• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-31 09:50:30 följande:
    Jag läste trådstarten igen och jag hittar inte det.   Ts föreställer sig att hustrun kommer att bli arbetslös efter föräldraledigheten (till sommaren,  när barnet torde vara  ett år,  eller ännu senare)  och tänker sig att han då måste försörja hustrun.  Ingen vet idag om hon kommer att hitta ett arbete till den dagen.  Annars lär hon efter föräldrapenningen  få ersättning från a-kassan en period på samma sätt som hon nu har föräldrapenning.

    Vem vet,  de kanske bor i en kommun där hustrun kan få vårdnadsbidrag också en period  för att stanna hemma ,med barnet  ....
    Vem ska betala övriga kostnader om frun inte drar in mer än 3000 i månaden?
  • ardath bey
    Anonym skrev 2011-05-31 10:11:57 följande:

    vad tycker ni ska hända med pengarna om TS fru inte använder dem som föräldrarna vill?


    De som gett gåvan har villkorat den. Det som inte använts får stå kvar orört tills frun använder pengarna till studier eller bostad. Finns det ingen avsikt att studera eller köpa  bostad borde gåvan återgå.
  • Laura03

    Fortfarande är de gifta och enligt svensk lag är man försörjningsskyldig gentemot sin äkta hälft. Oavsett! Ska de ha helt delad ekonomi kommer hon inte kunna studera och får hon ett lågavlönat jobb kommer hon bli den stora förloraren. Ska hon kräva att de sätter sig i en etta för hon inte har råd med en hyra eller lån på 8-10 tusen som ska delas på hälften och sedan el, bil, mm och barnet. Ska hon leva på luft? Nä då far man betala procentuellt på sin INKOMST och då kommer frun fortfarande betala mindre.

    Är det inte bättre att hon använder kapitalet och betalar av huslånet helt och hållet och sedan kan de ha gemensam ekonomi. Hur han än vrider och vänder på det så enligt svensk lag så är man försörjningsskyldig gentemot sin äkta hälft och där räknas bara inkomsten och inte kapital.

  • A von B
    Laura03 skrev 2011-05-31 13:03:49 följande:
    Fortfarande är de gifta och enligt svensk lag är man försörjningsskyldig gentemot sin äkta hälft. Oavsett! Ska de ha helt delad ekonomi kommer hon inte kunna studera och får hon ett lågavlönat jobb kommer hon bli den stora förloraren. Ska hon kräva att de sätter sig i en etta för hon inte har råd med en hyra eller lån på 8-10 tusen som ska delas på hälften och sedan el, bil, mm och barnet. Ska hon leva på luft? Nä då far man betala procentuellt på sin INKOMST och då kommer frun fortfarande betala mindre.

    Är det inte bättre att hon använder kapitalet och betalar av huslånet helt och hållet och sedan kan de ha gemensam ekonomi. Hur han än vrider och vänder på det så enligt svensk lag så är man försörjningsskyldig gentemot sin äkta hälft och där räknas bara inkomsten och inte kapital.
    Ja det stämmer med försörjningsplikten. Men äktenskapsbalken säger att båda makarna ska bidra till ekonomin efter förmåga. Frun gör inte det när hon vägrar använda sin miljon.
  • Laura03

    Men frun har en inkomst på 8000:-
    Många i denna tråden får det till att hon har 0:- i inkomst och det är inte sant.

  • A von B
    Laura03 skrev 2011-05-31 13:26:56 följande:
    Men frun har en inkomst på 8000:-
    Många i denna tråden får det till att hon har 0:- i inkomst och det är inte sant.
    Ja men det räcker inte för hon och TS vill leva på en högre standard än vad 16000/månad kan ge och om de vill det så ska båda bidra efter förmåga vilket innebär att TS lägger till mer pengar från sin lön och frun ska ta från sitt kapital. Jag har mycket svårt att tänka mig att enskild egendom skulle kunna räknas bort från ens förmåga att bidra i äktenskapet men jag är ingen jurist så jag är ju inte säker.
  • Darling1980

    Tycker du ska låta henne utbilda sig för de där pengarna! :)Helt enkelt! Det är inte okej att hon ska gå hemma som en hemmafru, med en fet, stor, egen kassa. Men att kräva att du ska få del av pengarna är inte heller rätt! :)

    Gör upp ett lån. Att du lånar pengar till henne. Eller att tex så länge hon går hemma så sköter hon allt på markplan som städ, disk, tvätt, barn etc. Men kräv att hon börjar utbilda sig! Och sen kommer ut på arbetsmarknaden. Dr tycker jag absolut att du ska kunna stötta henne medekonomin. Ärver du din fars pengar, skulle du vilja dela dem med henne?

    Man är gift, betyder inte att man automatiskt har rätt till varandras pengar och måste ha delad ekonomi :) 

  • Darling1980
    Anonym skrev 2011-05-31 11:34:29 följande:
    Frågan var om Ts blev det eller inte. Inte vad som hänt dig och dina vänner...

    Vad vet vi om att han inte blev det?
    Faktum är att stor del av de som vigs inför "gud" gör det av tradition och det faktum att det är en vackrare ceremoni än att de faktiskt TROR eller BRYR sig om gud eller guds hus :P
  • Laura03

    Men TS fru har bidragit med en kontantinsatts till den gemensamma bostaden. Hur mycket vet vi inte och vi vet inte om TS bidragit med kontantinsatts till bostaden heller.

  • Anonym
    ardath bey skrev 2011-05-31 12:29:16 följande:
    De som gett gåvan har villkorat den. Det som inte använts får stå kvar orört tills frun använder pengarna till studier eller bostad. Finns det ingen avsikt att studera eller köpa  bostad borde gåvan återgå.
    Det lär ju inte vara aktuellt. Har aldrig sett något gåvobrev med klausul om återtagande. Lär inte hålla juridiskt.
Svar på tråden Ska jag försörja henne???