• Lully Hill

    Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

    Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 
     
    Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

    Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

    Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

    Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

    Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

    Hör av er ni som vill veta mer!

    Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

    Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

  • Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Hootenanny

    Vad kul att mina komentarer var så possitivt bemötta, som sagt, att det skulle vara bra är bara en känsla jag har men Zinfadel hade ju fått samma råd så det bådar ju gott. 

    Bollas- jag bodde i UK då och de fanns överallt (apotek, hälsokost affär, supermarket) så jag skulle tro att det även finns här på liknande ställen. Annars kan man köpa dom online från Holland and Barrett som jag i bland köpte dom från. http://www.hollandandbarrett.com/pages/categories.asp?cid=160&searchterm=sea%20kelp&rdcnt=1 och de levererar till Sverige ser det ut som. 

    Håller tummarna och väntar med spänning, det vore ju underbart om hälsokost kunde hjälpa någon med fertiliteten. Både naturligt och billigt   

  • Virvla

    Hej! Jag skrev lite i tråden för ett par månader sedan. Fick ett MA och har legat lite lågt och slickat såren ett tag, nu tillbaka på banan igen. Läste att ni funderade lite kring kelp och sköldkörteln. Jag är ingen expert men Kelp innehåller stora mängder jod. Jod behövs för att bilda sköldkörtelhormoner. Hormonerna är uppkallade efter hur många jodatomer de har Thyroidea-3 (T3) och lika för T4. Vid jodbrist kan inte sköldkörten bilda tillräckligt med hormon, den kan då börja växa för att kompensera bristen, man får sk struma. I Sverige berikas salt med jod för att minska risken för struma. Jodbrist är numer väldigt ovanligt, men jodrik kost kan vara bra vid en underfungerande sköldkörtel. Fisk och skaldjur innehåller mycket jod.
    Det är väl ungefär vad jag vet om ämnet... Låter som värsta faktaraparen...

  • Lully Hill

    Hej kära vänner!
    Skall bara säga att jag sticker till Gotland över helgen. har bara tillgång till mobilen då. Blir kanske lite få ordig, men jag finns här o läser allt.

    Kramar 


    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Zinfandel
    Lully Hill skrev 2011-11-10 21:46:42 följande:
    Hej kära vänner!
    Skall bara säga att jag sticker till Gotland över helgen. har bara tillgång till mobilen då. Blir kanske lite få ordig, men jag finns här o läser allt.

    Kramar 
    Ta hand om dig, mannen & bebisen KyssSolig
  • Lully Hill
    Bollas skrev 2011-11-10 17:37:03 följande:
    Helt fantastiskt. Det ropas Yeippi Yeippi här också :) Ska du erkänna din egendosering av kortison till gyn då?
    Hihi, jo till svenska gyn har jag sagt att jag går under immunbehandling. Till dr D i Athen har jag erkänt att jag ätit 15 mg Prednisolon istället för som han ordinerade 10mg. Jag har berättat för honom att jag åt 5 mg en månad innan IVFen började. Det var ok. Men nu skall jag gå ned till 10 mg. Jag kommer vara tvungen att äta det hela graviditeten nämligen och hela 6 veckor efter förlossningen (om jag kommer dit Detta pg a att mina immunproblem kan leda till proppbildning sa Dr D. Viktigt för både min o bebbens hälsa.  Läskigt och jag skall rota lite mer i det här när jag kommer längre fram i graviditeten.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • linköping68

    Ensammamamman: spännande med kelp! Låter lite lovande faktiskt!
    Yrväder: åh, nu låter det ju ännu bättre med kelp..... 
    Lully: Ha det bra på Gotland. Njut!

    Vinkar till er andra Skrattande    

  • Cathy
    Lully Hill skrev 2011-11-10 21:53:05 följande:
    Hihi, jo till svenska gyn har jag sagt att jag går under immunbehandling. Till dr D i Athen har jag erkänt att jag ätit 15 mg Prednisolon istället för som han ordinerade 10mg. Jag har berättat för honom att jag åt 5 mg en månad innan IVFen började. Det var ok. Men nu skall jag gå ned till 10 mg. Jag kommer vara tvungen att äta det hela graviditeten nämligen och hela 6 veckor efter förlossningen (om jag kommer dit Detta pg a att mina immunproblem kan leda till proppbildning sa Dr D. Viktigt för både min o bebbens hälsa.  Läskigt och jag skall rota lite mer i det här när jag kommer längre fram i graviditeten.

    Stort GRATTIS! Hjärta Du det där att dina immunproblem kan leda till proppbildning - jätteintresserad av att veta lite mer..Håller nämligen själv på att 'forska' i mina anlag för proppbildning. kram

  • Cathy

    EnsammaMamman75; tack för inlägget! Jätteintressant vad du berättar. Min man äter faktiskt kelp just nu, jag har inte själv trott på det men ska kanske börja jag med. Flört Den innehåller ju en massa vitaminer, mineraler, spårämnen etc etc.

  • Nikki GBG

    beställde Lindroos KELP/ALG från skanstulls hälsokost igår! det stod att många gravida har ett underskott av jod speciellt vegetarianer, jag är inte vegetarian men äter inte kött så ofta.. så får se om det kan hjälpa mig bli gravid..

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.