• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Kryssarinnan
    chokladkaffe skrev 2011-08-21 22:06:14 följande:
    Loviz: Jag får för mig att dte handlar om rädsla att sätta i halsen. JAg frågade bvc-läkaren med mitt äldsta barn men hon sa hon inte skulle rekommendera det. Att fler inte ger är väl just för man får en ganska strikt rekommendation från bvc hur man ska mata sitt barn.   
    Vitsen med BLW är ju till stor del att bebisen lär sig att tugga innan den sväljer. Det är därför man ska ge stora bitar som inte kan sväljas hela och sättas i halsen.
    Börjar man med puré så är det ju precis tvärt om - allt ska ner direkt och inte tuggas först. Himla dumt...
    Min son har vid några tillfällen kräkts upp om han svalt en alltför stor tugga men aldrig satt i vrångstrupen.
  • Loviz

    Första gången vi var på BVC nämnde de BLW ungefär så här; "Nuförtiden ger en del sina barn hela broccolibuketter när de ska börja äta. Det är någon ny metod. Det finns så många olika sätt att göra saker nuförtiden. Förr var det ju liksom ETT sätt man skulle göra på." De var alltså inte negativa. Skönt! Och det var faktiskt första gången som vi hörde talas om BLW

  • Ulaninen
    Daeminimon skrev 2011-08-21 21:13:32 följande:
    Japp! Det gäller att ha is i magen, vilket ju alltid är lättare sagt än gjort! Har för mig att vi i den här perioden satsade på lite mer "säker" mat, päron, rostat bröd, sånt som inte är så lätt att sätta i halsen. Det varade dock inte så länge. Han kom snart på vad som hände och hur man hanterade det! Glad

    Maxbox skrev 2011-08-21 21:29:11 följande:
    Håller med, hon lärde sig snabbt att hantera maten/bitarna.
    Tack för era snabba svar, laddar med is i magen ett tag framöver då :)
  • Jollah

    Hoppar in i min nya favorittråd :)

    Vi började med puréer vid 4 månader och kom som mest upp i två teskedar. Jag ville så gärna att hon skulle kasta sig över maten som "alla andra bebisar" men hon var inte intresserad. Sen kändes det som att ju mer vi trugade desto mindre öppnades munnen och tillslut blev hon arg redan när sked och haklapp dukades fram. Så vi tog en paus och började sedan med kokta broccolibuketter och hon tuggade och sög glatt - så kul!!!

    Vi har kört blw sedan hon var ca 5 1/5 mån och det viktigaste för oss är att skapa en positiv attityd till matstunden utan trugande.

    Roligast just nu är att se hur finmotoriken utvecklas. Vi går från hålla-i-hela-handenmat till småpill. Nu äter hon hellre broccolin i små små bitar än i buketter. Hon kan plocka majs med tumme och pekfinger och faktiskt få i sig en näve bulgur :)

    Men liksom många andra här blir jag ibland orolig (eller otålig?) för att hon inte ska fatta att mat mättar och vilja ÄTA mer. Hon är 8 1/2 månader nu och "portionerna" blir inte större... Vad tror ni, kommer det en dag när det plötsligt ligger mer mat i magen än på golvet? :)

  • Leiben
    Jollah skrev 2011-08-22 16:01:17 följande:
    Hoppar in i min nya favorittråd :)

    Vi började med puréer vid 4 månader och kom som mest upp i två teskedar. Jag ville så gärna att hon skulle kasta sig över maten som "alla andra bebisar" men hon var inte intresserad. Sen kändes det som att ju mer vi trugade desto mindre öppnades munnen och tillslut blev hon arg redan när sked och haklapp dukades fram. Så vi tog en paus och började sedan med kokta broccolibuketter och hon tuggade och sög glatt - så kul!!!

    Vi har kört blw sedan hon var ca 5 1/5 mån och det viktigaste för oss är att skapa en positiv attityd till matstunden utan trugande.

    Roligast just nu är att se hur finmotoriken utvecklas. Vi går från hålla-i-hela-handenmat till småpill. Nu äter hon hellre broccolin i små små bitar än i buketter. Hon kan plocka majs med tumme och pekfinger och faktiskt få i sig en näve bulgur :)

    Men liksom många andra här blir jag ibland orolig (eller otålig?) för att hon inte ska fatta att mat mättar och vilja ÄTA mer. Hon är 8 1/2 månader nu och "portionerna" blir inte större... Vad tror ni, kommer det en dag när det plötsligt ligger mer mat i magen än på golvet? :)
    Jag tycker vid 9 månader att det hänt något. Enkla saker som korv och pasta och sånt går ner superbra. Sedan finns det viss mat som är poppis men som fortfarande är svårt även om viljan finns, som kyckling. Det tuggas och sugs på mest men när saker är trådigt verkar det svårt att liksom gnaga av bitar på även om smaken "faller honom i smaken".

    Tycker verkligen att det äts på bra nu för det mesta men tror nog ändå att fler tänder kommer att göra skillnad. När kommer dem? När kommer kindtänderna?
  • Leiben

    Helt plötsligt ammas det mindre dagtid också vilket känns märkligt och lite sorgligt. Vi äter alla 3 mål ihop men mellanmålen äter han ibland själv och i bland tar jag en kaffe samtidigt. Han äter i princip samma mat som vi och vi är mindre rädd för salt mat även om vi inte själva tillsätter. JAg menar mat som redan är salt som korv och färdiggjorda köttbullar ex.

  • Mamma1012

    Hur gör ni andra med haklapp? Just nu klär jag av E helt och har en "haklapp" med ärm från Ikea.
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70179754

    Men det kommer ändå på kläderna och har tyvärr fått flera plagg förstörda då vissa saker inte går bort i tvätten, trots att de genast slängs i maskin med vanish, så därför sitter han numer i blöja och denna "haklapp" men det kommer ju inte funka när det blir kallt så hur gör ni andra??

  • aud

    Antingen sådant ätförkläde, eller en vanlig haklapp eller ibland ingenting. Jag är en obotlig slarver. Om det blir fläckar spelar det inte så stor roll för mig. Sådant kan han ju ha på sig när vi bara är hemma och hänger. Så ja, du kanske skulle viga några plagg till ätplagg? Så får de bli hur fläckiga som helst.

  • Leiben
    Mamma1012 skrev 2011-08-25 19:13:12 följande:
    Hur gör ni andra med haklapp? Just nu klär jag av E helt och har en "haklapp" med ärm från Ikea.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70179754

    Men det kommer ändå på kläderna och har tyvärr fått flera plagg förstörda då vissa saker inte går bort i tvätten, trots att de genast slängs i maskin med vanish, så därför sitter han numer i blöja och denna "haklapp" men det kommer ju inte funka när det blir kallt så hur gör ni andra??
    Vi har " matkläder" hemma under det där förklädet. Ute har jag en annan haklapp i gummiliknande vaxmaterial med fickor och ute äter vi inte lika fläckig mat eller så mos med sked (mellis av olika slag).
  • Jollah
    Leiben skrev 2011-08-22 17:52:49 följande:
    Jag tycker vid 9 månader att det hänt något. Enkla saker som korv och pasta och sånt går ner superbra. Sedan finns det viss mat som är poppis men som fortfarande är svårt även om viljan finns, som kyckling. Det tuggas och sugs på mest men när saker är trådigt verkar det svårt att liksom gnaga av bitar på även om smaken "faller honom i smaken".

    Tycker verkligen att det äts på bra nu för det mesta men tror nog ändå att fler tänder kommer att göra skillnad. När kommer dem? När kommer kindtänderna?

    Lustigt, just den här veckan, efter jag skrivit, så har hon börjat äta mer! Kanske har det att göra med att jag lagat godare rätter :) Falukorv och pasta är numera ett säkert kort! Rullad skinka och leverpastej gillade hon med.

    I min bok från BVC står det att kindtänderna kommer omkring 16-19 månader, men de kan nog komma både tidigare och senare förstås.

Svar på tråden Baby led weaning