• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Loviz

    Nu äter Skruttis en gång om dagen. Och det mest verkar gå ner i magen! Idag blev det morötter, potatis och palsternacka i stavar som jag ugnsbakade. Till det smörstekta zucchiniskivor - som någon tipsat om här tidigare. Det är en riktig höjdare! Skrutt var startklar före maten serverades så då slängde jag fram en bit rå zucchini för Skrutt att tugga på. Den hängde med sen under hela måltiden så den var tydligen inte helt fel!

    Häromdagen serverades det en bit pannkaka. Det gick ner!

    Annat som har erbjudits:
    Rå, hel morot
    Råa äppelklyftor
    Ugnsbakade äppelklyftor med kanel
    Saftiga päronklyftor. Det var mums!
    Broccoli
    Blomkål

    Tänkte prova potatisbullar om någon dag. Tar det lite försiktigt med gluten och komjölk. Minimajs och melon ska vi försöka hitta till nästa vecka. (Serverar bara ekologisk mat.)

    Jag tar gärna emot tips om vad vi lämpligen kan erbjuda härnäst!

  • Skarpa

    Det här ser  ut att vara en trevlig tråd

    Har en snart 7-månaders som har fått plockmat sen sin halvårsdag. Gurkstavar, havregrynsgröt och kokt broccoli verkar vara favoriterna, men här om dagen fick hon en bit kycklingfilé som hon också verkade uppskatta. Tycker det går bra, och det märks att hon får i sig mer än man tror. Det enda som känns lite svårt är att vara försiktig med saltet och ändå låta henne äta så likt oss som möjligt.

    Hur mycket brukar ni sätta fram till era små? Brukar ta av mat till dottern innan jag saltar, men det känns så svårt att veta hur mycket man ska ta av. En stor del hamnar ju på golvet (till hundens förtjusning) men samtidigt känns det som att man inte kan ta av hur mycket som helst till henne heller, just eftersom det hamnar på golvet.


    Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • ELLEoClara

    Kan tipsa om att lasange som fått stå en dag i kylen fungerar utmärkt som plockmat. ( nygjord blir den lite för kladdig )
    Skar små kuber som hon kladdade med.

    Körde inte BLW till dottern men hon älskade tidigt att äta själv. 

  • Hippopotame1

    Hej!!

    Här har ni en mamma som börjar bli halvt nipprig på min son som är oerhört kräsen med maten! Han närmar sig 7 månader, ligger under på viktkurvan och föredrar att ammas i alla lägen. Dock verkar det ju som att "jag" inte räcker till längre... hittade äpplegröt för någon vecka sedan som han verkade älska. Hurra! Men den har successivt blivit mindre och mindre intressant.

    Så nu tänkte jag prova blw i morgon. 

    Ska man börja med en sorts mat eller kan man lägga upp några olika?

    Vad brukar gå hem hos de flesta?         

  • Daeminimon
    Hippopotame1 skrev 2011-09-27 22:05:32 följande:
    Hej!!

    Här har ni en mamma som börjar bli halvt nipprig på min son som är oerhört kräsen med maten! Han närmar sig 7 månader, ligger under på viktkurvan och föredrar att ammas i alla lägen. Dock verkar det ju som att "jag" inte räcker till längre... hittade äpplegröt för någon vecka sedan som han verkade älska. Hurra! Men den har successivt blivit mindre och mindre intressant.

    Så nu tänkte jag prova blw i morgon. 

    Ska man börja med en sorts mat eller kan man lägga upp några olika?

    Vad brukar gå hem hos de flesta?         
    Erbjud olika. Så mycket färger och konsistenser som möjligt!

    Broccoli, morot, palsternacka och rostat bröd brukar funka! Och päron!

    Var försiktig med banan i början, konsistensen är kanske inte den bästa för en rookiebebis! Glad
  • Hippopotame1
    Daeminimon skrev 2011-09-27 23:42:58 följande:
    Erbjud olika. Så mycket färger och konsistenser som möjligt!

    Broccoli, morot, palsternacka och rostat bröd brukar funka! Och päron!

    Var försiktig med banan i början, konsistensen är kanske inte den bästa för en rookiebebis! Glad
    Nu har vi kört blw-frulle som ett första test.
    Rostat bröd, äpple och banan. Han var mest fascinerad av hur maten kändes i händerna och körde omkring maten på sin bricka innan det hamnade på golvet. Men lite banan slank nog ner, och han sög lite på äpplet och brödet.
    Vi provar vidare - det här är ju helt nytt för'n!  
  • dripdrop

    Ser att en del ger morot och äpple rått, jag vågar inte ge det just pga att om de får i sig en fr stor bit och sätter i halsen så "smälter" ju inte de som det mesta gör. Alltså det blir ju inte mindre. Så om det blir stopp blir det ju verkligen STOPP.
    Tror jag kanske är lite överdrivet nipprig...men det sitter kvar i mig sen grannpojken höll på att kvävas till döds som barn av rå morot som han gick runt och åt på. Andrasaker är jag inte så rädd att L ska sätta i halsen, det mesta förminskas ju när det blöts ner, och blir lättare att få upp då.

  • Daeminimon
    dripdrop skrev 2011-09-28 11:53:15 följande:
    Ser att en del ger morot och äpple rått, jag vågar inte ge det just pga att om de får i sig en fr stor bit och sätter i halsen så "smälter" ju inte de som det mesta gör. Alltså det blir ju inte mindre. Så om det blir stopp blir det ju verkligen STOPP.Tror jag kanske är lite överdrivet nipprig...men det sitter kvar i mig sen grannpojken höll på att kvävas till döds som barn av rå morot som han gick runt och åt på. Andrasaker är jag inte så rädd att L ska sätta i halsen, det mesta förminskas ju när det blöts ner, och blir lättare att få upp då.

    Jag är med dig, gav bara ångkokt morot o palsternacka, eller råriven!
  • Loviz
    dripdrop skrev 2011-09-28 11:53:15 följande:
    Ser att en del ger morot och äpple rått, jag vågar inte ge det just pga att om de får i sig en fr stor bit och sätter i halsen så "smälter" ju inte de som det mesta gör. Alltså det blir ju inte mindre. Så om det blir stopp blir det ju verkligen STOPP.
    Tror jag kanske är lite överdrivet nipprig...men det sitter kvar i mig sen grannpojken höll på att kvävas till döds som barn av rå morot som han gick runt och åt på. Andrasaker är jag inte så rädd att L ska sätta i halsen, det mesta förminskas ju när det blöts ner, och blir lättare att få upp då.
    Noterat. Tack för tipset!
Svar på tråden Baby led weaning