• Annanym

    Rensa bort innehåll på dator

    Jag vill rensa bort s k känsligt innehåll på en gammal dator men utan att formatera om hårddisken eller avinstallera t ex Office-paketet eller antivirusprogrammen. Hur gör ni, vad är era tips? Hur rensar ni registryt till exempel?

  • Svar på tråden Rensa bort innehåll på dator
  • Annanym

    Jaja, huvudsaken är att ni har kul när ni läser, jag bjuder på det...

  • Annanym

    Det stod något om överskrivning, är det en bluff menar ni?

    De talar om (i CCleaner):
    ·Normal file deletion (Faster) - Default
    ·Simple Overwrite (1 pass)
    ·DOD 5220.22-M (3 passes)
    ·NSA (7 passes)

    När du, Laoura, slår sönder hårddiskarna hur gör du det? Borrar du hål i dem, eldar upp dem, böjer dem i något verktyg? Jag är bara nyfiken på hur det går till rent praktiskt.

  • EFI
    Annanym skrev 2011-04-30 07:48:30 följande:
    Hur kommer det sig att du, EFI, som verkar vara kunnig, inte föreslog CCleaner eller något motsvarande? Jag tycker ditt råd med att krossa datorn med en slägga verkar överdrivet, är det så du brukar göra med dina datorer? Jag har aldrig sett eller hört någon som stått och slagit på sin dator med en slägga, annat än i skämtteckningar.
    Just för att jag tog din fråga på allvar. Fråga IT-avdelningen på vilket företag som helst, som brukar ranchera ut gamla datorer, om de samtidigt brukar låta originalhårddisken sitta kvar i datorn. De flesta gånger är svaret på den frågan nej, eftersom man inte vill riskera att företagshemligheter eller konfidentiell information kommer i orätta händer. Man behöver inte slå på datorn för att man förstör hårddisken, och det hoppas jag att du förstår själv. Har jag använt min dator till min konsultverksamhet, så säljer jag inte datorn vidare med den hårddisken i nej. Å andra sidan brukar jag byta hårddisk direkt när jag byter dator så att originalet kan ligga orört i en antistatpåse tills den dagen kommer att datorn skall säljas, då stoppar jag tillbaka originalet i datorn när jag avyttrar den. Hårddiskar jag kasserar brukar jag förstöra innan de kastas.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Annanym skrev 2011-04-30 08:29:26 följande:
    Jag hade gärna tagit del av tips på hur ni övriga gör när ni avyttrar era datorer, kastar ni dem bara i korgen på återvinningscentralen utan att rensa något alls ??? Eventuellt då efter att ha krossat dem?

    Hur som helst,  jag tänkte inte följa den här tråden mer, känner bara att jag får negativa svar från helt oförstående personer som gör en poäng av att jag ställer dumma frågor om onödiga saker. Jag fick bättre svar på annat håll.
    Det var ju verkligen sympatiskt att dra för att man inte får de svar man vill ha... verkligen moget.
    Apple user since 1987
  • Annanym

    Rådet att om man har en konsultverksamhet och vill sälja datorn vidare, att då spara hårddisken och sätta tillbaka den, det var faktiskt en god idé.

  • Annanym

    Läste lite i denna (dock lite gamla) artikel: faculty.ksu.edu.sa/meshekah/CSC429%20Slides/disksanit.pdf den kom upp vid sökning på "gutmann".

    För mig är det bara intressant att städa av så att en "vanlig användare" inte kan återställa t ex gammal liceniserad programvara hur som helst. Jag jobbar inte med IT annars, inte med de här delarna i varje fall. Råkade i vilket fall ut för (det här var i mitten av 1990-talet) att någon med ett mycket enkelt handgrepp återställde alla mina gamla filer och mejl på en hemdator jag haft, det var inte så där jättekul.

    Jag tycker det är sunt om man som vanlig hemanvändare vill städa sin dator från privata filer innan man släpper den vidare till t ex grovsoprummet. Kanske är det så att fler borde städa sina datorer innan de sänds till återvinning i Afrika, jag tyckte jag såg något om att det är big business att återvinna data på gamla maskiner.

  • Annanym

    Ännu en dum fråga, EFI, men vad gör du med dina begagnade hårddiskar sedan du tagit ut dem från din konsultmaskin? Lagrar du dem i ett bankfack tillsvidare, till t ex 10-15 år gått och informationen börjar bli inaktuell?

  • EFI
    Annanym skrev 2011-04-30 13:51:22 följande:
    Ännu en dum fråga, EFI, men vad gör du med dina begagnade hårddiskar sedan du tagit ut dem från din konsultmaskin? Lagrar du dem i ett bankfack tillsvidare, till t ex 10-15 år gått och informationen börjar bli inaktuell?
    Men det skrev jag ju. Glad Fungerar de så kan jag sätta dem i nya maskiner och är de på fallrepet så förstör jag dem. Bankfacket har jag bara till betyg och värdehandlingar. Reser jag bort stoppar jag dator och externa hårddiskar i kassaskåpet.
    Apple user since 1987
Svar på tråden Rensa bort innehåll på dator