• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Anonym

    Hon kommer inte få ett öre av vad jag tjänar ihop. Hon kommer få betala mig för det jag betala mer än henne sedan i sommras då vi först började att ha gemensam ekonomi. Hon få klara sig på sina egna pengar nu.

  • ardath bey
    Anonym skrev 2011-05-29 15:26:53 följande:
    Det stämmer inte. Alla större gåvor bör liksom andra avgörande uppgörelser (testamente, äktenskapsförord etc.) registreras hos TR om de skall ha bäring i framtiden.
    Att man bör göra något är en helt annan sak än att man är skyldig att göra det.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-29 17:32:35 följande:
    Ts fru blev arbetslös innan föräldraledigheten. Ts fru "funderar" på att plugga för hon har ingen utbildning men hon vet inte vad hon ska plugga. Tror du Fk godkänner att han vabbar om hon ändå ska vara hemma arbetslös? Vi vet inte ens om hon tänkt ha barnomsorg och söka jobb på riktigt. Man är skyldig att, om man kan, bidra till försörjningen inom äktenskapet!
    Tror du att a-kassan godkänner att hon  vabbar samtidigt som hon stämplar?   När jag bad min f d make om det en gång förklarade han att han måste stå till arbetsmarknadens förfogande och alltså inte kunde sitta fast med ett sjukt barn  en dag.
  • sirisdotter
    Fluffskalle skrev 2011-05-29 18:47:32 följande:
    Japp, just det jag inte orkade kolla upp eftersom jag inte har lagboken i sängbordet och inte kan den utantill. Varför så otrevlig? Nonchalant får du väl tycka att det är, men har inte lagboken hemma. Det hade gått precis lika lätt för dig om du hade den framför dig i dokument t ex att klippa och klistra istället för att ge en privat tolkning. Och det var inte ett svar på det jag frågade heller. Det handlade väl ändå inte om deras gemensamma utgifter utan att hon inte ville bidra alls med sin förmögenhet till sina egna utgifter, dem som ligger utanför försörjningsplikten (tak över huvudet och mat).

    Men kanske räknas det som grund för försörjning även att maken köper kläder och väskor till kvinnan för att hon av princip inte vill betala för dem själv.
    Kläder och väskor!?   Behövs det kläder och väskor till stora belopp under en föräldraledighet?
  • Laura03

    Hur kommer ni göra när hennes miljon är slut. Skiljer du dig då? Eller får hon leva på luft? Hur du än vrider och vänder på det så är man försörjningsskyldiga gentemot varann när man är gifta.

  • sirisdotter
    Laura03 skrev 2011-05-29 23:24:10 följande:
    Hur kommer ni göra när hennes miljon är slut. Skiljer du dig då? Eller får hon leva på luft? Hur du än vrider och vänder på det så är man försörjningsskyldiga gentemot varann när man är gifta.
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-29 23:08:57 följande:
    Tror du att a-kassan godkänner att hon  vabbar samtidigt som hon stämplar?   När jag bad min f d make om det en gång förklarade han att han måste stå till arbetsmarknadens förfogande och alltså inte kunde sitta fast med ett sjukt barn  en dag.
    Sen när har a-kassan rätt att neka vab?
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-29 23:34:37 följande:
    Sen när har a-kassan rätt att neka vab?
    Nja,  exet kanske for med osanning -  jag har aldrig varit arbetslös medan  det var aktuellt med tillfällig föräldrapenning.   Har alltså inte haft anledning att sätta mig in i reglerna.

    Tyckte inlägget där någon undrade om FK  verkligen skulle godkänna att en pappa vabbar verkade konstigt.  Haken skulle vara att barnets mamma står till arbetsmarknadens förfogande.  
    Om  mamman har en anställningsintervju inbokad och barnet blir sjukt den dagen - har  FK  regler som innebär att vabbande pappa  då  inte får ersättning? 

    Det påminde  mig  om att  a-kassan enligt  (exets)   uppgift också har konstiga regler.
  • heter

    Jag skulle skilja mig direkt från ts om jag var hans fru.

    Sen undrar jag hur ts tänker som anser sig ha rätt till fruns föräldrars pengar? Det är föräldrarna som har sparat ihop pengarna till HENNE, inte till ts. Fy fan för en "man" som vill ta andra människors pengar. Pengar som han inte har ett skvatt med att göra eller har gjort något för att förtjäna att ta del av. TS är inte ens värd att kallas för en man hälsar min man.

  • Panter Tant

    Men det borde vael gaa att raekna ut paa naagot saett: foer hur mycket blir hon foersoerjd denna period, hur mycket foerlorar hon paa att vara foeraeldraledig, hur mycket skulle hon kunnat dra in om hon jobbat osv - och sen ta den summan x 2 och saetta in paa nytt sparande i baadas namn. Haelften tillkommer daa honom vid bodelning. Resten av pengarna behaaller hon som enskild egandom.

Svar på tråden Ska jag försörja henne???