• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Tvillingar11

    Hej! Jag har läst lite i tråden, dock inte allt eftersom det är många sidor att ta sig igenom. Har tvillingar på 9 månader som säkert skulle uppskatta lite variation. De har blivit svåra att mata, vill gärna använda fingrarna och plocka i sig. Pure-mixad mat går inte längre så bra. Ett par burksorter gillar de. Tar tacksamt emot tips på hela måltider- lunch och middag. Som är lätt att göra i ordning och servera de så de själva får äta. Till frukost kan de få smörgåsbitar eller ägg och frukt. Till lunch och middag lite korv, pasta, ris, kyckling, gurka, tomat men det blir så ensidigt.

  • Tvillingar11

    När det är pure mat är det så lätt att mäta en portion på ett ungefär, en burk/halv burk. Men hur gör man med plockmat för att vara säker på att de får i sig tillräckligt?

  • Aardy

    Jag är övertygad om att min lille vet själv när han fått tillräckligt, och äter han lite mat någon dag så tar han säkert igen det med amningen. Det brukar märkas rätt tydligt när han tycker att han är klar så då brukar jag fråga "har du ätit färdigt?". Efter ungefär en veckas tjat med den frasen började han svara ja och nicka. Är man nyfiken för egen del på mängden de får i sig brukar just bajskonsistensen kunna vara en indikation.

  • Tvillingar11
    Aardy skrev 2012-02-26 23:05:53 följande:
    Jag är övertygad om att min lille vet själv när han fått tillräckligt, och äter han lite mat någon dag så tar han säkert igen det med amningen. Det brukar märkas rätt tydligt när han tycker att han är klar så då brukar jag fråga "har du ätit färdigt?". Efter ungefär en veckas tjat med den frasen började han svara ja och nicka. Är man nyfiken för egen del på mängden de får i sig brukar just bajskonsistensen kunna vara en indikation.

    Det stämmer säkert, ska vara uppmärksam på det. Saken är att de inte ammas och ersättning vill de endast ha på kvällen och under natten. Annars hade man kunnat komplettera med det efter varje måltid och då vara säker på att de är mätta.
  • Aardy

    Ja då blir ju situationen annorlunda förstås. Jag skulle nog ha erbjudit ersättning ändå och om de inte ville ha skulle jag tolka det som att de har fått i sig det de skulle ha. Men ja, det är helt klart svårare att bedöma hur mycket de ätit när det inte är burkmat. Framför allt kan det kännas som att de äter lite när andra slevar i sina barn stora burkar färdigmat

  • scharlotta

    Moa har fått lite morot och gurkstavar att smaska på senaste dagarna, hon gillar det verkligen, men blir såå ledsen när hon tappar ner maten på golvet.. det kanske är därför man ska göra i ordning flera bitar Så hon inte blir utan.. Igår blev hon helt hysterisk, och vi måste sätta moroten/gurkan mot hennes mun, eftersom hon blundar när hon skriker, för att hon ska förstå att hon fått tillbaka den.
    Idag blev hon inte riktigt lika ledsen, så hon kanske börjar förstå att allt hon tappar kommer tillbaka

    Men gårdagens lärdom blev alltså, gör i ordning fler bitar! 

  • LadyWeaver

    Kul med så mycket nytt folk! Yey för BLW-frälsta

    Här har vi just nu en liten som anser att hon kan livnära sig på frukt och knäckebröd. Bättre det än att hon inte ätar något.


  • scharlotta

    LadyWeaver: Jag förstår henne, knäckebröd och frukt är ju jättegott!

    Jag tycker att det är lite svårt att veta hur länge jag ska koka grönsakerna, vill ju inte överkoka så det bara är mos när hon tar tag i dem, men jag tror att jag har kokat morötterna för lite, hon kan suga på dem, men sen går de av i stora bitar.. är det bättre att tillaga i ugnen kanske? 

    En stor bit morot åkte in en bit i munnen på Moa i morse, hon började få kväljningar och det tårades lite i ögonen för henne, sen kom morotsbiten ut med en jäkla fart!

    Hennes pappa blev lite nojig, men han sa samtidigt att han ser att jag inte är det (vilket han tyckte var konstigt), men Moa släktar på mig har vi insett, hon kan sätta sitt eget saliv i halsen och få en hostattack, precis som jag.. Jag kan knappt sitta och prata samtidigt som jag äter, för då sätter jag i halsen
     

  • betula

    Idag fick E smaka gröt fpör första gången. Det var himla mumsigt o det gick ypperligt att äta själv (m sånt klister till gröt var det ju bara att ladda en sked o lägga fram)


Svar på tråden Baby led weaning