• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Mamma1012

    Roligt att se så många inlägg, vi börjar bli många här :)
    Det jag tycker är väldigt tråkigt att läsa och som jag som tur är inte har någon erfarnehet är alla negativa kommentarer ni andra får från omgivningen :( tråkigt att man ska behöva hitta argument och försvara sig mot omgivningen, jag tycker verkligen synd om er och är väldigt glad för att jag slipper detta. Men ni är starka som står emot och gör det som ni känner är rätt för ert barn, för det är faktiskt så: ingen känner ert barn så väl som ni!

    E är helt klart inne i en ny utvecklingsfas med flera tydliga tecken på detta. Bla är aptiten inte den bästa. Har ni andra erfarnehet av att era barn inte vill äta själv utan bli matade? E är så nu ibland. Skriker när man ställer fram maten men när jag tar fram en sked så gapar han och tar emot och äter.... ja jag anpassar mig helt efter honom och han får välja om han vill äta själv eller bli matad.

    Amlin: Olika frukt och grönsaker är bra att börja med. Allt är ju nytt och spännade, lycka til!

  • Daeminimon
    Mamma1012 skrev 2011-09-11 19:19:20 följande:

    Roligt att se så många inlägg, vi börjar bli många här :)
    Det jag tycker är väldigt tråkigt att läsa och som jag som tur är inte har någon erfarnehet är alla negativa kommentarer ni andra får från omgivningen :( tråkigt att man ska behöva hitta argument och försvara sig mot omgivningen, jag tycker verkligen synd om er och är väldigt glad för att jag slipper detta. Men ni är starka som står emot och gör det som ni känner är rätt för ert barn, för det är faktiskt så: ingen känner ert barn så väl som ni!

    E är helt klart inne i en ny utvecklingsfas med flera tydliga tecken på detta. Bla är aptiten inte den bästa. Har ni andra erfarnehet av att era barn inte vill äta själv utan bli matade? E är så nu ibland. Skriker när man ställer fram maten men när jag tar fram en sked så gapar han och tar emot och äter.... ja jag anpassar mig helt efter honom och han får välja om han vill äta själv eller bli matad.

    Amlin: Olika frukt och grönsaker är bra att börja med. Allt är ju nytt och spännade, lycka til!


    Eddie har haft såna perioder. Han har även nu dagar när han ska bli matad. Han varierar även mellan att bara äta med sked och att bara äta med händerna!
  • Bonanza

    Nu har jag stött på problem med blw. När vi gav puréer och burkar så var det så lätt med lunchen, bara att ta fram en burk.

    I vår familj är vi jättedåliga på att äta lunch, det blir ofta pasta, pannkakor eller mackor. Är inga barn hemma äter vi inte lunch. Nu när Majken äter mat ställer lunchen alltså till ett problem, eftersom det många dagar inte ens finns något vi lagar och kan ge henne. Har ni några tips på enkel och snabb lunchmat? De dagar vi äter lunch äter hon av vår, men det är ju rätt sällan som sagt.

     


  • Daeminimon
    Bonanza skrev 2011-09-11 19:51:04 följande:
    Nu har jag stött på problem med blw. När vi gav puréer och burkar så var det så lätt med lunchen, bara att ta fram en burk.

    I vår familj är vi jättedåliga på att äta lunch, det blir ofta pasta, pannkakor eller mackor. Är inga barn hemma äter vi inte lunch. Nu när Majken äter mat ställer lunchen alltså till ett problem, eftersom det många dagar inte ens finns något vi lagar och kan ge henne. Har ni några tips på enkel och snabb lunchmat? De dagar vi äter lunch äter hon av vår, men det är ju rätt sällan som sagt.

     
    Pasta tar 10 min att koka. Gör tomatsås (finns ett recept på min blog, har länkat tidigare i tråden) och frys i kuber, de tinar i micron på 30 sek. Rör ihop, och strö på lite riven ost. Ett par buketter broccoli kan man ångkoka i micron på 1 1/2 min (lägg i en skål, 2 msk vatten, och täck över). Klart!

    Eller gör lite äggröra (finns också recept i bloggen!) och rostat bröd (haha, även det finns i bloggen!). Tar 5 min.

    Lagar du mat på kvällen/helgen är det superpraktiskt att frysa in några små portioner. I små burkar tinar de även jättefort. Ris, pasta och potatis går ju att ha i kylen (man kan varva så man vet att det alltid finns något där), och sen är det bara att blanda!

    När vi gick ut och käkade lunch tog jag med ångade grönsaksstavar och nån majskolv. När han var 9-10 mån började jag ge honom antingen av min lunch, eller så köpte jag åt honom också om det fanns bra barnportioner.
  • fab

    Favoritar på min iphone. Ger min lilla 5,5-månaders puré och det går fint men vill gärna komplettera med blw. Fint att få lite nybörjartips från er veteraner :)

  • lillgarden
    Bonanza skrev 2011-09-11 19:51:04 följande:
    Nu har jag stött på problem med blw. När vi gav puréer och burkar så var det så lätt med lunchen, bara att ta fram en burk.

    I vår familj är vi jättedåliga på att äta lunch, det blir ofta pasta, pannkakor eller mackor. Är inga barn hemma äter vi inte lunch. Nu när Majken äter mat ställer lunchen alltså till ett problem, eftersom det många dagar inte ens finns något vi lagar och kan ge henne. Har ni några tips på enkel och snabb lunchmat? De dagar vi äter lunch äter hon av vår, men det är ju rätt sällan som sagt.

     
    Trots att vi har en storebror här hemma är vi oxå dåliga på lunch.
    Brukar göra lite extra av maten på kvällen så jag vet att där är till lunch dagen efter om det skulle knipa.
    Annars blir det pannkakor(både vanliga och amerikanska), äggröra går att göra i alla möjliga olika varianter.
    Brukar göra äggröra med bacon, tomat som jag gör nästan klar på spisen. Sen på med ost och in i ungen. Är väldigt uppskattat.
    Sen är det mackor, varma eller kalla.
    Flingor som får stå och dra lite lite i yoghurt gillar tösen också. Blir lätt för henne att äta då.

    Kommer inte på fler tips just nu bara för det...
  • lillgarden

    Har ni sett sådana här? Såg dom i en blogg idag...

    Såhär står det på hemsidan om dom:
    Matprovaren har ett greppvänligt handtag och en nätbehållare som gör att barnet kan få i sig färskt tillagad mat utan att riskera att sätta i halsen. Lägg i en bit frukt, grönsaker eller kött i nätbehållaren och tillslut den. Barnet kan sedan tugga och suga själv och få i sig färsk mat i lagom stora bitar.

    Är det inte lite det vi gör, fast vi litar på att våra barn klarar av att hantera mat och inte börjar för tidigt?
    99 spänn kostar en sådan och sen kan man köpa till nya refillpåsar.

  • lillgarden
    . Lägg i en bit frukt, grönsaker eller kött i nätbehållaren och tillslut den. Barnet kan sedan tugga och suga själv och få i sig färsk mat i lagom stora bitar.
    Gillar den meningen, vad får barn annars i sig om inte färsk mat? Vad äter barn egentligen..
    Nu känner jag mig udda som alltid ger mina barn färsk mat... haha
  • Kryssarinnan
    Bonanza skrev 2011-09-11 19:51:04 följande:
    Nu har jag stött på problem med blw. När vi gav puréer och burkar så var det så lätt med lunchen, bara att ta fram en burk.

    I vår familj är vi jättedåliga på att äta lunch, det blir ofta pasta, pannkakor eller mackor. Är inga barn hemma äter vi inte lunch. Nu när Majken äter mat ställer lunchen alltså till ett problem, eftersom det många dagar inte ens finns något vi lagar och kan ge henne. Har ni några tips på enkel och snabb lunchmat? De dagar vi äter lunch äter hon av vår, men det är ju rätt sällan som sagt.

     
    Micro-omelett; vispa ihop ett ägg i en plastburk och in i micron i ca 30 sek
    Man kan laga till en fryst laxbit på samma sätt eller värma färdiga köttbullar från frysen
    Dubbelmacka med t.ex. leverpastej eller jordnötssmör mellan
    Låt henne pilla i sig sådant som Kelloggs BranFlakes; det blir inte många kalorier men det är kul och lite variation
    Pannkakor är en favorit här hemma. Lägg fram en hel i taget
    Tomathalvor, banan, bönor från konservburk
    Ostskivor
    Salami i lagom mängd om barnet är gammalt nog (kan innehålla nitrat och mkt salt)
    En klick pesto att doppa fingrarna i
Svar på tråden Baby led weaning