• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Carro

    Tack för ert välkomnande!

    Denna terminen läser vi Sjuksköterskans profession och vetenskap, Omvårdnadens teknik och metod, professionen etik och handledning (den kursen sträcker sig dock över hela utbildningen och är inte på så många poäng/termin, men när vi slutar så har vi även med oss en handledarutbildning) och idag drog även Människan: biologi och hälsa igång, det är intensivt!

    Vilka terminer har ni vfu?
    Nu termin T1 har vi endast en veckas fältstudier
    T2 har vi 5 veckors vfu
    T3 7 veckor
    T4 5 veckor
    T5 ingen praktik
    T6 har jag förstått det som att vi är på vfu i princip hela terminen           


    Sam 061116 & Loa 110210 mina mirakel..
  • Johanna S

    Jag går sista terminen, väldigt nervös för hur det kommer bli att komma ut och jobba...

    Vi har haft VFU:
    Termin 1- ingen praktik
    Termin 2- 5 veckors omvårdnadspraktik på äldreboende
    Termin 3- 5 veckor medicin/kirurgi, jag var på ortopedavdelning
    Termin 4- 5 veckor medicin/kirurgi, jag var på infektionsavdelning
    Termin 5- praktik hela terminen, primärvård( vårdcentral, MVC, BVC), palliativ vård ( ASIH), psykiatri och KUA ( klinisk utbildningsavdelning
    Termin 6 - ingen praktik, C-uppsatsskrivning.

    Jag tyckte att det inte var så bra upplägg innan jag började termin 6 eftersom man inte får någon praktik innan man börjar jobba. Men nu tycker jag att det känns jättebra. Man får koncentrera sig på annat och lägga sin tid som man vill. Termin 5 var en tuff termin, så det känns skönt att ladda batterierna lite även om det är väldigt mycket med c- uppsatsen. 

  • fucktard

    Vi har 40 veckors VFU.
    T2: 5 veckor geriatrik
    T4: 10 veckor somatik, 5 veckor psykiatri
    T5: 5 veckor geriatrik, 5 veckor primärvård/palliativ
    T6: 5 veckor klinisk bedömning, 5 veckor valbar.

    Jag ska ut i geriatriken igen på måndag. Känns lite skumt, för jag tycker ju att jag har gjort det där och kan det där, men 5 veckor utan föreläsningar är ju aldrig fel.


    If you wanna do it, do it right.
  • bratz

    Men oj vad alla har mycket praktik! Vi hade 3 v i T2 på ett äldreboende, 7 v i T4 på sjukhus (jag va på gyn) och nu i T6 9 v i hemsjukvården. De känns inte som om jag kan nåt!

  • Li79

    Hej, går t2 i Jönköping och trivs kanonbra! Har bara haft en fältstudiedag än så länge men nästa termin ska vi ut 5 veckor.
    Förra terminen läste vi Omvårdnad 1, Mikrobiologi, Anatomi och Psykologi. Idag har jag avslutat första kursen i Gerontologi och startar Sjukdomslära på måndag.
    Vi har en del litteratur på engelska, speciellt under anatomin som f.ö var en otroligt faktaspäckad kurs.

    Har två mindre barn och pendlar 8 mil ToR 2-4 dagar i veckan men än så länge går det jätte bra!

  • Noblesse

    Vi hade två dagars fältstudie i T1, 3 veckors praktik på vårdcentral i T2 och nu 5 veckor på sjukhus i T3. Längre fram än så har jag inte koll på än

  • sussey

    När jag läste (bth) hade vi:
    T1 - 2 dagar hospitering
    T2 - 8 veckor äldreomsorg
    T3 - 9 veckor medicin/kirurgi
    T4 - 5 veckor primärvård
    T5 - 1 vecka akutsjukvård
    T6 - 10 veckor medicin/kirurgi

  • avocadoo

    På sophiahemmet har vi 60 hp vfu iaf... Jag tror det är:
     
    t1: 5 dagar
    t2: 4 veckor
    t3: 10 veckor
    t4: 5 veckor
    t5: 10 veckor
    t6: 12 veckor 

    Läser första terminen och längtar verkligen ut! Ska bli så roligt att få pröva på lite olika :)

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!