• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • riboflavin
    Anonym skrev 2011-06-04 12:06:45 följande:
    Självklart måste du precisera eftersom du annars saknar trovärdighet i denna tråd.

    Det som kan ifrågasättas i allra högsta grad efter din redovisning är hur du ser på ekonomi i stort. Eftersom du har synpunkter på andras ekonomi har andra lika stor rätt att nagelfara din.

    Varför sparar du inte mer än du gör? Du vet aldrig vad som kan hända i framtiden, i andra trådar framkommer det övertydligt att om man inte sparar så att man har en butget så man klarar sig närmare ett år är man oerhört oansvarig som väljer att ligga samhället till last. På 500 kommer man inte långt...
    Jag har sparade pengar så att jag utan problem klarar av 3 år helt utan inkomst med nuvarande budget. Jag äger mitt eget boende, just eftersom jag har levt billigt. Jag har aldrig påstått att jag aldrig tjänat mer än norm, men jag har levt under, på eller strax över under många år.

    Skulle jag behöva mer pengar att röra mig så står det mig dessutom fritt fram att ansöka om studielån, eller ta fler timmar på jobbet. Just nu ser min prioritering ut så här. Varför skulle jag överansträng mig för att dra in mer pengar när jag klarar mig bra?

    Men det är ju inte det det handlar om eller hur, jag klarar mig utmärkt på existensminimum, känner mig inte det minsta fattit trots att jag rör mig med de summorna varje månad, och anser att andra borde kunna göra det lika väl. 

    Att avsätta mer pengar till folk som tillfälligtvis (jo, det är så systemet är tänkt att fungera) kommer inte hjälpa någon eftersom pengarna måste tas någon annan stans ifrån och då blir något annat dyrare, exempelvis skola eller jsukvård, för just de som kanske inte har så mycket pengar.
  • Anonym
    astro skrev 2011-06-04 12:14:29 följande:
    Vi behöver inte lönedumpa, men däremot behöver vi skaffa lite förnuft vad gäller vad man "måste" ha. Tycker jag. Det är inte hållbart med ett samhälle där den rent materiella statusen bara går upp upp upp och plötsligt är det inte bara självklart att ha bil, en familj måste ha TVÅ bilar, ALLA måste ha mobiler osv ...
    Då har ju du helt missat det andra fattiga berättar, att det inte handlar om bilar eller utlandssemestrar osv...
    Fö är mobil oftare billigare än fast telefon så den föreställningen kan du skippa direkt...

    Men i sak är det konsumtion vår samhällsekonomi bygger på. Drar vi ner den så kommer det att få stora konsekvenser nationellt sett. Så eg handlar det inte om konsumtion i stort utan för VISSA.
  • Themis
    Anonym skrev 2011-06-04 12:02:42 följande:
    Ah så det handlar alltså BARA om att ifrågasätta FATTIGA och inte i stort... intressant.

    Intressant att du beskriver att det är horribelt och dålig barndom om fattiga familjer inte har stödfamilj.

    Det säger oerhört mycket om DIG som person så jag tror att det är bäst att sluta här innan du gör bort dig helt och hållet.
    Har du nånsin sett Lyxfällan? Hur många där röker, snusar, dricker Cola för många tusen om året? Och så ska dom ju helst ha tre katter eller några hunnskrällen som kostar som en medelstor bil per år ovanpå det.

    Den som inte inser att många prioriterar knepigt med sina pengar har en lite konstig verklighetsuppfattning tycker jag.
    Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
  • Anonym
    riboflavin skrev 2011-06-04 12:19:12 följande:
    Jag har sparade pengar så att jag utan problem klarar av 3 år helt utan inkomst med nuvarande budget. Jag äger mitt eget boende, just eftersom jag har levt billigt. Jag har aldrig påstått att jag aldrig tjänat mer än norm, men jag har levt under, på eller strax över under många år.

    Skulle jag behöva mer pengar att röra mig så står det mig dessutom fritt fram att ansöka om studielån, eller ta fler timmar på jobbet. Just nu ser min prioritering ut så här. Varför skulle jag överansträng mig för att dra in mer pengar när jag klarar mig bra?

    Men det är ju inte det det handlar om eller hur, jag klarar mig utmärkt på existensminimum, känner mig inte det minsta fattit trots att jag rör mig med de summorna varje månad, och anser att andra borde kunna göra det lika väl. 

    Att avsätta mer pengar till folk som tillfälligtvis (jo, det är så systemet är tänkt att fungera) kommer inte hjälpa någon eftersom pengarna måste tas någon annan stans ifrån och då blir något annat dyrare, exempelvis skola eller jsukvård, för just de som kanske inte har så mycket pengar.
    Det var DIT jag ville komma.

    Eftersom DU kan så kan alla. Eftersom du anser att DU är ansvarig så är alla som inte kan, alla som inte har samma förutsättningar ansvarslösa.

    Läs #485 en gång till och begrunda...
  • Anonym
    Themis skrev 2011-06-04 12:21:32 följande:
    Har du nånsin sett Lyxfällan? Hur många där röker, snusar, dricker Cola för många tusen om året? Och så ska dom ju helst ha tre katter eller några hunnskrällen som kostar som en medelstor bil per år ovanpå det.

    Den som inte inser att många prioriterar knepigt med sina pengar har en lite konstig verklighetsuppfattning tycker jag.
    Lyxfällan är inte speciellt representativt och dessutom vinklat för att vara ett säljande media.
    Har du läst några rapporter eller repotage av myndigheter (som inte är beroende av att sälja sina alster)?
  • Anonym
    Themis skrev 2011-06-04 12:21:32 följande:
    Har du nånsin sett Lyxfällan? Hur många där röker, snusar, dricker Cola för många tusen om året? Och så ska dom ju helst ha tre katter eller några hunnskrällen som kostar som en medelstor bil per år ovanpå det.

    Den som inte inser att många prioriterar knepigt med sina pengar har en lite konstig verklighetsuppfattning tycker jag.
    Konstig verklighetsuppfattning som verkar tro att lyxfälllan är en beskrivande verklighet för den stora massan.
    Hur många av de som figurerar där går på ekonomiskt bistånd?
    Kan du ange det EXAKTA antalet?
  • astro
    Anonym skrev 2011-06-04 12:19:46 följande:
    Då har ju du helt missat det andra fattiga berättar, att det inte handlar om bilar eller utlandssemestrar osv...
    Fö är mobil oftare billigare än fast telefon så den föreställningen kan du skippa direkt...

    Men i sak är det konsumtion vår samhällsekonomi bygger på. Drar vi ner den så kommer det att få stora konsekvenser nationellt sett. Så eg handlar det inte om konsumtion i stort utan för VISSA.
    Tror att du missförstod mitt inlägg.

    jag jämförde inte mobil med fast telefoni, jag ifrågasatte varför en familj på sex pers (t ex) måste ha sex mobiler. Det har vi "byggt" fram uppenbarligen eftersom det faktiskt gick bra att ha EN telefon/familj för inte så länge sedan.

    och ja, vår samhällsekonomi bygger eländigt nog på konsumtion. Något som vi förr eller senare blir tvugna att ändra på eftersom det inte är en hållbar modell. 

     
  • riboflavin
    Anonym skrev 2011-06-04 12:21:54 följande:
    Det var DIT jag ville komma.

    Eftersom DU kan så kan alla. Eftersom du anser att DU är ansvarig så är alla som inte kan, alla som inte har samma förutsättningar ansvarslösa.

    Läs #485 en gång till och begrunda...
    Japp, helt korrekt. Men kan du tala om för mig vad du anser att samhället ska betala för någon som ligger utanför andra inkomstmjligheter. Vilken nivå tycker du är rimlig? Jag tycker att den nuvarande är rimlig, hur mycket mer vill du öka den med och varför?
  • Anonym
    astro skrev 2011-06-04 12:25:06 följande:
    Tror att du missförstod mitt inlägg.

    jag jämförde inte mobil med fast telefoni, jag ifrågasatte varför en familj på sex pers (t ex) måste ha sex mobiler. Det har vi "byggt" fram uppenbarligen eftersom det faktiskt gick bra att ha EN telefon/familj för inte så länge sedan.

    och ja, vår samhällsekonomi bygger eländigt nog på konsumtion. Något som vi förr eller senare blir tvugna att ändra på eftersom det inte är en hållbar modell. 

     
    Men man kan inte dra till med att det funakde förr i tiden. För i så fall funkar det även med jordkula och utedass för det har helt uppenbarligen funkat någon gång.

    Håller dock helt med om det sista stycket.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-04 12:15:50 följande:
    Ja självklart är det det allt går ut på. "Jag kan därför kan alla och de som inte kan är oansvariga"
    Få påstår väl att alla kan/har förutsättningar. Dock bortser du från två saker :
    Socialbidragsnivån är beräknad så att det ska funka gör genomsnittspersonen. Den som inte klarar det pså socialbidragsnivå hade troligen inte klarat det med några tusingar till heller.
    Lika lite som "jag kan, därför kan alla" är sant är det sant med "några kan inte, därför går det inte".
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga