Inlägg från: Binegar |Visa alla inlägg
  • Binegar

    Vems fel vid krock i rondell?

    Svart har gjort fel eftersom denne har väjningsplikt på väg in i rondellen.
    Högerregel gäller inte här, annars hade blå åkt dit på det.

  • Binegar
    viti skrev 2011-12-29 13:24:34 följande:
    Filbyte eller inte, det är hur som hellst den blåa bilen som gör fel eftersom den ligger i innerfil och korsar den andra körbanan.
    Högerregel gäller inte i rondellerna på det sättet. Det är väjningsplikt som gäller för svart.
    Hdae det däremot varit enfiligt där blå bil kommer ut ur rondellen är det en annan sak, eftersom då blå bil skulle gjort ett filbyte tidigare.

    Hade den blå bilen legat i vänster fil i rondell, men sedan kommit ut på en enfilig väg hade blå åkt dit eftersom han fick den svarta bilen i sin högra sida.

    Gäller högerregel är det den som får smällen på höger sida som åker dit. Rondell, T-kryss eller what ever..
  • Binegar
    annniel skrev 2011-12-29 19:11:43 följande:
    Meh!! Ni är väl inte dumma på riktigt? Den svarta bilen ÄR redan i rondellen (har ingen som helst väjningsplikt), den har redan kört en liten bit i rondellen då den blå bilen BYTER KÖRFÄLT!!!  
    Det är den svarta bilen som är dum på riktigt..vem kör in i en rondell när man VET att man ska ligga i ytterfilen om det ligger en och blockerar för en i innerfilen? VÄJNINGSPLIKT gäller, oavsett i vilket av rondellens alla 4364356 fält bilarna ligger i.
  • Binegar
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 19:11:14 följande:
    Om man kör ut ur en cirkulationsplats i vänsterfilen måste man hålla koll så att man inte har någon i högerfilen. Ligger det någon i högerfilen får man köra ett till varv (ord från min körskollärare vid diskussion hur man hanterar om någon ligger i högerfilen och på så vis hindrar en från att byta fil vid körfältsbyte för att köra ut ur en cirkulationsplats vid "vänstersväng")
    Och helt plötsligt ligger det 15 bilar i innerfilen i rusningstrafik och kommer inte ut, för att folk som ska in i rondellen inte lämnar företräde för de som redan är inne i rondellen. Smart trafiklärare :)
  • Binegar

    Sedan har jag egentligen aldrig begripit vitsen med flerfiliga rondeller, om jag ska vara helt allvarlig..varför kan de inte bara vara enfiliga så slipper man dessa diskussioner & olyckor ? De flerfiliga vägarna kan väl ta vid direkt efter rondellens slut.

  • Binegar
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:20:33 följande:
    Nej, det breoe enbart på var svart bil befann sig när blå signalerade för korsning av körfält.
    Fast. Nej. Du har väjningsplikt mot samtliga fordon om du ska in i en rondell.
  • Binegar
    annniel skrev 2011-12-29 19:22:33 följande:
    Huh vad yrar du om?? 

    Ja väjningsplikt gäller när du gör ett KÖRFÄLTSBYTE, oavsett var du befinner dig, rondell eller inte. Som sagt båda bilarna är redan i rondellen, spelar ingen roll hur länge de har varit i den, båda kan ha kört 100 varv, byter du fil så har du väjningsplikt. 
    Hur vet du att svart bil redan var i rondellen? Det skrev inte TS något om från sekund ett & jag tänker inte gå igenom 18 sidor av inlägg.
  • Binegar
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:23:39 följande:
    Ja, men om inte blå bil i tid signalerar för utfart ur cirkulationsplats är ju "höger körfält" fritt
    Hur kan du veta att höger körfält är fritt? Det är ju inget du kan räkna med, eftersom denna typen av körfältsbyte ju faktiskt sker så pass ofta som det gör. Sedan finns det ju faktiskt "bilar som inte har blinkers"..eller folk som inte kan använda dom, vet vart de sitter eller förstår varför man ska använda dem and so on. Typ så som folk inte vet vart gasen på sina bilar sitter..

    Jag kan inte se att det skulle vara så svårt att välja det säkra före det osäkra & vänta till rondellen är helt fri den biten du ska köra i den, om du ska köra en kvarts varv eller tre kvarts varv i rondellen. Så gör jag & jag har aldrig varit i närheten av att krocka...i rondell alltså ;)
  • Binegar
    plusplusplus skrev 2011-12-29 19:23:48 följande:
    De som ligger i ytterfilen kan ju ha snurrat där hur länge som helst, det spelar ingen roll. De som ska in har självklart väjningsplikt men de som redan är i rondellen får fortsätta i egna körfältet så länge de vill. Ska de byta körfält måste de kolla så de inte kör på nån som redan är där, så i teorin kan man bli fast i inre fältet ett tag om det är mycket folk i yttre - dock kör de flesta mindre än ett helt varv så förr eller senare kommer man ut som tur är
    De kan väl inte alls ha snurrat runt i ytterfilen hur länge som helst eftersom de knappt/aldrig blir blockerade, om de nu inte tycker det är hysteriskt roligt att köra runt runt runt i en rondell och sabba för andra.
  • Binegar
    annniel skrev 2011-12-29 19:27:53 följande:
    Eh, kolla på bilden var olyckan sker. Den svarta bilen har varit i rondellen i typ 4 "streck"..
    Hur skulle det vara givet att svart bil "redan fanns i rondellen"?
    Det kan lika gärna betyda att han susade in i rondellen i 70 knyck, medan blå bil körde enligt hastighet & svart brände rakt in i sidan på blå bil utan att blå bil gjort något fel, visat tecken eller ej.

    Du har väjningsplikt om du ska in i en rondell, no matter what.
  • Binegar
    plusplusplus skrev 2011-12-29 19:30:20 följande:
    En vanlig anledning att köra mer än ett varv i en cirkulationsplats är att man inte känner till omgivningarna, är osäker på vilken väg man ska eller upptäckte för sent vilken avfart som var den rätta och måste köra runt igen.
    Ja, det kan mycket väl hända. Men det innebär inte att flera bilar blir fast i innerfältet i många varv. Dessutom så tycker jag att kan man inte hålla koll på skyltar när man kör bil så ska man kanske fundera på att hålla sig till landsvägarna. Sedan är det väl inget som händer flera gånger om dagen,va? Mycket möjligt om någon stackars sommarturist från Belgien virrat bort sig, men inte annars.
  • Binegar
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:30:17 följande:
    Om inte blå bil signalerar för utfart är "höger körfält" fritt, förstår inte hur du kan misstolka det.
    Det begriper vi nog allihopa att det körfält är "fritt", det kan man se med egna ögon, det ligger ju ingen bil där. Men den dagen man räknar iskallt med sina medtrafikanter, det är den dagen man smäller med sin bil, som i detta läget.
  • Binegar
    DLX skrev 2011-12-29 19:37:45 följande:
    Citat ur Du och jag i trafiken, 28:e utgåva, tryckt 2009:

    " Ska du köra rakt fram väljer du antingen det högra eller det vänstra körfältet. När du passerat avfarten till höger, ger du höger blink. Har du valt det vänstra körfältet måste du tänka på att du byter körfält och då måste du vara extra försiktig. Glöm inte att ge tecken."

    Med andra ord: BLÅ bil har gjort fel.
    Punkt.

    Skrattande
    "Extra försiktig" är INTE lika med väjningsplikt.
  • Binegar
    annniel skrev 2011-12-29 19:40:17 följande:
    i rondellen i 70 knyck? Säkert..

    Jaha och om så vore fallet så får man lov att strunta i döda vinkeln och bara byta körfält?? Om man tittar på var olyckan sker så ser man att BÅDA bilarna befinner sig i rondellen, en ska ut (dvs byta körfält) vad för regler gäller vid körfältsbyte?
    Du har aldrig åkt in i en rondell i 70 knyck och tror alltså att det inte är möjligt? Men det har jag, och jag vet att det är möjligt. Jag bevittnade strax efteråt en sådan krock där det kom en bil från ingenstans & körde rakt in i stackars blå bil, som det är i det här fallet.

    Hur vet du att blå inte tittade i döda vinkeln? Har du någonsin krockat? Har du kört bil eller annars fordon? I så fall vet du EXAKT hur fort saker & ting går & hur lätt det är att missa.

    Det STÅR inte SKRIVET var svart bil befann sig när blå bil bytte körfält, så att iskallt räkna med att svart bil skulle ligga mer eller mindre jämte blå bil..hur kan man göra det..
  • Binegar
    Glädje58 skrev 2011-12-29 19:41:44 följande:
    Orsaken till att bilarna krockade berodde på att de befann sig på samma plats vid samma tid.
    Jo, det har vi nog räknat ut de flesta av oss. Men vems var felet. Svart säger jag.
  • Binegar

    Det enda jag har fått ut av den här diskussionen är att man inte ska köra i rondeller om man absolut inte måste. Det kommer ta ett tag innan jag vågar mig in i en rondell igen. :) Lycka till med utredandet.

    Hint: Svart bil gjorde fel!

Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?