• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Miralicia
    Flashbulb skrev 2012-02-06 18:00:16 följande:
    Ville bara kolla med er här.

    Gör om till drp / min.

    Patienten ska få 55 ml på 2 timmar. Gör om till drp / min.

    Vad är svaret på den här frågan? Vill bara kolla så att jag har fått samma svar. Kan berätta om jag har fått samma svar eller ej sen.

    Läkemedelstentan T3, gick väldigt bra idag. Bara en fråga som det skiljer mellan mig och några kompisar. Sedan undrar jag om ni vet hur hårda lärarna är med rättning av en tenta när det på en fråga står "avrunda till max 2 decimaltal" och man inte har gjort det... drar de av mkt poäng?  Vill nämligen ha 20 av 20.
    Utgår från "standarddroppaggregat" med 20 dr/ml:

    55 ml*20 dr/ml=1100 droppar
    2 timmar = 120 minuter

    1100 droppar/120 min = 9,16666... avrundas enligt matematiska regler och praktiskt användbara resultat till 9 droppar/minut

    Hur de ev drar av kan jag inte svara på. Det är rätt olika på olika ställen hur de agerar med läkemedelsräkningen. Så det går inte direkt att svara något entydigt på det.

    På en del ställen behöver de bara redovisa svaret på slutresultatet av uträkningen, medan de på andra ställen (tex här) måste man redovisa hela uträkningen med vart enda steg med enheter överallt och vart man har fått varenda siffra ifrån på ett snudd på övertydligt sätt.  En del ställen har i varje fall på de första tentorna en viss nivå för godkänt, dvs att man kan få göra något fel medan du på andra måste ha alla rätt på alla tentor. Här kan du tex kugga en tenta om du gjort något fel på vägen i uträkningen (tex inte skrivit ut enheter på något mellanstesteg i uträkningen) även om du kommit fram till rätt svar i slutänden ändå.

    Vad gäller avrundningar rent allmänt, tänk på att de ska vara praktiskt användbara. Det är tex fullt möjligt att dra upp exakt 0,14 ml i en spruta - däremot så funkar det inte i praktiken att dra upp exakt 0,14437 ml av ett läkemedel.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Flashbulb
    Miralicia skrev 2012-02-06 18:31:49 följande:
    Utgår från "standarddroppaggregat" med 20 dr/ml:

    55 ml*20 dr/ml=1100 droppar
    2 timmar = 120 minuter

    1100 droppar/120 min = 9,16666... avrundas enligt matematiska regler och praktiskt användbara resultat till 9 droppar/minut

    Hur de ev drar av kan jag inte svara på. Det är rätt olika på olika ställen hur de agerar med läkemedelsräkningen. Så det går inte direkt att svara något entydigt på det.

    På en del ställen behöver de bara redovisa svaret på slutresultatet av uträkningen, medan de på andra ställen (tex här) måste man redovisa hela uträkningen med vart enda steg med enheter överallt och vart man har fått varenda siffra ifrån på ett snudd på övertydligt sätt.  En del ställen har i varje fall på de första tentorna en viss nivå för godkänt, dvs att man kan få göra något fel medan du på andra måste ha alla rätt på alla tentor. Här kan du tex kugga en tenta om du gjort något fel på vägen i uträkningen (tex inte skrivit ut enheter på något mellanstesteg i uträkningen) även om du kommit fram till rätt svar i slutänden ändå.

    Vad gäller avrundningar rent allmänt, tänk på att de ska vara praktiskt användbara. Det är tex fullt möjligt att dra upp exakt 0,14 ml i en spruta - däremot så funkar det inte i praktiken att dra upp exakt 0,14437 ml av ett läkemedel.
    Tack för din uträkning, fick det till 9,2 drp/min också. Då har jag gjort rätt. bra. Det rimligaste hade självklart att man hade skrivit 9 droppar, men det vill ej min lärare. Men men, återstår att se hur hårda de är med avrundningen som sagt.  Hos oss har de sagt att vi enbart får avrunda vid slutresultatet. De vill ej att vi ska avrunda i mitten av en uträkning utan svaret går att avrunda.
  • Vackert
    Flashbulb skrev 2012-02-06 18:47:52 följande:
    Tack för din uträkning, fick det till 9,2 drp/min också. Då har jag gjort rätt. bra. Det rimligaste hade självklart att man hade skrivit 9 droppar, men det vill ej min lärare. Men men, återstår att se hur hårda de är med avrundningen som sagt.  Hos oss har de sagt att vi enbart får avrunda vid slutresultatet. De vill ej att vi ska avrunda i mitten av en uträkning utan svaret går att avrunda.
    Min lärare säger att det är bättre att inte avrunda än att avrunda! Men det vore omöjligt att få 9,2 dr/min. Men jag menar, det är ju inte fel Skrattande
  • micksaan

    Hakar på här. Just börjat termin 2 och vi läser just nu människans livsvillkor. Haft ett seminarium hittills, två kvar samt en hemtenta innan nästa kurs, farmakologi och läkemedelsräkning börjar.

    Fick i alla fall tentaresultatet från första terminens sista tenta, anatomitentan och jag lyckades med vg. :)

    Läser förövrigt i Umeå och kommer snart ta uppehåll då jag är beräknad med mitt och sambons andra barn 21 mars.

  • Flashbulb
    Vackert skrev 2012-02-06 18:50:43 följande:
    Min lärare säger att det är bättre att inte avrunda än att avrunda! Men det vore omöjligt att få 9,2 dr/min. Men jag menar, det är ju inte fel Skrattande
    Din lärare har ju helt rätt, det är nog vi som har mindre kompetenta lärare. ... tex, gällande infusionslösningar. När man ska räkna ut hur många mmol en infusionspåse innehåller vill våran lärare att vi ej räknar med tillsatserna. Eller det är "frivilligt".

    tex. 1000 ml glucos + 40 mmol Addex Nacl + 20 mmol KCL.  NaCl styrka är 4mmol/ml, alltså blir det 10 ml. KCL har en styrka på 2mmol/ml, alltså 10 ml. Kommer det en sådan räkneuppgift kräver de inte att man ska räkna med tillsatserna. Alltså, 1000+10+10=1020 ml, utan det går utmärkt att endast räkna på glucospåsens ml-innehåll (1000 ml) vilket är helt fel egentligen.  Med andra ord, ska man räkna ut hur mkt av de olika elektrolyterna som en patient har fått efter 7 timmar, vill de att man ska räkna utifrån 1000 ml och ej 1020 ml.

    Men men.
  • avocadoo

    Hej allihopa :)

    Jag undrar om det finns någon som pluggar på sophahemmet här som jag kan ställa några frågor till?
    Planerar att ansöka dit till hösten, och har lite undringar kring schema m.m. 

  • dosed

    Ni som skiver läkemedelstenta, måste ni ha 100% rätt? Undrar bara om det är så på alla skolor. Jag skriver sista läkemedelstentan på torsdag nästa vecka och vi måste ha 100% på alla

  • Vackert

    Ja, vi måste ha 100% rätt. Det tycker jag är bra, ingenting får vara fel när det kommer till läkemedel :)

  • Hoppsan85
    dosed skrev 2012-02-07 16:12:40 följande:
    Ni som skiver läkemedelstenta, måste ni ha 100% rätt? Undrar bara om det är så på alla skolor. Jag skriver sista läkemedelstentan på torsdag nästa vecka och vi måste ha 100% på alla

    Är så på alla skolorna
  • dosed

    Jo jag tycker också det är bra! Lite synd bara att man nästan aldrig räknar nåt på praktiken

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!