• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Anonym
    Anonym (lina) skrev 2011-05-27 21:40:16 följande:
    Nej, men nu menade jag att jag hade lagt pengarna på familjen trots att de stod kvar på mig, om jag var henne.

    Där antar jag att du inte håller med mig?
    Nope. Jag tycker hon verkar sniken. Håller med dig även om du blir förvånad;)
  • Anonym (lina)
    Anonym skrev 2011-05-27 21:48:03 följande:
    Hur påverkar det ts om hon bara ser det som att hon har mindre att betala?
    Ursäkta, men nu hänger jag faktiskt inte med? Det är väl klart att huslånet blir billigare om man har en ordentlig kontantinsats? För båda två?
  • Anonym (lina)
    Anonym skrev 2011-05-27 21:48:55 följande:
    Nope. Jag tycker hon verkar sniken. Håller med dig även om du blir förvånad;)
    Blev lite förvånad där faktiskt Flört haha
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-27 21:29:47 följande:
    Och hur har ni ordnat med pension för föräldern som nu är hemma med ert barn?
    Här ifrågasatte du fruns pension. Kan tolkas som att ts bör vara med att sponsra hennes pension eftersom du frågade hur DE gjort och hennes egendom är hennes...
  • sirisdotter
    Fennyxx skrev 2011-05-27 21:46:49 följande:

    TS, du kan ju se det såhär i stället: Om ni skiljer er så är det hon som står med en lång mammaledighet, ingen utbildning, inga pensionspoäng och tydligen troligtvis arbetslöshet i bagaget. Plus visserligen en liten påse pengar. Du å andra sidan har uppenbarligen ett hyfsat välbetalt jobb och en utbildning av något slag. För mig låter det som om du kommer vara den som kommer ha den bästa situationen. Jag tycker du ska låta henne behålla pengarna till en utbildning eller er gemensamma bostad och inte försöka tvinga henne att köpa blöjor för pengarna bara för att du kommer ha en större inkomst ett tag.


  • Anonym
    Anonym (lina) skrev 2011-05-27 21:51:01 följande:
    Ursäkta, men nu hänger jag faktiskt inte med? Det är väl klart att huslånet blir billigare om man har en ordentlig kontantinsats? För båda två?
    Nej. Han får betala större delen av lånet så klart! Lägger hon in 20% kontant ska han betala 20% mer än henne på lånen...
  • Anonym (lina)
    Anonym skrev 2011-05-27 21:53:09 följande:
    Nej. Han får betala större delen av lånet så klart! Lägger hon in 20% kontant ska han betala 20% mer än henne på lånen...
    Ja, alltså, nu kanske jag tänker för mycket enligt mig själv. Men även om jag hade lagt hela kontantinsatsen hade jag betalat hälften av huslånet varje månad... Så det var därför jag inte hängde med, sorry. Det där beror ju helt på hur frun tänker, och det vet vi ju inte...
  • amanda h

    Min man ärvde för några år sen en väldigt stor summa pengar och har nu ordnat det så att han får en viss summa varje månad (istället för att spendera allt på struntsaker), så att vi kan leva ett bra liv. Så jag tycker att även om det är HON som får ut pengarna, så kommer hon väl ändå dela med sig, även om det inte står i ditt namn? Det är väl så man gör när man är gifta, man tänker inte på vad som är "mitt" eller "ditt", utan man lever på pengarna hushållet får in, spelar väl ingen roll vem som tjänar mest?


  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-27 21:51:58 följande:
    Här ifrågasatte du fruns pension. Kan tolkas som att ts bör vara med att sponsra hennes pension eftersom du frågade hur DE gjort och hennes egendom är hennes...
    Ja,  det är ju standardmodellen,  som ekonomiska rådgivare alltid  förordnar.   Nar jag  insåg att Ts inte alls verkar kunna tänka sig det föreslog jag att hustrun ordnar privat pensionssparande med hjälp av sin enskilda egendom.
  • Anonym
    amanda h skrev 2011-05-27 21:55:58 följande:

    Min man ärvde för några år sen en väldigt stor summa pengar och har nu ordnat det så att han får en viss summa varje månad (istället för att spendera allt på struntsaker), så att vi kan leva ett bra liv. Så jag tycker att även om det är HON som får ut pengarna, så kommer hon väl ändå dela med sig, även om det inte står i ditt namn? Det är väl så man gör när man är gifta, man tänker inte på vad som är "mitt" eller "ditt", utan man lever på pengarna hushållet får in, spelar väl ingen roll vem som tjänar mest?


    Det låter verkligen inte som hon alls tänkt dela med sig utan att hon ska fortsätta leva på ts inkomst om det behövs. Kanske har jag fel...
Svar på tråden Ska jag försörja henne???