• ohbaby

    Syjunta för gravida!

    Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

    Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

    Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

     

  • Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • amorosa

    Nu är jag snart klar med min amningskudde! Igår skulle jag göra banden till kudden, enl beskrivningen. Men hur katten har de tänkt där? Klippa ut 4x20 remsor, sicksacka och sen sy ihop med 1 cm sömnsmån... Då finns ju inget kvar! Och hur ska man vända dem på rätt håll?? Någon som gjort dessa band? Eller ni har köpt färdiga band och sytt på?


  • annat82
    amorosa skrev 2011-08-30 08:32:12 följande:
    Nu är jag snart klar med min amningskudde! Igår skulle jag göra banden till kudden, enl beskrivningen. Men hur katten har de tänkt där? Klippa ut 4x20 remsor, sicksacka och sen sy ihop med 1 cm sömnsmån... Då finns ju inget kvar! Och hur ska man vända dem på rätt håll?? Någon som gjort dessa band? Eller ni har köpt färdiga band och sytt på?
    Gjorde inte mina band enligt beskrivningen, och ändrade ju massor annat också iofs men det borde räcka med mindre sömsmån, åtminstone 0,5 cm däremot. En säkerhetsnål är bra hjälp för att vända banden. Fäst den i tyget i ena änden och med dra den genom bandet samtidigt som man får hjälpa till lite och vända tyget, lite beroende på vad det är för tyg.
    Och jag gjorde nog mina band uppmot 30 cm iaf, även där beroende på tyget. Har haft ganska tjockt tyg som yttertyg och då går det åt mer för att knyta
  • amorosa
    annat82 skrev 2011-08-30 08:39:30 följande:
    Gjorde inte mina band enligt beskrivningen, och ändrade ju massor annat också iofs men det borde räcka med mindre sömsmån, åtminstone 0,5 cm däremot. En säkerhetsnål är bra hjälp för att vända banden. Fäst den i tyget i ena änden och med dra den genom bandet samtidigt som man får hjälpa till lite och vända tyget, lite beroende på vad det är för tyg.
    Och jag gjorde nog mina band uppmot 30 cm iaf, även där beroende på tyget. Har haft ganska tjockt tyg som yttertyg och då går det åt mer för att knyta
    Jag tog mindre sömnsmån, och använde en säkerhetsnål för att försöka vända den. Men jag klarade inte det. Maken pysslade med den till tv'n ett tag , och efter ett tag hade han vänt den. Men vilket sjå!!! Får nog göra annorlunda med det andra bandet, och kanske göra om det första också...

    Jag har aldrig sytt en dragkedja i hela mitt liv (nåja, kanske på syslöjden i mellanstadiet ), så jag har ingen aning om hur man gör. Såg en video på youtube, där hon först sytt ihop tyget som vanligt och sen nålade fast dragkedjan på undersidan och sydde. Sen sprättar man upp tyget över dragkedjan. Är det så man brukar göra?
  • annat82
    amorosa skrev 2011-08-30 13:45:47 följande:
    Jag har aldrig sytt en dragkedja i hela mitt liv (nåja, kanske på syslöjden i mellanstadiet ), så jag har ingen aning om hur man gör. Såg en video på youtube, där hon först sytt ihop tyget som vanligt och sen nålade fast dragkedjan på undersidan och sydde. Sen sprättar man upp tyget över dragkedjan. Är det så man brukar göra?
    Jo, om man vill ha det bra så är en variant att sy ihop först. Gäller att se till att sömmen sen hamnar mitt över dragkedjan. Jag är för lat och brukar bara hålla i tyget och nåla. Men annars skulle jag absolut rekommendera att tråckla fast dragkedjan för hand innan man syr med maskin. Om du syr först och sprättar sen som du skrev så  brukar det bli bäst ändå med lagom mycket tyg som täcker kedjan också
  • Xina

    Amorosa: man kan sy ihop med större stygn tex 4 mm och sy fast dragkedjan o sen lätt sprätta bort de större stygnen. Själv brukar jag strunta i att sy ihop tyget o bara sy fast dragkedjan direkt en sida i taget, men har gjort på olika sätt..

  • Cornellia
    amorosa skrev 2011-08-30 13:45:47 följande:
    Jag tog mindre sömnsmån, och använde en säkerhetsnål för att försöka vända den. Men jag klarade inte det. Maken pysslade med den till tv'n ett tag , och efter ett tag hade han vänt den. Men vilket sjå!!! Får nog göra annorlunda med det andra bandet, och kanske göra om det första också...

    Jag har aldrig sytt en dragkedja i hela mitt liv (nåja, kanske på syslöjden i mellanstadiet ), så jag har ingen aning om hur man gör. Såg en video på youtube, där hon först sytt ihop tyget som vanligt och sen nålade fast dragkedjan på undersidan och sydde. Sen sprättar man upp tyget över dragkedjan. Är det så man brukar göra?
    Det beror lite på hur mycket man vill att dragkedjan ska synas, och hur stor dragkedjan är. Dessutom hur viktigt det är att det blir "perfekt". Det är en helt okej "nybörjarmetod" eller "snabbmetod", men ska man sy en dragkedja på tex en klänning där det ska vara snyggt så är det vanliga att man helt enkelt tråcklar fast den för hand och sedan syr.
    BF 30/8 2011
  • stjierna
    Xina skrev 2011-08-29 21:20:56 följande:
    Okej, tack snälla för tipsen! :)
    Skumplast på söder (wieselgrensbacken) borde ju ha? ;)
  • stjierna
    Xina skrev 2011-08-30 20:28:31 följande:
    Stjierna: det stället ska jag kolla in också :) tack!
    inga problem! :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!