• OllesMamma85

    Beräknad födsel i November? Se hit! :)

    Hej allihopa!

    Mitt namn är Elin och är 26 år. Jag och min sambo väntar vårt första barn den 15 november. Det är nu bara 2,5 månad kvar och det närmar sig med stormsteg (även fast det ibland känns som att det är en hel evighet kvar...)

    Någon annan som har beräknad födsel i november som vill följas åt den sista tiden fram till det underbara som väntar? Glad

    I ca vecka 20  fick jag foglossning och har därmed väldigt ont i min rygg/ischias/ljumskarna Obestämd Inte roligt alls eftersom man blir väldigt begränsad. Man får ont om man står/går för länge och likaså om man sitter ner för länge. Just för tillfället läser jag till förskollärare på Högskolan i Borås och kämpar med en kurs som är slut om en månad. Kroppen tycker inte om det men sen kommer jag ju få vara hemma och bara njuta länge Skrattande

    Om ni själva väntar barn i November och vill prata av er om alla funderingar och tankar som snurrar, behöver peppning / vill ge peppning eller gnälla av er de där tunga och svåra dagarna så är ju detta ett perfekt sätt! I grund och botten går vi ju alla igenom samma sak just nu (med viss variation såklart).

    Ser fram emot att få prata med er! Glad
    - Skruttens Mamma

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-26 20:20
    BF LISTA

    1:e November - Artlskin

    5:e November - Love11

    9:e November - Tanya

    10:e November - SkruttensMamma85

    12:e November - QladyG

    13:e November - Sofiia2

    27 November - Wilder

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-26 20:42

    1:e November - Artlskin

    5:e November - Love11

    6:e November - AnnelieJohan

    9:e November - Tanya

    10:e November - SkruttensMamma85

    12:e November - QladyG

    13:e November - Sofiia2

    15:e November - Tenshioyo

    20:e November - Kat91

    27:e November - Wilder

  • Svar på tråden Beräknad födsel i November? Se hit! :)
  • Tiger Af Lilja

    Jag har bf i nov, men riskerar föda förtidigt..
    Jag har gått upp 22 härliga kg :(
    Mest pga av jag inte får röra mig pga hotande förtidsbörd..

  • Mylove040811
    Kat91 skrev 2011-09-27 20:38:55 följande:
    Men du, jag har också tränat en del i perioder.
    Nu vet jag ju inte hur mycket du tränat under graviditeten men kan det inte vara så simpelt att du gått ner i muskler och upp i fett? Musklerna väger ju som vi alla vet mer än fett. Jag har slutat gå så mycket på vad vågen säger i perioder när jag ändrar träningsvanor just med tanke på att jag inte vet hur mycket muskler som omvandlas till fett.

    Förstår ni min virriga förklaring? :P
    Ja detta med vikt är ett dilemma och min BM "rekomendrade" mig att jag inte skulle gå upp mer i vikt för det har tydligen kommit nya föreskrifter från socialstyrelsen med att t,ex dem med ett BMI på 30 inte ska upp mer än 4 kg och de med 35 inte ska upp något alls.
    I för sig så har jag mycket vätska i kroppen så antagligen är det därför tränade en del innan graviditet men kunde inte mer efter v8 pga fogarna men har ett fyskiskt hårt arbete.
    Men fick även höra från en dagis personal att hon hade en väninna sen många år tillbaka som skulle ha barn och BM förklarade för henne att man går upp mycket i vikt om mamman och barnet inte har samma blodgrupp och att det blir en tillstöttning som gör att kroppen vätskar på sig. Och det skulle kunna stämma på mig för jag är negativ och båda barnen är positiva men det är ju bara en teori.. =)
    ***Rebecca 041206 & Timothy 080304***
  • Boll
    ArtISkin skrev 2011-09-27 20:24:11 följande:
    Om du ska befinna dig i den här tråden, och med den taskiga attityden du verkar ha så kan du åtminstone komma med konkreta källor när du vill få det till att det jag säger är falskt. Jag har haft tre barnmorskor och alla har de sagt samma sak. Så det är det jag går efter.
    Dessa tre barnmorskor verkar inte ha tagit del av den forskning som framkommit i år. Jag hoppas att du inte blint litar på barnmorskor bara för att de är barnmorskor. Det finns barnmorskor som tror på både det ena och det andra dumma, de är inte mer än människor och de har inte alltid tagit del av den senaste forskningen. Nu har jag kommit med en konkret källa och det rimliga är då att acceptera den, inte hoppa på mig och försöka mobba ut mig ur tråden för att jag korrigerar dina faktafel. Särskilt när du kommer med felaktig information som riskerar att skada ofödda barn (eftersom du påstår att de får vad de behöver, vilket INTE stämmer, kanske någon mamma struntar i att försöka ordna till sin kost och därmed inte äter optimalt för sitt barn).

    Du är väldigt kaxig för att vara en person som precis givit inkorrekt och hälsofarlig "fakta". Jag gissar att det beror på att jag tidigare uttryckte att jag tyckte att du var onödigt otrevlig mot mig. Personligen går jag inte omkring och tjurar för vad människor sagt till mig på nätet men vill du göra det så är det upp till dig. Jag tänker dock även i fortsättningen korrigera människor som ger felaktig information.
  • Boll
    Serahjay skrev 2011-09-27 20:32:34 följande:
    Nu tycker jag det vankas lite för mycket otrevligheter i denna tråd :(
    Detta ska ju vara en rolig och positiv tråd där vi stöttar varandra!
    Tydligen får man inte rätta någons felaktiga faktainformation utan att anklagas för att ha taskig attityd. Ursäkta mig så mycket, men jag tycker att det är viktigare att vi gravida får korrekt information, än att någon person på familjeliv tycker att jag är trevlig.
  • enny signatur

    Gällande järntabletter äter jag dem för sällan. Långt ifrån dagligen. Jag kollar inte mitt hb utan har bara kollat det en gång, då var det helt ok, men ferretinvärdet var lågt så jag ordinerades att äta dem. Jag borde, det blir bara aldrig av helt enkelt.

    Gällande att gå upp i vikt så vet jag inte alls hur mycket jag gått upp,  ju mindre desto bättre. Jag vägde mer än jag gjorde vid förlossningen förra gången när jag vart gravid så jag föredrar att inte gå upp. Det är inte desamma som att barnet inte får i sig saker däremot, jag bantar inte utan äter det jag känner för. Dock vore det skönt att helt enkelt bli av med en del när barnet föds, jag vill ogärna vara ännu större då eftersom sist iaf så ökade jag massor i vikt efteråt (men gick ner mycket vid förlossningen).

  • angelfire5

    Jag gick upp 14 kg tidigt i graviditeten utan att barnmorskan sagt något. Nu har jag i och för sig skärpt mig vad gäller godiset (bytt ut det mot frukt) och gått ner tre kilo senaste månaden. Bm har inte sagt något om det heller.

    Mestadels har jag bestämt mig för att inte bekymra mig så om maten. Åt folsyra innan, vitaminer och järn nu, men i övrigt äter jag vad jag är sugen på. Blir galen över de enorma listorna av vad man inte får och vad man måste äta.
    Det har i alla tider blivit folk av ungarna ändå trots att dem inte hade alla våra råd. :)

  • Boll

    Jag äter också det jag blir sugen på, tänker inte så mycket på det. Jag har ofta svårt att få i mig tillräckligt med mat så när jag väl vill äta gör jag gärna det. Jag hade gått upp 8 kilo i vecka 34+3. Järntabletterna är jag jättedålig på att komma ihåg att ta.

  • Tanya

    Long time no see!! Är nu i V.33+6. Har inte haft någon sammandragning/förvärkar överhuvudtaget.. väldigt små som liknar en väldigt mild mensvärk kanske.. inte mer än det. Någon som känner igen sig?

    Har gått upp 18 kg nu, men jag gillar de extra kilona. Jag äter ALLT jag blir sugen på.. som man får äta vill säga. Och lillen där inne har varit galen de senaste veckorna och har tryckt ut händer/fötter/rumpa som om han skulle vilja komma ut redan nu.

    Snart är det dags tjejer!! ÅÅHH vad jag längtar!!  

  • Serahjay

    Jag äter vad jag är sugen på.
    Tänker inte banta, tänker inte hålla koll på vad jag äter i den sträckan att jag måste tänka hela tiden.
    Det är inte "varje dag" man är gravid så jag tycker det är en pass på att njuta.

    jag vägde 86 innan graviditeten. sist jag vägde mig, (för två veckor sen) stod vågen på 102. Har säkerligen gått upp mer nu :)
    Men dom överflödiga kilona kan man promenera eller träna bort sen.

  • Tiger Af Lilja

    Håller med, man ska äta det man vill, kanske inte i överflöd.
    Jag har tappat godissuget och mer mer fruktsugen nu vilket är toppen.
    Är dock svullen (vätska)..

    Gick upp 24 med dottern och gick ner mer än så inom 1 år efter jag fött, så det gäller att inte sitta på kakfaten konstant efteråt!

    :)

Svar på tråden Beräknad födsel i November? Se hit! :)