• Jäjd

    Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?

    Nationaldagen nalkas. Vi kommer givetvis stå och vråla nationalsången och kanske även Idas sommarvisa, och Den blomstertid nu kommer så jag tänkte passa på att höra efter vilken maträtt som passar in på beskrivningen "mest svensk"?

    Orkar verkligen inte göra en omröstning så det är väl bara att komma med förslag utöver eller inklusive de som normalt sett anses som nationalrätter.

    Solig


  • Svar på tråden Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?
  • Goonie
    Krokig Krokofant skrev 2011-05-31 10:11:55 följande:
    Svenskar är ett blekt och tråkigt folk.
    Ja. Och storkok med köttfärssås verkar vara grejen.
  • Krokig Krokofant
    Jäjd skrev 2011-05-31 10:12:47 följande:
    Satan, be gone.
    Alltid lika provocerad.
    One by one, one by one.
  • Jizzi

    Ööööö så italienska nationalister och nazister uppfann pasta bolognese då eller? Paella som är Spaniens nationalrätt är då uppfunnen av spanska nazister hahaha

  • Krokig Krokofant
    Goonie skrev 2011-05-31 10:13:08 följande:
    Ja. Och storkok med köttfärssås verkar vara grejen.
    Blä.
    One by one, one by one.
  • Jäjd
    Krokig Krokofant skrev 2011-05-31 10:13:25 följande:
    Alltid lika provocerad.
    Nej jag är mest bara väldigt lättroad.

    Snälla, söta, intelligenta Krokig Krokofant kan du inte bidra med ett förslag?

    Gillar du kladdiga bruna bönor? Kanske med lite skinn på det såsiga?
  • Krokig Krokofant
    Jäjd skrev 2011-05-31 10:14:51 följande:
    Nej jag är mest bara väldigt lättroad.

    Snälla, söta, intelligenta Krokig Krokofant kan du inte bidra med ett förslag?

    Gillar du kladdiga bruna bönor? Kanske med lite skinn på det såsiga?
    Låter som typisk kost för SD:are. De är ju WT och oftast på socialbidrag.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Jizzi skrev 2011-05-31 10:13:52 följande:
    Ööööö så italienska nationalister och nazister uppfann pasta bolognese då eller? Paella som är Spaniens nationalrätt är då uppfunnen av spanska nazister hahaha
    Spainen har en kultur, till skillnad från "svenskar".
    One by one, one by one.
  • Krake

    Rågmjölsgröt och salt sill ligger väl bra till om man ska se till vilken mat som byggt vår nation. Rovor finns ju tydligen inte att få tag på längre.

    Det som uppfattas som typisk svensk mat idag är ju sådant som borgarklassen och storbönder åt på det sena artonhundratalet, typ. Men det hindrar ju inte att det är sjukt gott med kåldolmar eller fläsklägg med rotmos.

    Ska du ha något som är så unikt svenskt som möjligt röstar jag på surströmming eller blodpudding. Jag bor i Tyskland och minerna när man berättar att sötad blodkorv med sylt är en helt normal maträtt i Sverige... de är obetalbara. 


    Moster, inte monster.
Svar på tråden Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?