• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-29 10:18:47 följande:
    Och du missuppfattar mitt inlägg,  så jag väljer att inte försöka förklara mer,   Vet ju inte ens hur många Anonym  som skriver i tråden.
    Du får välja det men jag tycker din syn på ts är tråkig. Du påstår att "Ts verkar ha panisk förskräckelse för att göra något som kan komma att gynna hans hustru." och det är absolut inte något annat än din egen, i mina ögon, usla tolkning av ts inlägg! Dina inlägg tillför enligt mig inte annat  än osanningar i tråden.
  • The past is now
    Anonym skrev 2011-05-27 11:17:54 följande:
    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 
    Ni är gifta och du är skyldig att försörja din FAMILJ.  Sen ska hon göra allt i sin makt för att skaffa sig en relevant utbildning och/eller skaffa sig ett jobb.

    De pengar som hennes föräldrar har sparat åt henne har du inget med att göra. Usch jag blir så irriterad på såda här människor som du ts.

     
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-29 10:21:46 följande:
    I praktiken kan det vara svårt.  Har läst kommentar i annan tråd/  hört i radio/   läst i ekonomisk spalt att det kan vara svårt att bevisa att en enskild egendom som var kontanter blev värdepapper för att bli en bostad -  eller ett gäng kossor t ex.
    Gåvobrevet finns registrerat hos tingsrätten så det är inga problem.
  • sirisdotter
    Anonym (förståeligt) skrev 2011-05-29 10:14:52 följande:
    Jag har varit i samma sits som ts fru oxå och hade visserligen inte en mille på banken utan omkring 70000, dem pengarna gick åt att köpa möbler och dylikt till vårat gemensamma hem plus att fixa en vattenläcka i samma bostad som inte täcktes av försäkringen.
    Hade inget jobb då.
    När vi slutligen separerade så satt jag utan ett skvatt och den fd sambon hade ju sin tidigare inkomst + huset vi hyrde kvar för det var hans föräldrahem!!!
     Så jag dömer verkligen inte TS fru, utan jag snarare förstår henne och hennes föräldrar.
    Ja,  så kan det absolut gå till.    Antagligen sådana tankar som gjort att Ts föräldrar bestämt att gåvan sak vara enskild egendom.   Märker man att äktenskapet är stabilt går det lättare att ändra FRÅN  enskild egendom till gemensam än tvärtom....

    Känner ett par som skilt sig efter fyra års äktenskap.   Mannen arbetade hela tiden heltid,  hustrun gjorde lite som hon kände för;  jobbade,  sade upp sig för att börja studera,  tröttnade på studierna och hoppade på en annan utbildning.  Jobbade en period,  tog långt sommarlov etc.  Maken försörjde henne med tanke på att de gift sig för livet.   Under äktenskapet avled makens föräldrar  och lämnade efter sig en mindre skogsgård.   Vid skilsmässan fick hustrun halva värdet av gården eftersom svärföräldrarna inte skrivit något testamente om enskild egendom.   Det blir drygt för maken att ta lån för att lösa ut hustrun.
  • Anonym
    The past is now skrev 2011-05-29 10:26:54 följande:
    Ni är gifta och du är skyldig att försörja din FAMILJ.  Sen ska hon göra allt i sin makt för att skaffa sig en relevant utbildning och/eller skaffa sig ett jobb.

    De pengar som hennes föräldrar har sparat åt henne har du inget med att göra. Usch jag blir så irriterad på såda här människor som du ts.

     
    Man har bara skyldighet att försörja den som saknar försörjningsmöjligheter och bara skyldigheter att se att denne har sitt basbehov täckt. Ts fru har en mille och saknar inte försörjningsmöjligheter.

    Ts vill försörja sin fru så länge hon är föräldraledig!

    Ts har inte med hennes enskilda egendom att göra men ts har ingen försörjning att göra heller i och med hennes mille.
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-29 10:30:26 följande:
    Ja,  så kan det absolut gå till.    Antagligen sådana tankar som gjort att Ts föräldrar bestämt att gåvan sak vara enskild egendom.   Märker man att äktenskapet är stabilt går det lättare att ändra FRÅN  enskild egendom till gemensam än tvärtom....

    Känner ett par som skilt sig efter fyra års äktenskap.   Mannen arbetade hela tiden heltid,  hustrun gjorde lite som hon kände för;  jobbade,  sade upp sig för att börja studera,  tröttnade på studierna och hoppade på en annan utbildning.  Jobbade en period,  tog långt sommarlov etc.  Maken försörjde henne med tanke på att de gift sig för livet.   Under äktenskapet avled makens föräldrar  och lämnade efter sig en mindre skogsgård.   Vid skilsmässan fick hustrun halva värdet av gården eftersom svärföräldrarna inte skrivit något testamente om enskild egendom.   Det blir drygt för maken att ta lån för att lösa ut hustrun.
    Ts riskerar att hans fru struntar i att jobba och lever på hans inkomst och att hans sparande går till frun vid en ev skilsmässa.
  • ardath bey
    Anonym skrev 2011-05-29 10:10:25 följande:
    Enskilda gåvor förblir enskilda gåvor även vid en bodelning även om de tidigare investerats i en gemensam bostad.
    Det kan väl bero på vad som står i gåvobrevet?
    Men isåfall: om de köper  ett hus för 3 mkr och hon betalar 2 mkr, han betalar 1 mkr.
    Sen ska de skiljas och huset är värt 3 mkr.
    Den del som hon betalade 1 mkr för ingår inte i bodelningen. De delar på 2 mkr och får 1mkr var.

    Hon har satsat 2 mkr och får 2 mkr tillbaka. Han har satsat 1 mkr och får 1 mkr tillbaka. Ingen vinner eller förlorar på detta.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-29 10:29:01 följande:
    Gåvobrevet finns registrerat hos tingsrätten så det är inga problem.
    Självklart  är gåvobrevet registrerat.  

    Är det lika självklart att gåvomottagare registrerar  varje transaktion när gåvan förändras till   en viss procent av en bostad eller till familjens uppehälle -  eller till det exempel jag dragit tidigare;  när hustrun för sin gåva köper kor till sonen på en bondgård som hon gift sig med?  
    Befattar sig ens tingsrätter med att registrera varje sådan förändring?    Varje registrering kostar ju också.
  • Queenie70

    Nu vet jag inte hur det är i detta fall, men väldigt ofta brukar det vara så att om kvinnan är "hemma" så sköter hon också all markservice. Ser till att det handlas, att maten står på bordet när mannen kommer hem. I extremfall så kanske honom även stryker skjortor etc. På så vis så frigörs massa tid åt mannen som kan jobba mer och tjäna mer pengar som han sedan "försörjer" kvinnan med. Man ska då inte heller glömma att kvinnans stora insats i hemmet, faktiskt har ett ekonomiskt värde, som kanske jämnar ut sig i hennes enskilda egendom.

  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-29 10:32:02 följande:
    Man har bara skyldighet att försörja den som saknar försörjningsmöjligheter och bara skyldigheter att se att denne har sitt basbehov täckt. Ts fru har en mille och saknar inte försörjningsmöjligheter.

    Ts vill försörja sin fru så länge hon är föräldraledig!

    Ts har inte med hennes enskilda egendom att göra men ts har ingen försörjning att göra heller i och med hennes mille.
    Hustrun har sin SGI-baserade föräldrapenning och blir alltså inte försörjd av maken i nuläget.
Svar på tråden Ska jag försörja henne???