• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Valkyria75

    Hej Leiben,
    Kände bara att jag ville svara dig. Nu är min son normalviktig. Och dessutom kör jag inte riktig blw (bara pyttelite...) så egentligen är det kanske inte mig du vill ha svar av, men ändå...
    Jag tycker att du ska lita på din egen känsla när det gäller ditt barn. Som sagt han är aktiv och glad så du har ingen anledning att oroa dig över något. Amma kan du väl göra så länge du och ditt barn tycker det känns bra och det borde de ju tycka på bvc också tycker man.
    MEN, jag tycker inte du ska känna dig kränkt och nere över vad de har sagt (vet att det är lätt att säga...). Försök istället se det som att det är bra att de har resurser att vara nogranna. Var glad att de är beredda att vara 3 personer i rummet för att diskutera din sons välbefinnande (att ni sen inte alltid är överens om allt är en annan sak...). Var glad att vi bor i ett land där man kan få dietisthjälp om det behövs. Hellre ett extra besök hos dietisten än att inte få någon hjälp alls.
    Så även om jag absolut förstår hur du känner och vad du menar, så för din egen skull, försök se det på ett annat sätt. För om du inte känner dig kränkt eller påhoppad så kommer du att vara gladare eller hur?! Ibland kan man inte påverka hur andra ska bete sig/ha för åsikter, men man kan påverka (inom rimliga gränser) hur man väljer att reagera på deras beteende och åsikter.
    Så igen, DU vet att du tar hand om din son på bästa sätt, DU vet att han mår bara bra, är aktiv och glad. Så fortsätt som du gör att ta hand om din lille bebis, och var sen bara glad åt att skulle något hända som gör att ni faktiskt behöver hjälp en dag (av 3 bvc-tanter och/eller dietist :) ) så finns resurserna uppenbarligen där.
    Lycka till!

  • skånegås

    Min lille är ungefär 5,5 månad (dock född 3 v för sent) och har sedan någon månad börjat suga/gnaga på grönsaker och frukt när vi äter. Från början råa hela morötter och hela äpplen och fick nog inte i sig något de första veckorna. Nu vill han ha mer, tycker det är så gott... i helgen smällde han i sig nästan en hel banan, igår två plommon och i förrgår ett halvt äpple och kokt palsternacka. Bara att inse att vi måste fundera lite på vad vi ska äta i fortsättningen...

    Potatisklyftor i ugn var ju ett bra förslag, då kan man ju även stoppa i lite morotsstavar och andra grönsaker som kålrot, palsternacka och vitkål. Har era börjat äta någon form av kött än? Min lilla tål varken mjölk eller sojaprotein och jag är tveksam till om andra baljväxter funkar så min amning är enda proteinet han får i sig... Vill inte heller börja med sädprodukter så tidigt heller... och ägg ska man väl vänta med?

    Och mina barn har vi i stort sett kört blw med alla 4 (utan att veta att det fanns något som hette så) Började med att äldsta tjejen (nu snart 9 år) fick mosad potatis som bebis och fick panik då hon inte kunde spotta ut. Då började vi med hela potatisar i stället Och alla 4 har varit stora barn, legat på typ 2 kurvor över snittet, både vikt och längd...

  • Bonanza
    Amlin skrev 2011-09-13 11:56:45 följande:
    Åh, har det funkat bra att börja tidigare och vad började ni med? 

    Mina är snart 5,5 (om några dagar) och de håller sig inte mätta på helamning längre så vi har börjat med puréer. Men samtidigt skulle det kännas bra om de inte han vänja sig helt med att all mat är flytande så jag är lite sugen på att prova något enklare fast som de kan få smaka på.
    Vi började med kokta grönsaker typ broccoli och morötter. Men ganska snabbt gick vi över till lite mer "vanlig mat" och hon har aldrig fått ont i magen. Vi undviker salt och hård stekyta bara, annars får hon det vi äter - med lite modifikation. Kanske inte pommesen eller nachotallriken direkt.

    Det har gått över förväntan. Hon fick i sig mycket från första början och äter mer och mer. Det krångliga är väl nrä vi gör "grytmat" som vi vill salta vid tillagningen. Typ lasagne osv.  
  • Amlin
    Bonanza skrev 2011-09-13 12:26:05 följande:
    Vi började med kokta grönsaker typ broccoli och morötter. Men ganska snabbt gick vi över till lite mer "vanlig mat" och hon har aldrig fått ont i magen. Vi undviker salt och hård stekyta bara, annars får hon det vi äter - med lite modifikation. Kanske inte pommesen eller nachotallriken direkt.

    Det har gått över förväntan. Hon fick i sig mycket från första början och äter mer och mer. Det krångliga är väl nrä vi gör "grytmat" som vi vill salta vid tillagningen. Typ lasagne osv.  
    Tack! Kanske skulle ta och prova nåt kokt när de är i form någon gång.
  • Daeminimon

    Falukorv, potatismos och smörstekt zucchini får MVG här- inte en smula kvar på tallriken!

  • Kryssarinnan
    Leiben skrev 2011-09-13 10:13:20 följande:
    Eftersom han äter bitar och inte pureer är det inet lätt att bara blanda ner en sked smör varje gång i en sörja liksom. dessutom är han ägg- och mjölkallergisk och kan liksom inet pumpas i fet turkisk yoghurt som alla andra verkar göra.
    Lite förslag på näringsrik mat som vi äter ofta:

    Min son älskar macka med jordnötssmör på, så det kanske är något för honom? Fett och nyttigt, men ta en med så lite salt som möjligt (men din pojk är så gammal så du ska inte oroa dig för salt så mycket längre).
    Samma sak med fet leverpastej och korvar. Min son älskar salami i skivor.
    Fet fisk som lax kan också vara gott, eller makrill i tomatsås (kladdvarning).
    Fiskpinnar kan man steka i mycket fett.
    Avocado, godast med vinägrett på.
    Sedan så ger vi vår son annat än bitar också, t.ex. potatismos på sked. Man behöver ju inte köra BLW 100%. Där kan man hälla i bra mycket olivolja :)
  • LadyWeaver

    Jag nojjade ju loss här igår kväll men efter en natts sömn var oron betydligt förminskad och även om det var mycket av frukostgröten som spottades ut igen så gick en del ner så det är klart att hon kommer få snitts på det där så småningom.
    Något av det jag nojjat mest över har varit hur BVC ska reagera på hennes matintag, hon äter ju pyttelite (rent portionsmässigt, inte variationsmässigt) om man jämför med de ungar som började med puré när de var 3-4 månader. Men ingen fara på taket där. Vår bvc-sköterska undrade om hon åt och vad hon tyckte var godast, höjde kanske lite på ögonbrynen när hon hörde att tösen åt själv men kostaterade också att den där lilla damen alltid haft väldigt bestämda åsikter om saker och ting.

    Det är så kul att gå in här och läsa och se hur det går för er andra och vilka erfarenheter ni har att dela med er av. Vi är som tidigare sagt lite av ufon i vår omgivning efter som vi väntat så länge med fast mat till vår småtting.

  • Amlin

    Något som slår mig varje gång jag läser här är hur olika det verkar vara på olika orter och i olika bekantskapskretsar. Jag tror tex aldrig att jag träffat något som börjat med puré redan vid 3 månader, eller jo en person och hon fick verkligen försvara sitt val och hade rådgjort med BVC innan pga att det fanns särskilda skäl till detta.

    Samma sak med BVC, hennes reaktion på att vi tänkte oss BLW till twinsen var att hon trodde det skulle vara bra om vi gav nåt rån eller så ibland för att introducera gluten under pågående amning. HOn sa inte något om att vi tänkte prova en helt annan introducering till mat än den hon förespråkade. Nu har ju vi tänkt oss saker som gröt också så det blir ju överflödigt med rån och sånt just för gluten, men ändå.

    Ett rätt menlöst inlägg av mig egentligen men ändå.   

  • Leiben
    Valkyria75 skrev 2011-09-13 11:56:54 följande:
    Hej Leiben,
    Kände bara att jag ville svara dig. Nu är min son normalviktig. Och dessutom kör jag inte riktig blw (bara pyttelite...) så egentligen är det kanske inte mig du vill ha svar av, men ändå...
    Jag tycker att du ska lita på din egen känsla när det gäller ditt barn. Som sagt han är aktiv och glad så du har ingen anledning att oroa dig över något. Amma kan du väl göra så länge du och ditt barn tycker det känns bra och det borde de ju tycka på bvc också tycker man.
    MEN, jag tycker inte du ska känna dig kränkt och nere över vad de har sagt (vet att det är lätt att säga...). Försök istället se det som att det är bra att de har resurser att vara nogranna. Var glad att de är beredda att vara 3 personer i rummet för att diskutera din sons välbefinnande (att ni sen inte alltid är överens om allt är en annan sak...). Var glad att vi bor i ett land där man kan få dietisthjälp om det behövs. Hellre ett extra besök hos dietisten än att inte få någon hjälp alls.
    Så även om jag absolut förstår hur du känner och vad du menar, så för din egen skull, försök se det på ett annat sätt. För om du inte känner dig kränkt eller påhoppad så kommer du att vara gladare eller hur?! Ibland kan man inte påverka hur andra ska bete sig/ha för åsikter, men man kan påverka (inom rimliga gränser) hur man väljer att reagera på deras beteende och åsikter.
    Så igen, DU vet att du tar hand om din son på bästa sätt, DU vet att han mår bara bra, är aktiv och glad. Så fortsätt som du gör att ta hand om din lille bebis, och var sen bara glad åt att skulle något hända som gör att ni faktiskt behöver hjälp en dag (av 3 bvc-tanter och/eller dietist :) ) så finns resurserna uppenbarligen där.
    Lycka till!
    Hej!

    Tack för ditt svar och engagemang. Dock känns det kanske som om du missuppfattar minperson lite men det är ju inte så konstigt då du inet känner mig. Har tex sökt hjälp angående min sons vidare utan att bvc varit nämnvärt oroliga tex så jag är ingen sådan mamma som inte kan söka hjälp eller lever i någon sorts förnekelse över hur saker skulle kunna vara ställt.

    Men jag tycker att tre personer varav en jag fortfarande inte vet hennes närvaro, är iaf en för mycket på en rutinkontroll om lägent blir känsligt. Det hade ju kunna handla om "värre" saker och då kanske man hade behövt sin man med om man vetat det, som stöd. Men visst är det fantastiskt att resurserna är så bra. Sverige har ju underbar både mödravård och barnavård. Däremot tycker jag att min personliga bvc tant är olyhörd och det reagerade jag på. Kände att jag fick kritik för saker som inte stämde och att jag blev uppläxad över hur ofta han ska äta, när jag redan berättat att det är just så ofta han äter. Sådana saker menar jag, och att hon drog slutsatser som inte stämmer utan att lyssna in.

    Vi hade redan ett möte inbokat hos dietist ang hans allergi som sagt så de kan nog hjälpa till lite och ge tips på hur man kan öka hans vikt, om det nu är nödvändigt. KAnske är det bra om det är så att han skulle bli sjuk ja, men jag vill samtidigt inet tvinga i mat. Av den anlednigen har vi ju valt blw.

    Men men i sak har du rätt, att försöka att inte ta det personligt vilket är svårt. Omman kunde slippa göra det i många sammanhang så skulle livet vara myket enklare antar jag. Speciellt i sitt eget äktenskap hehe. MAn önskar att man inet behövde känna sig värderad utan bara tänka "jaja här har vi en person mitt emot mig som har behov av att puckla på en sina åsiktet för att själv känna sig kompetent".

    TAck igen och kram!
  • Leiben
    Kryssarinnan skrev 2011-09-13 18:41:46 följande:
    Lite förslag på näringsrik mat som vi äter ofta:

    Min son älskar macka med jordnötssmör på, så det kanske är något för honom? Fett och nyttigt, men ta en med så lite salt som möjligt (men din pojk är så gammal så du ska inte oroa dig för salt så mycket längre).
    Samma sak med fet leverpastej och korvar. Min son älskar salami i skivor.
    Fet fisk som lax kan också vara gott, eller makrill i tomatsås (kladdvarning).
    Fiskpinnar kan man steka i mycket fett.
    Avocado, godast med vinägrett på.
    Sedan så ger vi vår son annat än bitar också, t.ex. potatismos på sked. Man behöver ju inte köra BLW 100%. Där kan man hälla i bra mycket olivolja :)
    Tack! Makrill har jag aldrig ens provat och det som är så gott ju.
Svar på tråden Baby led weaning