• Probably the best    in the

    Enskild firma och ångerrätt vid distansförsäljning

    Om en person från ett företag ringer till mig och vill sälja något över telefon, är man då som egenföretagare med enskild firma totalt rättslös när det gäller ångerrätt?

    Personen ringer från ett företag och vill säja strumpor för de anser att mitt lilla företag är i behov av just strumpor. Försäljaren får mig att tro detta och jag gör en beställning. Dagen efter har jag tänkte efter och nej, jag behöver inte strumpor för 5000....ringer upp och försäljaren hävdar att du har ingen ångerrätt. (hade jag varit privatperson i det här läget hade jag haft 2 veckors ångerrätt).

    Så, vad gäller, försöker googla men hittar inget om just företag.

  • Svar på tråden Enskild firma och ångerrätt vid distansförsäljning
  • Probably the best    in the
    JAG är BÄST skrev 2010-12-20 12:47:42 följande:
    Det är ju TS själv som mottagit telefonsamtalet. Står ju i trådstarten.
    TS skrev jag lite bara som exempe, sen förkarade jag den aktuella situationen.
  • Probably the best    in the
    Mizzz skrev 2010-12-20 12:43:32 följande:
    Jag är fortfarande intresserad av VEM som ingick avtalet och om denne hade rätt att ingå avtal i företagets namn???
    Vem är den person som även driver en enskild firma. Dvs samma personnummer som även är organisationsnummer.
  • Probably the best    in the
    MSL skrev 2010-12-20 13:10:16 följande:
    Det har diskuterats mycket om ångrerrätt för enskilda företagare i samband med en stor grupptalan mot ett hemsideföretag (se www.stoppa-yellow.se ).

    Förslaget gällde att jämställa enskilda företagare med konsumenter vid distansförsäljning. Enligt uppgift ska den nya lagen ha trätt i kraft den 1 okt i år.

    Eftersom det är så nytt är det inte många som känner till detta, men det går att ta reda på. 
    TACK! Om du har mer info så tar jag gärna emot. Ska sätta mig och googla mer!
  • Mizzz
    Probably the best in the skrev 2010-12-20 13:26:43 följande:
    Men det är ju ett personnummer som är organisationsnummer...och namn och adress är ju privata!
    Nej, de är inte "privata", de är allmänauppgifter - bara att ringa skatteverket och fråga om vems personnummer du vill.

    PUL reglerar hur du får lagra dessa, men om de är i egenskap av ett bolag så tror jag inte att PUL gäller.
    ♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • Mizzz
    MSL skrev 2010-12-20 13:10:16 följande:
    Det har diskuterats mycket om ångrerrätt för enskilda företagare i samband med en stor grupptalan mot ett hemsideföretag (se www.stoppa-yellow.se ).

    Förslaget gällde att jämställa enskilda företagare med konsumenter vid distansförsäljning. Enligt uppgift ska den nya lagen ha trätt i kraft den 1 okt i år.

    Eftersom det är så nytt är det inte många som känner till detta, men det går att ta reda på. 
    Det finns inga sånna ändringar i distansköplagen från 2010 iaf. Ska kolla under associationsrätt..
    ♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • Probably the best    in the
    Mizzz skrev 2010-12-20 14:41:07 följande:
    Nej, de är inte "privata", de är allmänauppgifter - bara att ringa skatteverket och fråga om vems personnummer du vill.

    PUL reglerar hur du får lagra dessa, men om de är i egenskap av ett bolag så tror jag inte att PUL gäller.
    Menar att personnummret är ju mitt eget. När personnummret även blir ett organisationsnummer slutar PUL att gälla då?
  • SoStylish
    Probably the best in the skrev 2010-12-20 19:03:34 följande:
    Menar att personnummret är ju mitt eget. När personnummret även blir ett organisationsnummer slutar PUL att gälla då?
    Jag tror det, men jag är absolut inte säker!
  • SoStylish

    Hittade detta nu "Uppgift om enskild firma är att betrakta som en personuppgift enligt personuppgiftslagen."

    Men du vet väl fortfarande inte om samtalet spelades in eller inte? Oftast spelas väl inte hela samtalen in utan bara när man gör själva överenskommelsen.

  • Probably the best    in the
    SoStylish skrev 2010-12-20 19:13:44 följande:
    Hittade detta nu "Uppgift om enskild firma är att betrakta som en personuppgift enligt personuppgiftslagen."

    Men du vet väl fortfarande inte om samtalet spelades in eller inte? Oftast spelas väl inte hela samtalen in utan bara när man gör själva överenskommelsen.
    Företaget skulle ringa tillbaka under eftermiddagen men har INTE gjort det!!!
    Personen jag pratade med tog emot min annulering, frågade varför och först sen kommer det att vi får se om det går att ordna....jag ska kolla upp och då svarade men gör så så ringer jag upp och kollar vilka rättigheter vi har...fast jag vette 17 vart jag ska ringa eg. Konsumentrådgivningen var stängd idag. Konsumentverket svarar inte i enskilda ärenden. Finns det nåt som riktar sig till företag? Eller ska man skaffa advokat då?
  • Liten men naggande
    MSL skrev 2010-12-20 13:10:16 följande:
    Det har diskuterats mycket om ångrerrätt för enskilda företagare i samband med en stor grupptalan mot ett hemsideföretag (se www.stoppa-yellow.se ).

    Förslaget gällde att jämställa enskilda företagare med konsumenter vid distansförsäljning. Enligt uppgift ska den nya lagen ha trätt i kraft den 1 okt i år.

    Eftersom det är så nytt är det inte många som känner till detta, men det går att ta reda på. 
    hm...jag kommer med dessa frågor dagligen och har inte hört talas om att lagändring är på g -är det så så är det spännande men jag har svårt att se att jag skulle ha missat den nyheten i alla mina juridiska nyhetsbrev (men omöjligt är det inte)

     
Svar på tråden Enskild firma och ångerrätt vid distansförsäljning