• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Alyssa
    Majuni skrev 2011-12-29 20:37:51 följande:
     
    hahaha....
    Alyssa skrev 2011-12-29 20:35:09 följande:
    Man märker klart och tydligt varför det sker olyckor på vägarna när man läser här, alla tolkar regler på olika vis. Vissa har dålig koll, vissa tar sig rättigheter i trafiken.
    Nu pekar jag inte ut nån så ni behöver inte hetsa upp er, och jag påstår inte att jag kan varenda trafikregel utantill heller.  
     mmmm preeeeeeciiiiis!
    Hahahahihihohihohihiiiii Obestämd 
  • Hedebris

    Snälla, ni som tycker att blå bil felat... Kom INTE och kör i Malmö. Här har vi massor av sådana rodeller. Och jag vill inte ha massor av "svarta bilar" som kör in i mig för de inte kan reglerna!!

  • LA Woman
    Majuni skrev 2011-12-29 20:28:51 följande:
    det är BARA du som pratar om motorväg i den här tråden! ALLA andra pratar om cirkulationsplatsen och körfälten runt den. Och sist jag var ute och körde så fanns det inte en enda cirkulationsplats på motorvägen!
    Har inte läst nåt annat i tråden men måste kommentera att då har du aldrig kört E22:an genom Blekinge :-P
  • mrs Elliott

    svart ska lämna företräde tills blå lämnat rondellen..solklart.

  • Severus
    Hedebris skrev 2011-12-29 20:39:26 följande:
    Snälla, ni som tycker att blå bil felat... Kom INTE och kör i Malmö. Här har vi massor av sådana rodeller. Och jag vill inte ha massor av "svarta bilar" som kör in i mig för de inte kan reglerna!!

    Ge fan i Brommarondellen med.
     
    Våga Vägra Östrogen
  • Ari Gold
    plusplusplus skrev 2011-12-29 20:29:44 följande:
    Fast om svart bil redan var inne i cirkulationsplatsen, räcker det med att blå bil brustit, då det är blå bil som har ansvar för att endast byta körfält om det är fritt där, vilket det ju inte var om svart bil var där. 

    Så som det ser ut på ritningen är det ju extremt liten plats mellan där svart kör in och där blå kör ut (dvs en ganska liten tvåfilig rondell). Jag kan inte föreställa mig att den svarta har hunnit in när den blå bilen blinkar, om han blinkar i vanlig tid. 

    Det är ju givetvis skillnad med en jättestor rondell där det är mycket köryta mellan de fyra in/utfarterna men så ser det som sagt inte ut på bilden.    
  • viti

    TS, du kan väl uppdatera oss på vem av bilarna som var vållande, sen när allt är klart. Skulle vara kul att veta vad försäkringsbolagen tycker.

  • mamma 10
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:34:02 följande:
    Vems felet är beror ju på var den svarta bilen befann sig när blå bil signalerade för utfart ur cirkulationsplats. Var svart bil redan inne i "höger körfält" när signal gavs så är det blå bil som felat, annars tvärtom.
    Tycker ditt inlägg sammanfattar det hela mycket bra! Håller helt klart med! Och eftersom det i ts står att blå bil blinkade, antar jag att hon menar blinkade i "rättan tid", inte precis i sekunden hon skulle svänga! Då är det ju liksom lönlöst att blinka öht.. Även om många  verkar tro att man ska blinka i samma sekund som man svänger...
  • plusplusplus
    Ari Gold skrev 2011-12-29 20:40:19 följande:
    Så som det ser ut på ritningen är det ju extremt liten plats mellan där svart kör in och där blå kör ut (dvs en ganska liten tvåfilig rondell). Jag kan inte föreställa mig att den svarta har hunnit in när den blå bilen blinkar, om han blinkar i vanlig tid. 

    Det är ju givetvis skillnad med en jättestor rondell där det är mycket köryta mellan de fyra in/utfarterna men så ser det som sagt inte ut på bilden.    
    Det var en av mina första tankar också, och därför är det rimligt att tänka att vi inte har tillräcklig information (något som upprepats många gånger i tråden, hoppas TS kommer och förtydligar). 
  • Majuni
    LA Woman skrev 2011-12-29 20:39:41 följande:
    Har inte läst nåt annat i tråden men måste kommentera att då har du aldrig kört E22:an genom Blekinge :-P
    nä det har jag inte... vad är det för hastighet genom cirkulationsplatsen då? jag vet INGEN cirkulationsplats som det är mer än 50 iaf.
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?