• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Glädje58
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:40:58 följande:
    hur skall man veta var bil från innerfil avser att lämna cirkulationsplatsen om den inte ger signal?

    Du väntar tills den har passerat dig
  • Alyssa
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 19:40:25 följande:
    Det där fick jag då aldrig lära mig. Så om jag kommer körande på E4an och ligger i vänster körfält så har jag RÄTT att tränga min in vart som helst och alla andra ska släppa in mig precis där jag vill?
    Och jag som fick lära mig att jag ska se till att det är fritt, kolla över axeln, signalera och köra in...... 
    Nej, du har inte rätt att tränga dig in någonstans, du blinkar och visar att du vill byta fil och väntar sedan på att bli insläppt. Det är de som ligger i högerfilen som SKA släppa in dig. Som sagt du har inga rättigheter i trafiken. FÖ så får man inte köra i vänsterfilen på motorvägen om den är två filig, där får du enbart köra när du kör om någon sen ska du genast byta tillbaka till höger fil. Är motorvägen trefilig så får man köra i de två filerna längst till höger osv.
  • Majuni
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:36:37 följande:
    Har du inte fått lära dig det på körskolan? Man ska ALLTID släppa ut/in bilar som ligger i innerfilen, om en bil ligger i vänsterfilen på en tvåfilig väg så MÅSTE du släppa in den i högerfilen.  Självklart ska den som byter fil också ha stenkoll på att det är fritt att byta fil. Man har inga rättigheter i trafiken, enbart skyldigheter. 

    Jag har gått i trafikskola och tagit BE CE samt skrivit teori för A men ja, alla mina lärare kanske har lärt mig fel.

    FÖ så gäller vanlig jävla trafikvett!  Känner man att det tar emot att släppa folk ut och in ur filer så kanske man ska ge fan i att köra bil. 
    öööhhh va??? hur du gör körfältsbyte gäller både åt höger och vänster.. du har inte företräde åt nåt håll. Sen är det en annan sak att hjälpas åt. men inga måsten och alltid!
  • Binegar
    Glädje58 skrev 2011-12-29 19:41:44 följande:
    Orsaken till att bilarna krockade berodde på att de befann sig på samma plats vid samma tid.
    Jo, det har vi nog räknat ut de flesta av oss. Men vems var felet. Svart säger jag.
  • Severus
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:44:04 följande:
    Nej, du har inte rätt att tränga dig in någonstans, du blinkar och visar att du vill byta fil och väntar sedan på att bli insläppt. Det är de som ligger i högerfilen som SKA släppa in dig. Som sagt du har inga rättigheter i trafiken. FÖ så får man inte köra i vänsterfilen på motorvägen om den är två filig, där får du enbart köra när du kör om någon sen ska du genast byta tillbaka till höger fil. Är motorvägen trefilig så får man köra i de två filerna längst till höger osv.

    Också fått lära mig så
    Våga Vägra Östrogen
  • plusplusplus
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:36:37 följande:
    Har du inte fått lära dig det på körskolan? Man ska ALLTID släppa ut/in bilar som ligger i innerfilen, om en bil ligger i vänsterfilen på en tvåfilig väg så MÅSTE du släppa in den i högerfilen.  Självklart ska den som byter fil också ha stenkoll på att det är fritt att byta fil. Man har inga rättigheter i trafiken, enbart skyldigheter. 

    Jag har gått i trafikskola och tagit BE CE samt skrivit teori för A men ja, alla mina lärare kanske har lärt mig fel.

    FÖ så gäller vanlig jävla trafikvett!  Känner man att det tar emot att släppa folk ut och in ur filer så kanske man ska ge fan i att köra bil. 
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:23:52 följande:
    De som ligger i ytterfilen i rondellen har väjningsplikt mot de som kör i innerfilen dessutom.
    Detta stämmer inte. Ska du byta från vänster till höger körfält måste du kolla att det är fritt först, sen blinka, sen byta fält OM det finns en lucka och bakomvarande förefaller införstådd med ditt filbyte. Självfallet är det önskvärt att samtliga trafikanter hjälper varandra och framförallt håller avstånden, men önskningar av det slaget räcker sällan, därför har vi lagar
  • Binegar

    Det enda jag har fått ut av den här diskussionen är att man inte ska köra i rondeller om man absolut inte måste. Det kommer ta ett tag innan jag vågar mig in i en rondell igen. :) Lycka till med utredandet.

    Hint: Svart bil gjorde fel!

  • DLX
    Binegar skrev 2011-12-29 19:40:18 följande:
    "Extra försiktig" är INTE lika med väjningsplikt.

    Nej, men körfältsvyte = väjningsplikt!
  • annniel
    Binegar skrev 2011-12-29 19:43:11 följande:
    Du har aldrig åkt in i en rondell i 70 knyck och tror alltså att det inte är möjligt? Men det har jag, och jag vet att det är möjligt. Jag bevittnade strax efteråt en sådan krock där det kom en bil från ingenstans & körde rakt in i stackars blå bil, som det är i det här fallet.

    Hur vet du att blå inte tittade i döda vinkeln? Har du någonsin krockat? Har du kört bil eller annars fordon? I så fall vet du EXAKT hur fort saker & ting går & hur lätt det är att missa.

    Det STÅR inte SKRIVET var svart bil befann sig när blå bil bytte körfält, så att iskallt räkna med att svart bil skulle ligga mer eller mindre jämte blå bil..hur kan man göra det..
    Igen: TITTA PÅ BILDEN så fattar du!  Näe jag har aldrig råkat ut för en olycka, kanske pga att jag vet hur man kör bil och för att jag inte kör i 70 knyck i rondell...
  • plusplusplus
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:39:38 följande:
    Vems felet är beror ju på var den svarta bilen befann sig när blå bil signalerade för utfart ur cirkulationsplats. Var svart bil redan inne i "höger körfält" när signal gavs så är det blå bil som felat, annars tvärtom.Cool
    Bra, här går det undan, uppdatera denna text snart igen alltså
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?