• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Höghus
    Saxiquine skrev 2012-03-21 14:26:22 följande:
    Är man inne i rondellen har man alltid företräde så om du var det svarta strecket är du tyvärr vållande. Detta för att inga fordon skall stanna i rondellen. Tycker dock det var bättre förr när det var streckade linjer vid filbyte och man blinkade vid inkörning istället för som nu när man kör ur
    I det här fallet var dock båda bilarna inne i rondellen. Fast i olika filer. Svart bil har fullgjort sin plikt att visa företräde i och med att han kört in i rondellen. Väl inne gäller samma regler som vid normal vägköring. Den som skall byta fil skall i god tid visa tecken för körfältsbyte och se till att "kusten är klar". Det finns inte några sitationer i trafiken då det är tillåtet att plötsligt kasta sig ut och köra rakt över någon annans fil utan att se sig för.

    Att blinka vid inkörning är ju dessutom i princip meningslöst. Hur skall den som vill in i rondellen veta hur många avfarter du passerat och om du är påväg ut om du inte blinkar ut? Det viktiga är ju att den som är på väg in får veta om du skall ut eller ej.
  • Voluptuous Shalimar
    Lumikki skrev 2012-03-21 14:41:02 följande:
    I det här fallet var dock båda bilarna inne i rondellen. Fast i olika filer. Svart bil har fullgjort sin plikt att visa företräde i och med att han kört in i rondellen. Väl inne gäller samma regler som vid normal vägköring. Den som skall byta fil skall i god tid visa tecken för körfältsbyte och se till att "kusten är klar". Det finns inte några sitationer i trafiken då det är tillåtet att plötsligt kasta sig ut och köra rakt över någon annans fil utan att se sig för.

    Att blinka vid inkörning är ju dessutom i princip meningslöst. Hur skall den som vill in i rondellen veta hur många avfarter du passerat och om du är påväg ut om du inte blinkar ut? Det viktiga är ju att den som är på väg in får veta om du skall ut eller ej.
    Jag håller med, men blir i princip dumförklarade för denna åsikt. Obestämd
  • Fennyxx
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 16:37:37 följande:
    Jag håller med, men blir i princip dumförklarade för denna åsikt. Obestämd
    Ni har helt rätt. Den som byter körfält, dvs blå,  ska kolla att det är fritt innan. Den här rondellen är som en rund väg med två filer och som bilden är ritad befinner sig båda bilarna är inne i rondellen.  
  • Voluptuous Shalimar
    Fennyxx skrev 2012-03-21 17:09:51 följande:
    Ni har helt rätt. Den som byter körfält, dvs blå,  ska kolla att det är fritt innan. Den här rondellen är som en rund väg med två filer och som bilden är ritad befinner sig båda bilarna är inne i rondellen.  
    Precis. Och de kör parallellt en stund innan blå kör ut tvärs över svarts fil. 
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 17:19:25 följande:
    Precis. Och de kör parallellt en stund innan blå kör ut tvärs över svarts fil. 
    Fennyxx skrev 2012-03-21 17:09:51 följande:
    Ni har helt rätt. Den som byter körfält, dvs blå,  ska kolla att det är fritt innan. Den här rondellen är som en rund väg med två filer och som bilden är ritad befinner sig båda bilarna är inne i rondellen.  
    Ta en titt på rondellen på bilden i domslutet och på den i mitten i den andra länken. Ni kan inte på fullt allvar påstå att bilen i vänstra körfältet kan vara ansvarig. Det är oftast så rondellerna ser ut där jag kör när de är stora och man kan köra rakt fram från vänster körfält. Se domslutet i första länken. Och där blinkade inte ens den blåa bilen.

    http://www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/domar/tingsratt-cirkulara-korfalt.pdf
    http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-vagmarkeringar.htm


    Föraren i svarta bilen tolkade det precis som ni gör och:
    " Svart förare är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)."

    "Vid infart i en rondell med två körfält sker infart i det yttre högra körfältet. Blå förare har vid rondellens östra infart observerat svarandens fordon men ansett att han med hänsyn till omständigheterna har kunnat fortsätta in i rondellen mot bakgrund av reglerna om väjningsplikt i 3 kap. 5 § andra stycket trafikförordningen. Svart förares fordon befann sig vid det aktuella tillfället i ett helt annat körfält. De båda fordonen har således i rondellen kört i två skilda körfält och då är väjningsplikten överspelad. Blå förare har inte givit tecken med körriktningsvisare vid passagen av norra utfarten mot Skaraborgsvägen då han inte hade för avsikt att byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled."
  • Froststar
    Froststar skrev 2012-03-21 19:03:00 följande:




    Ta en titt på rondellen på bilden i domslutet och på den i mitten i den andra länken. Ni kan inte på fullt allvar påstå att bilen i vänstra körfältet kan vara ansvarig. Det är oftast så rondellerna ser ut där jag kör när de är stora och man kan köra rakt fram från vänster körfält. Se domslutet i första länken. Och där blinkade inte ens den blåa bilen.

    www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/domar/ting...
    www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-vagmarke...

    Föraren i svarta bilen tolkade det precis som ni gör och:
    " Svart förare är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)."

    "Vid infart i en rondell med två körfält sker infart i det yttre högra körfältet. Blå förare har vid rondellens östra infart observerat svarandens fordon men ansett att han med hänsyn till omständigheterna har kunnat fortsätta in i rondellen mot bakgrund av reglerna om väjningsplikt i 3 kap. 5 § andra stycket trafikförordningen. Svart förares fordon befann sig vid det aktuella tillfället i ett helt annat körfält. De båda fordonen har således i rondellen kört i två skilda körfält och då är väjningsplikten överspelad. Blå förare har inte givit tecken med körriktningsvisare vid passagen av norra utfarten mot Skaraborgsvägen då han inte hade för avsikt att byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled."
    Ska vara Svart Förare, jag ersatte namnen och det blev fel. Men namnen står i domslutet som ni kan själva läsa.
  • Saxiquine
    Lumikki skrev 2012-03-21 14:41:02 följande:
    I det här fallet var dock båda bilarna inne i rondellen. Fast i olika filer. Svart bil har fullgjort sin plikt att visa företräde i och med att han kört in i rondellen. Väl inne gäller samma regler som vid normal vägköring. Den som skall byta fil skall i god tid visa tecken för körfältsbyte och se till att "kusten är klar". Det finns inte några sitationer i trafiken då det är tillåtet att plötsligt kasta sig ut och köra rakt över någon annans fil utan att se sig för.

    Att blinka vid inkörning är ju dessutom i princip meningslöst. Hur skall den som vill in i rondellen veta hur många avfarter du passerat och om du är påväg ut om du inte blinkar ut? Det viktiga är ju att den som är på väg in får veta om du skall ut eller ej.

    Jag gåller inte riktigt med, för den blå bilen måste varit inne i rondellen innan svart bil körde in, eftersom den infarten är ett steg innan.
    Såvida nu inte svart bil höll typ dubbel hastighet och kastade sig in. Och i de nya tvåfiliga rondellerna måste man ju räkna med att båda körfälten kan köra rakt fram i rondellen och inte att den som ligger i vänster körfält nödvändigtvis måste köra 2/3 varv och ut till vänster.

    Men jag håller med dig om blinkningarna. Blinkar både in och ut nuförtiden för säkerhets skull. Men ogillar de dubbelfiliga rondellerna just för att de känns osäkra eftersom folk inte vet hur de skall köra.
    Höll på att smälla med min mc på exakt samma sätt som ovan bil, för att den som kom från höger inte tänkte på att de som låg i innerfil i rondellen kanske skulle rakt igenom också  - som tur var hann jag stanna, men det blev nästan ett nedlägg mitt i rondellen och då kanske man hade blivit påkörd bakifrån istället.
  • Gjord
    Saxiquine skrev 2012-03-21 22:02:05 följande:
    Jag gåller inte riktigt med, för den blå bilen måste varit inne i rondellen innan svart bil körde in, eftersom den infarten är ett steg innan.
    Såvida nu inte svart bil höll typ dubbel hastighet och kastade sig in. Och i de nya tvåfiliga rondellerna måste man ju räkna med att båda körfälten kan köra rakt fram i rondellen och inte att den som ligger i vänster körfält nödvändigtvis måste köra 2/3 varv och ut till vänster.

    Men jag håller med dig om blinkningarna. Blinkar både in och ut nuförtiden för säkerhets skull. Men ogillar de dubbelfiliga rondellerna just för att de känns osäkra eftersom folk inte vet hur de skall köra.
    Höll på att smälla med min mc på exakt samma sätt som ovan bil, för att den som kom från höger inte tänkte på att de som låg i innerfil i rondellen kanske skulle rakt igenom också  - som tur var hann jag stanna, men det blev nästan ett nedlägg mitt i rondellen och då kanske man hade blivit påkörd bakifrån istället.
    Innan man kör in i rondellen skall man ge företräde åt de som är inne, men när man är inne spelar det ingen roll vem som kom in först (vad jag vet, aldrig hört talas om det förut och fick inte lära mig det när jag tog körkort heller).
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 19:03:00 följande:




    Ta en titt på rondellen på bilden i domslutet och på den i mitten i den andra länken. Ni kan inte på fullt allvar påstå att bilen i vänstra körfältet kan vara ansvarig. Det är oftast så rondellerna ser ut där jag kör när de är stora och man kan köra rakt fram från vänster körfält. Se domslutet i första länken. Och där blinkade inte ens den blåa bilen.

    www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/domar/ting...
    www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-vagmarke...

    Föraren i svarta bilen tolkade det precis som ni gör och:
    " Svart förare är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)."

    "Vid infart i en rondell med två körfält sker infart i det yttre högra körfältet. Blå förare har vid rondellens östra infart observerat svarandens fordon men ansett att han med hänsyn till omständigheterna har kunnat fortsätta in i rondellen mot bakgrund av reglerna om väjningsplikt i 3 kap. 5 § andra stycket trafikförordningen. Svart förares fordon befann sig vid det aktuella tillfället i ett helt annat körfält. De båda fordonen har således i rondellen kört i två skilda körfält och då är väjningsplikten överspelad. Blå förare har inte givit tecken med körriktningsvisare vid passagen av norra utfarten mot Skaraborgsvägen då han inte hade för avsikt att byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled."
    Har också varit inne på den sajten och läst en del och i ett annat liknande fall döms tvärt om.
  • Voluptuous Shalimar
    Saxiquine skrev 2012-03-21 22:02:05 följande:
    Jag gåller inte riktigt med, för den blå bilen måste varit inne i rondellen innan svart bil körde in, eftersom den infarten är ett steg innan.
    Såvida nu inte svart bil höll typ dubbel hastighet och kastade sig in. Och i de nya tvåfiliga rondellerna måste man ju räkna med att båda körfälten kan köra rakt fram i rondellen och inte att den som ligger i vänster körfält nödvändigtvis måste köra 2/3 varv och ut till vänster.

    Men jag håller med dig om blinkningarna. Blinkar både in och ut nuförtiden för säkerhets skull. Men ogillar de dubbelfiliga rondellerna just för att de känns osäkra eftersom folk inte vet hur de skall köra.
    Höll på att smälla med min mc på exakt samma sätt som ovan bil, för att den som kom från höger inte tänkte på att de som låg i innerfil i rondellen kanske skulle rakt igenom också  - som tur var hann jag stanna, men det blev nästan ett nedlägg mitt i rondellen och då kanske man hade blivit påkörd bakifrån istället.
    Inne i cirkulationsplatsen har man företräde JA men till vänster om blå fanns ett tomt körfält

    Om du ska svänga höger ut på en tvåfilig väg och det närmsta (högra) körfältet är tomt medan det längst bort (det vänstra) är trafikerat, så väntar du väl inte på att det ska bli tomt i båda? Du kör väl ut i det högra körfältet fast det åker bilar i det vänstra?
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?