• pluvdo

    Hur uttalar du entrecôte?

    Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

    Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?
  • k girl
    Singapore Sling skrev 2011-06-02 14:00:17 följande:
    Ååå blir det i varje fall inte. Entreko-te i värsta fall.
    Styrkekram skrev 2011-06-02 13:41:55 följande:
    Vill man ändra uttalet få man väl ändra stavningen i så fall. Entreceau eller nåt? Säger antrekott som man ska =)
    Det är inte vad TS påstod.
  • Tonx
    jagäraf skrev 2011-06-02 14:00:36 följande:
    Jo, jag vet. Jag är väl lite bakåtsträvare vad det gäller vissa saker. T ex blir jag galen när folk inte vet skillnaden mellan var och vart. De flesta skriver ju vart i alla sammanhang fast det oftast ska vara var. Och hur många kan idag skillnaden mellan de och dem. De tror att bara man skriver dem istället för dom så har man ryggen fri men det blir ju hur tokigt som helst. Visst ska språket utvecklas men det behöver ju inte betyda att det ska förstöras och utarmas
    Jag förstår hur du tänker, samtidigt så menar jag att det du upplever som utarmning har pågått sen språkets begynnelse. För varje ny upplaga av SAOL så finns det några nya ord, och några har utgått. Kolla på hemsidan, det är roligt att läsa listorna över tillkomna och borttagna ord.
     
  • infragilis
    Tonx skrev 2011-06-02 14:06:39 följande:
    Jag förstår hur du tänker, samtidigt så menar jag att det du upplever som utarmning har pågått sen språkets begynnelse. För varje ny upplaga av SAOL så finns det några nya ord, och några har utgått. Kolla på hemsidan, det är roligt att läsa listorna över tillkomna och borttagna ord.
    Det var inte det som åsyftades. På vissa sätt utarmas språket, och det kan det göra även om det kommer nya ord.
  • anne h
    infragilis skrev 2011-06-02 13:20:39 följande:
    SAOL visar vad som används. Det är liksom inte en guide till Den Korrekta Svenskan (TM) utan till korrekt svenska som i hur svenskan används. Och att entrekôte uttalas entrekåå av många här i landet visar ju omröstningen tydligt.
    som jag skrev tidigare; tror inte ens att fransmännen uttalar det med ett [e] i början där, faktiskt..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Rae
    EMTP skrev 2011-06-02 13:57:41 följande:
    Antrekå
    Ja, så uttalar jag det...så många som inte vet att vi uttalar det franskt...gäller också ordet konferens ( uttalas konferans) 
  • Kokomo
    jagäraf skrev 2011-06-02 13:49:11 följande:
    Tack! Jag förstod faktiskt inte vad Jaconelli menade men jag gissar att hon inte är 50 år och uppfödd i de norra förorterna till Stockholm. Vårt land är väldigt avlångt.
    Då är det fritt fram att fråga mig, om du inte förstod.
    Jag är uppväxt i de södra delarna av Sverige och jag har aldrig upplevt att någon i mina föräldrars generation skulle ha problem med att uttala ett ord för att det LIKNAR något snuskigt. Att det dessutom skulle förändra ett helt språkbruk har jag aldrig sett någon språkforskning på, men du får gärna rätta mig om jag har fel.
Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?