• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Majuni
    Alyssa skrev 2011-12-29 20:14:12 följande:
    Ja för att man SKA köra i höger körfält när man kör vanligtvis. Man bruakr inte köra i vänster körfält annat än vid omkörningar. Därför använder jag höger körfält som ett exempel. körfältet längst till vänster på en motorväg är enbart till för omkörningar men många verkar inte känna till utan använder det som ett extra körfält.
    SKA? jag kör inte bara om i vänster körfält. Jag får välja vilket körfält jag vill och då väljer jag det som är bäst för  min fortsätta färd.
  • Severus
    annniel skrev 2011-12-29 20:16:06 följande:
    Men du kan ju inte mena allvar???? Du kan ju inte på riktigt tro att vänster fil leder ut ur rondellen? Blå bil ligger i VÄNSTER körfält, för att ta sig ur rondellen måste han korsa HÖGER körfält!!

    Precis det den gör..
    BÅDA går rakt fram, syns tydligt på bilden

    Blå bil kan ligga i vilket fält den vill, beroende på vart den ska
        
    Våga Vägra Östrogen
  • Alyssa
    Severus skrev 2011-12-29 20:20:55 följande:
    Menar blå bilens nuvarande placering
    Den är ju helt korrekt om den ska vänster vid NÄSTA korsning, inte i rondellen, utan den som kommer kanske 300 m rakt fram
    Menar att man byter ju inte till höger innan rondellen för att sen, efter rondellen, byta tillbaka till vänster

    BÅDA körfälten går ju RAKT fram
    Ja ja nu förstår jag! :) Ja självklart ligger hon rätt då, då ska hon absolut ligga i den filen. Annars skapar hon ju bara kaos.
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 20:20:54 följande:
    Man måste absolut inte byta fil för att lämna en rondell med två körfält.. 

    Shit 
    nej men den blå bilen korsar yttre körfältet och måste alltså ta ansvar för att den inte kör på någon som råkar vara där. Vilken den blå bilen inte tog ansvar för i det aktuella fallet, OM det var så (vilket vi inte vet) att den svarta bilen var i det högra (yttre) körfältet då den blå ville köra ut. 
  • Severus
    Hedebris skrev 2011-12-29 20:23:18 följande:
    Nu har jag pratat med en del personer. Bl a min mans kusin som är körskollärare. Alla har sagt samma sak. Två körfält leder ur denna rondell. DÄRFÖR ska svart bil inte köra ut förrän det är fritt i båda filer i rondellen. Man kan inte köra ut bara för höger körfält är fritt utan båda körbanorna ska vara fria då man kan svänga höger från båda filer. Hade rondellen däremot sett annorlunda ut dvs en körbana ur rondellen skulle blå bil legat i högerfilen från början..

    Exakt så

    Många verkar missa att det är TVÅ körfält och svarar som om det vore ETT 
    Våga Vägra Östrogen
  • Alyssa
    Majuni skrev 2011-12-29 20:23:37 följande:
    SKA? jag kör inte bara om i vänster körfält. Jag får välja vilket körfält jag vill och då väljer jag det som är bäst för  min fortsätta färd.
    Inte på motorväg...
  • Severus
    Alyssa skrev 2011-12-29 20:24:09 följande:
    Ja ja nu förstår jag! :) Ja självklart ligger hon rätt då, då ska hon absolut ligga i den filen. Annars skapar hon ju bara kaos.
    Våga Vägra Östrogen
  • annniel
    Severus skrev 2011-12-29 20:20:55 följande:
    Menar blå bilens nuvarande placering
    Den är ju helt korrekt om den ska vänster vid NÄSTA korsning, inte i rondellen, utan den som kommer kanske 300 m rakt fram
    Menar att man byter ju inte till höger innan rondellen för att sen, efter rondellen, byta tillbaka till vänster

    BÅDA körfälten går ju RAKT fram
    Men snälla nån! Du tror på riktigt att körfälten leder ut ur rondellen samtidigt...ojoj...en rondell går runt..om man ligger i den inre filen måste du såklart byta fil till den yttre när du ska ur rondellen...
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?