• millchan

    Vi med barn UTAN diagnos!

    Tänkte starta en sida för oss som har barn med handikapp/sen utveckling eller annat knas som inte har någon diagnos!
    Vi vet att nåt är fel men inget avvikande syns på prover, tester mm.

    Kan berätta om mina barn först och så hoppas jag träffa andra föräldrar i samma/liknade situation!

    Rasmus 5 1/2 år har en utv på ca 11 månader, han har precis lärt sig att gå lite ca 10-15 meter med böjda knän och balanserar sig med händerna utåt, han haskryper, jollrar och tuggar på allt förutom mat!
    Hans svårigheter är: Kan inte gå obehindrat, kan inte äta/dricka själv, pratar inte men kan jollra och skratta, kan inte klä på/av, förstår inte hur han ska leka med leksaker utan tuggar sönder dom, har blöja dygnet runt, är väldigt infektionskänslig/väldigt dåligt imunförsvar!   

    Yuna 17 månader har en utv på ungefär 3-4 månader, hon kan inte sitta själv mer än ca 30-60 sekunder, inte rulla från rygg till mage eller tvärtom, hon går i gå stol och förflyttar sig,kan inte gå utan gå stol,kan inte stå utan stöd, har inget tal men skrattar mycket, kan inte hålla nappflaska själv ännu.
    Har väldigt dåligt imunförsvar/infektionskänslig.     

    Jag hoppas på att hitta andra förldrar som har barn utan diagnos som vill prata om allt och inget, om utveckling, hab, roliga och tråkiga grejjer mm ja allt mellan himmel och hav!    

  • Svar på tråden Vi med barn UTAN diagnos!
  • millchan

    Äntligen sover tösen lite bättre!
    I natt har hon bara vaknat 3-4ggr från 05:00 och fram till 08:30 då jag tog upp henne!
    Nu knatar hon runt och krockar överallt med gåstolen och storebror tittar på tv och spelar sin el trumma (leksakstrumma) så än så länge är det rätt så lungt!
    Hur är det med er andra!
    Puffar på att fler kommer att skriva här!    

  • Sweetmanda
    millchan skrev 2011-08-27 11:24:26 följande:
    Go dagens allihop!

    Vilken seg förmiddag det har varit, vi hade kräftskiva i går med lite pilsner till så i dag är man seg!
    Man önskar att barnen kunde dela med sig lite av deras energis till mig så jag skulle vara piggare!
    Rasmus kryper runt lite rastlöst mellan rummet, tv,n och mig och Yuna knatar runt med gå stolen efter storebror!
    Nä ska nog ta mig en redigt stor kopp te och piggna till nu!

    Sweetmanda:Hur mår ni i dag och hur har det varit med Harrys skakningar?
    Jag hoppas att din lillkille har sluppit dom nu kram {#emotions_dlg.flower}       
    Ursäkta min frånvaro är så fullt upp med flytt! Imorgon flyttar vi ju ner till sthlm, blir spännande att se hur bilresan går med Harry!

    Har mår väl så där, han har inte haft några anfall men han tar sig till högerarmen HELA tiden, kryper några steg/leker med någonting och slutar sedan med de bara för att ta sig till högerarmen.
    han gnäller inte och verkar inte besvärad men uppenbarligen är det ju någonting då han gör så..avrbyter allt enbart för att ta sig på höger o dra i tröjan/armen.
    Jag längtar bara tills vi får komma ner till huddinge sjukhus o får ta tag i detta!
    Ska ringa dom nästan direkt när vi kommit fram- acc inte nå mer väntetid nu.

    Hur är det själv? Fått någon ny tid på annat sjukhus eller så?
    KramHjärta
  • millchan
    Sweetmanda skrev 2011-08-28 15:45:54 följande:
    Ursäkta min frånvaro är så fullt upp med flytt! Imorgon flyttar vi ju ner till sthlm, blir spännande att se hur bilresan går med Harry!

    Har mår väl så där, han har inte haft några anfall men han tar sig till högerarmen HELA tiden, kryper några steg/leker med någonting och slutar sedan med de bara för att ta sig till högerarmen.
    han gnäller inte och verkar inte besvärad men uppenbarligen är det ju någonting då han gör så..avrbyter allt enbart för att ta sig på höger o dra i tröjan/armen.
    Jag längtar bara tills vi får komma ner till huddinge sjukhus o får ta tag i detta!
    Ska ringa dom nästan direkt när vi kommit fram- acc inte nå mer väntetid nu.

    Hur är det själv? Fått någon ny tid på annat sjukhus eller så?
    KramHjärta
    Vi har haft full upp hela tiden, har knappt sovit nåt veckan som har gått och varit dyngförkylda så vi har inte hunnit tänka på det dess mer!
    Men i morron ska Rasmus på dagis så får se om det blir ringt då eller under veckan!
    Jag måste ringa min tandläkare åxå som jag borde ha gjort för 1 1/2 vecka sen!
    I dag har vi suttit i bil hela eftermiddagen för det har blivit två nya individer hemma hos oss, två söta chinchilla hannar som vi hoppas på att dom passar bra med våra tre honor!
       
  • millchan

    Måste bara fråga hur man får sina barn att hänga på pappa lika mycket som dom hänger på mamma?
    Båda småttingarna hänger och gnäller efter mig, får inte en stunds ro medans dom är vakna!
    Pappa får hålla fast dom i hans famn så att dom inte kan komma till mig, inte ens på toa får jag sitta i ro!

    Är jag ensam hemma med barnen så är dom oftast jätte gnälliga och griniga och är dom med pappa så är dom jätte snälla...Varför???    

  • millchan

    Yuna blir bättre och bättre på att sitta nu och sitter själv upp till 5 minuter nu!
    Hon lutar sig efter leksaker åxå!
    Och så säger hon aaaööööö väldigt ofta! 

    I fredags kröp Rasmus upp för en trappa med två steg helt utan hjälp, det gjorde han i lördags åxå! 

    Ibland undrar jag varför jag skriver här för det verkar ju inte vara fler som vill skriva!
    Jag kanske bara behöver lite tålamod för jag vet att vi inte är dom enda föräldrarna med barn som har handikapp utan diagnos!
        

  • jordgubbe0812

    Hej.
    Läste bara här för att jag blev nyfiken.

    Det där med skakningar låter ju läskigt. Är det kollat så att det inte är epelepsi.

    Jag har läst ett antal trådar där du skriver om måttlig utvecklingsstörning. Jag tror att du är långtifrån ensam varken med diagnosen eller med att inte ha något namn på grundorsaken. Trots att man idag via kromosom-test kan få fler och fler diagnoser är ju människokroppen långt ifrån begriplig. Men det låter ju som att dina barn har drabbats av någonting som blir handikapp om man ärver generna från bägge föräldrarna.

    Men jag funderade på en sak. Enligt det jag läst ska de som har måttlig utvecklingsstörning kunna kommunicera med bilder och/eller tal. Du nämner att han inte talar. Vilken hjälp har ni fått för att hjälpa honom igång att kommunicera på att annat sätt som teckenspråk eller bildspråk.

    Vad äter hand för mat? Du skriver att han tuggar på allt utan mat. Betyder det att han sondas eller ger du honom mat i bitar.
    Det är kul att han lärt sig gå så pass sent. Det måste ju vara en morot åt andra med barn med sen motorisk utveckling att man inte ska ge upp för att det kan komma tillslut. Gå och sitta är ju de viktigaste momenten för att kunna klara sig själv.   
       

        
              

  • millchan
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-09 14:04:38 följande:
    Hej.
    Läste bara här för att jag blev nyfiken.

    Det där med skakningar låter ju läskigt. Är det kollat så att det inte är epelepsi.

    Jag har läst ett antal trådar där du skriver om måttlig utvecklingsstörning. Jag tror att du är långtifrån ensam varken med diagnosen eller med att inte ha något namn på grundorsaken. Trots att man idag via kromosom-test kan få fler och fler diagnoser är ju människokroppen långt ifrån begriplig. Men det låter ju som att dina barn har drabbats av någonting som blir handikapp om man ärver generna från bägge föräldrarna.

    Men jag funderade på en sak. Enligt det jag läst ska de som har måttlig utvecklingsstörning kunna kommunicera med bilder och/eller tal. Du nämner att han inte talar. Vilken hjälp har ni fått för att hjälpa honom igång att kommunicera på att annat sätt som teckenspråk eller bildspråk.

    Vad äter hand för mat? Du skriver att han tuggar på allt utan mat. Betyder det att han sondas eller ger du honom mat i bitar.
    Det är kul att han lärt sig gå så pass sent. Det måste ju vara en morot åt andra med barn med sen motorisk utveckling att man inte ska ge upp för att det kan komma tillslut. Gå och sitta är ju de viktigaste momenten för att kunna klara sig själv.   
       

        
              
    Rasmus har mycket kroppsspråk, han ljudar olika bokstäver typ bing, hapi, ehh, neh, kakka, baba, bibi mm men det är ju inga ljud som är förståeliga men ljud har han, han använder mycket blicken till när han vill nåt... tittar på en grej och använder sina ljud!
    Han tuggar maten men inte så jätte bra så vi får finfördela maten åt han varje dag!
    Hårda saker som frukt, grönsaker, hårdgodis, segt kött mm har han svårt att tugga medans kokta grönsaker, potatis, finfördelad kött, korv,pasta mm går bättre!
    Han förstår dock inte hur man äter själv så vi får hjälpa honom med ätningen, hålla hans hand på skeden/gaffel och föra den i hans mun, ibland kan han få skeden i munnen själv men sen slänger han i väg den!  
    Bröd äter han med händerna eller gaffel, han får bröd i små bitar som han tar med hela handen och för till munnen eller så sätter vi fast en bröd bit på gaffeln och han får ta den och föra den till munnen sen får vi sätta fast en ny igen!  
  • dubbelmamma0310

    sweetmanda: sök på dravets syndrom. Jag har träffat på ett barn med det med sådana anfall som du talade om, det är väldigt ovanligt och svårt att hitta läkare som känner till det. Bara ett tips!

  • millchan

    Haloj här var det väldigt tyst!
    Nu är Rasmus ledig från dagis fram till fredag och han har varit väldigt rastlös av sig!
    Dom senaste 3 veckorna har han varit väldigt gnällig och jag vet inte om det är nån slags trots eller vad det är!
    Han är helt enkelt inte nöjd, jobbigt känns det för oss föräldrar då han inte kan förklara varför han är gnällig och grinig!

    Annars knallar det på med det vanliga, välling, blöjbyten, matdräll, matning, mera blöjbyten, leka, träna, städa, laga mat, byta kläder mm.
    I dag är barnens pappa lite seg då han har genomgått en ljumskbrocks operation tidigt i morse och ligger och vilar med tösen!

    Rasmus spelar på sin speldosa och tittar på tv och gnäller hmmmm,,,,jag är också trött efter bara 5 timmars ofta avbruten sömn då tösen sover jätte dåligt!
    Ska ta och kika till min gnäll puute nu, ha det bra alla kämpar föräldrar!         

Svar på tråden Vi med barn UTAN diagnos!