• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Anonym
    ardath bey skrev 2011-06-01 13:25:46 följande:
    Eller så skriver de ett äktenskapsförord att upp till 1mkr av hans tillgångar är hans enskilda egendom. (Om det nu är vad hustrun hade fått i gåva)
    Frun verkade inte så intresserad av det...
  • Anonym (tänk på allt!)

    om ni inte delar föräldraledigheten så måste ni även ta med i beräkningen att du under det här 1.5 året jobbar och ökar på din kompetens ytterligare och därför har möjlighet att höja din lön ännu mer. Hon kan varken plugga eller meritera sig och förlorar alltstå ännu mer på affären att vara hemma.

    Hi har ungefär samma utbildningsnivå, ungefär samma lön och har delat föräldraledigheten ungefär lika. MEN mina föräldrar har gett mig pengar att sätta in i vår gemensamma bostad, vår insats har alltså varit väsentligt olika. Därför har vi skrivit ägandeförhållandena på bostaden i % efter hur stor andel vi äger. Det som då blir knepigt är att jag borde betala mer i % av ev värdeökande renoveringar och hur blir det med räntan på lånet mm.

    Jag vill säga att ska man vara helt rättvis så måste man tänka till. Ett sätt för er är ju tex att din fru betalar sig in i ägande för er bostad och hon får då äga den andel hon betalat för och ni har gemensamt lån på resten.

    Ni kanske kan se förmögenheten som ett arv till era barn, dvs det som inte går till ev bostad ska sparas så att de kan gå vidare till nästa generation. 

  • vetvadjagvill
    Anonym (tänk på allt!) skrev 2011-06-01 15:27:01 följande:
    Ni kanske kan se förmögenheten som ett arv till era barn, dvs det som inte går till ev bostad ska sparas så att de kan gå vidare till nästa generation.
    Precis varför måste man leva upp sina pengar omgående ??
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2011-06-01 15:38:49 följande:
    Precis varför måste man leva upp sina pengar omgående ??
    Inget problem med att man sparar om man har råd att försörja sig själv och bidra ekonomiskt till familjen. Har man inte råd med det så får man vackert ta av sitt sparade kapital.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2011-06-01 15:55:17 följande:
    Inget problem med att man sparar om man har råd att försörja sig själv och bidra ekonomiskt till familjen. Har man inte råd med det så får man vackert ta av sitt sparade kapital.

    edt är inga "sprade" pengar, det är en gåva/arv som är enskilld egendom från henne föräldrar.


     


    OM det hade varit ett kapitsal hon själv h ade sparat ihop hade jag hållt med att då man kan ta av det.. men bara för att ho fick det nu innebär inte att man måste leva över sina inkomster.


    Hon sparar inte pengar.. däreot så rör hon inte sin enskildda gendom som hennes föräldrar spraat ihop till henne.


    jag skulle råda henne att ge tillbaka detta till sina föräldrar och be att få ut det som testamenterat arv efter deras död såts och frun slipper bråka om detta nu.


    Pengar ställer bara till bråk.
    Ts verkar vara så avundsjuk att frun fått en gåva/arv från sina föräldraratt han vill genast leva på högre standrad för det ska komma honom tillgodo.


    Hade hon däremot levt upp sitt arg på och på och levt lyxliv medans han fått leva på sin inkomst hade jag noc sökert flera reagerat.


    men hon lever på samma nivå som honom så jag förstår inte varför han ska bråka om pengarna.


    Hon unnar sig inget extra fördem utan de förvaltas tills dess de kanske köper en bostad.


     


    Desstuom så får frun lägre pension efterosmhon får lägre inkomst iom föräldrapenningen.. och ts kommerfå det bättre ställt även då.. det gynnar han att jobba och hon är mammaledig.


    jag förstår inte varför han vill hon ska leva upp detta nu bara för att känna sig nöjd.


     

  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2011-06-01 16:13:04 följande:

    edt är inga "sprade" pengar, det är en gåva/arv som är enskilld egendom från henne föräldrar.


     


    OM det hade varit ett kapitsal hon själv h ade sparat ihop hade jag hållt med att då man kan ta av det.. men bara för att ho fick det nu innebär inte att man måste leva över sina inkomster.


    Hon sparar inte pengar.. däreot så rör hon inte sin enskildda gendom som hennes föräldrar spraat ihop till henne.


    jag skulle råda henne att ge tillbaka detta till sina föräldrar och be att få ut det som testamenterat arv efter deras död såts och frun slipper bråka om detta nu.


    Pengar ställer bara till bråk.
    Ts verkar vara så avundsjuk att frun fått en gåva/arv från sina föräldraratt han vill genast leva på högre standrad för det ska komma honom tillgodo.


    Hade hon däremot levt upp sitt arg på och på och levt lyxliv medans han fått leva på sin inkomst hade jag noc sökert flera reagerat.


    men hon lever på samma nivå som honom så jag förstår inte varför han ska bråka om pengarna.


    Hon unnar sig inget extra fördem utan de förvaltas tills dess de kanske köper en bostad.


     


    Desstuom så får frun lägre pension efterosmhon får lägre inkomst iom föräldrapenningen.. och ts kommerfå det bättre ställt även då.. det gynnar han att jobba och hon är mammaledig.


    jag förstår inte varför han vill hon ska leva upp detta nu bara för att känna sig nöjd.


     


    Du har verkligen inte läst ts beskrivning av situationen märker jag. Tack och lov är hans inkomst hans egen.o han kan välja att inte stoppa in mer pengar till hushållet än hon.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2011-06-01 16:15:58 följande:
    Du har verkligen inte läst ts beskrivning av situationen märker jag. Tack och lov är hans inkomst hans egen.o han kan välja att inte stoppa in mer pengar till hushållet än hon.

    om han är sådan hoppas jag hon skiljer sig från honom.


    förklara då vad jag inte har läst.

  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2011-06-01 16:18:14 följande:

    om han är sådan hoppas jag hon skiljer sig från honom.


    förklara då vad jag inte har läst.


    Varför ska hon skilja sig om han väljer att göra som hon? Anser du att hon ska ha rätt till lyxliv på hans bekostnad alltså?

    Du påstår saker om ts som ts inte skrivit alls. Tycker du ska ta dej tid o läsa några av ts inlägg faktiskt.
  • Oligopol
    vetvadjagvill skrev 2011-06-01 16:13:04 följande:

    edt är inga "sprade" pengar, det är en gåva/arv som är enskilld egendom från henne föräldrar.


     


    OM det hade varit ett kapitsal hon själv h ade sparat ihop hade jag hållt med att då man kan ta av det.. men bara för att ho fick det nu innebär inte att man måste leva över sina inkomster.


    Hon sparar inte pengar.. däreot så rör hon inte sin enskildda gendom som hennes föräldrar spraat ihop till henne.


    jag skulle råda henne att ge tillbaka detta till sina föräldrar och be att få ut det som testamenterat arv efter deras död såts och frun slipper bråka om detta nu.


    Pengar ställer bara till bråk.
    Ts verkar vara så avundsjuk att frun fått en gåva/arv från sina föräldraratt han vill genast leva på högre standrad för det ska komma honom tillgodo.


    Hade hon däremot levt upp sitt arg på och på och levt lyxliv medans han fått leva på sin inkomst hade jag noc sökert flera reagerat.


    men hon lever på samma nivå som honom så jag förstår inte varför han ska bråka om pengarna.


    Hon unnar sig inget extra fördem utan de förvaltas tills dess de kanske köper en bostad.


     


    Desstuom så får frun lägre pension efterosmhon får lägre inkomst iom föräldrapenningen.. och ts kommerfå det bättre ställt även då.. det gynnar han att jobba och hon är mammaledig.


    jag förstår inte varför han vill hon ska leva upp detta nu bara för att känna sig nöjd.


     


    Där kommer det igen! Vem fan är det som påstår att någon ska leva över sina inkomster?
  • heter
    Anonym skrev 2011-06-01 16:20:55 följande:
    Varför ska hon skilja sig om han väljer att göra som hon? Anser du att hon ska ha rätt till lyxliv på hans bekostnad alltså?

    Du påstår saker om ts som ts inte skrivit alls. Tycker du ska ta dej tid o läsa några av ts inlägg faktiskt.
    Vad är det för lyxliv du tror att frun ska leva på honom? Så snål som ts är så kan det verkligen inte handla om något lyxliv.
Svar på tråden Ska jag försörja henne???