• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • AngelandDevil
    Momalicious skrev 2013-03-02 09:51:25 följande:
    Jag läser på distans på Luleå tekniska universitet och min son går heltid på dagis, hade inte funkat annars. Min sambo jobbar heltid och det hade inte funkat att vi pusslade. Men han har gått på förskola i över ett år nu eftersom jag jobbat emellan så det är liksom inget konstigt.
    För min del hade det aldrig gått annars. Särskilt inte de tyngre kurserna som den vi läser nu som är anatomi och fysiologi. Jag vet inte ens hur det ska gå men den tiden jag faktiskt har. Samma sak med grupparbeten, det är ju inte så att alla ska behöva anpassa sig runt mig och vice versa. Man får ju kompromissa.
    Min man kommer plugga till hösten också så i och med det är det lättare med flexibilitet än om han skulle haft heltidsjobb. Självklart kompromissar man tider som passar, för min del är pusslet att det inte ska krocka med något som maken har precis samma tid vilket borde vara ganska lätt att undvika och det finns måååånga alternativ. Obligatoriska träffar är kanske inte oftare än 2 gånger i veckan medan det andra kan man vara mer flexibel med. Det lättaste är nog dock om det hade varit schemalagt när gruppen ska träffas känns nästan som att det alltid är någon i gruppen som har nått annat vissa dagar. Många unga jobbar ju extra också (inte bara kvällar och helger). Det löser sig säkert på vägen! Glad Jag har mycket plugg bakom mig och har studievanan inne åtminstone, både av naturvetenskapliga programmet i gymnasiet och högskolestudier (som jag upplevt för den delen varit mycket bättre upplagda!). Det är en vana som många andra kanske inte har så då har jag en fördel där medan det med barn har det som "försvårar" istället.

    Om inte annat så kan jag berätta hur det går under hösten (när jag hinner kika in här) för att dela med mig av erfarenheter och tankarna. Det är dock disciplin som gäller, hård disciplin! Huja! Tungan ute
  • Momalicious

    Ni som redan läst anatomi och fysiologi. La ni mer tid än de 40 timmar i veckan som ska "räcka"? Ungefär hur mycket då? Pluggade ni varje kväll och hela helgerna också?

  • Chetti
    AngelandDevil skrev 2013-03-01 19:37:39 följande:
    Hej allihopa! Hur många studenter är ni här inne som skriver och vilka högskolor läser ni på? Glad

    Det är dags för mig att söka in nu till hösten till sjuksköterskeprogrammet på Högskolan Dalarna och det känns inte verkligt riktigt. Har jag verkligen gjort ett val till slut? Flört Har funderat i 1,5 år nu på att söka in och nu börjar sonen här hemma bli lite större och därför känns det lagom att börja läsa igen. Hur funkar det för er andra att plugga med barn (ni som har barn)? Har ni inne barnen på förskola någonting? Min tanke var att försöka undvika förskola ett tag till faktiskt och försöka hjälpas åt med maken. Pussla med scheman osv. Hur får ni ihop det?

    Jag har många frågor egentligen men hur trivs ni på era utbildningar? Har ni fått komma ut i verksamheten någonting än och fått "känna på" yrket? Hur är det!?
    Jag ska också söka in till hösten. Karolinska institutet och Ersta högskola är mina skolval. 

    Jag har också funderat i många år och känner att nu är det dags! Jobbar heltid som brevbärare sedan 13 år tillbaka.

    Jag har 3 barn. Till hösten är de 10, 7 och 1,5 år gamla. Lillen kommer gå heltid på förskola, måste vara själv när jag pluggar! De stora går i skolan och mellansonen ska gå heltid på fritids. Stora tjejen kommer gå i skolan och komma hem när skoldagen är slut.  

    Jag tror jag valt rätt, hoppas det! Hoppas bara komma in nu annars söker jag till våren då intagningspoängen är lite lägre. Ska göra högskoleprovet i vår oxå.
    blääääääääääää
  • AngelandDevil
    Chetti skrev 2013-03-02 19:01:51 följande:
    Jag ska också söka in till hösten. Karolinska institutet och Ersta högskola är mina skolval. 

    Jag har också funderat i många år och känner att nu är det dags! Jobbar heltid som brevbärare sedan 13 år tillbaka.

    Jag har 3 barn. Till hösten är de 10, 7 och 1,5 år gamla. Lillen kommer gå heltid på förskola, måste vara själv när jag pluggar! De stora går i skolan och mellansonen ska gå heltid på fritids. Stora tjejen kommer gå i skolan och komma hem när skoldagen är slut.  

    Jag tror jag valt rätt, hoppas det! Hoppas bara komma in nu annars söker jag till våren då intagningspoängen är lite lägre. Ska göra högskoleprovet i vår oxå.
    Vad roligt! Jag tror att jag läst att du funderat på sjuksköterska i någon annan tråd också. Flört Jag tror jag kommer in till hösten så har inte lagt jätte mycket tanke på den delen faktiskt. Tungan ute Men jag har kollat intagningspoängen och det är högskoleprovet jag skulle komma in på i så fall så det rekommenderas starkt att du gör det! Det är inte lika svårt att komma in på högskoleprovet på de flesta skolor. Vi får sitta och hålla tummarna för varandra nu till våren då. Hur känns det att det är dags att söka in nu snart?
  • Hanna36
    AngelandDevil skrev 2013-03-01 19:37:39 följande:
    Hej allihopa! Hur många studenter är ni här inne som skriver och vilka högskolor läser ni på? Glad

    Det är dags för mig att söka in nu till hösten till sjuksköterskeprogrammet på Högskolan Dalarna och det känns inte verkligt riktigt. Har jag verkligen gjort ett val till slut? Flört Har funderat i 1,5 år nu på att söka in och nu börjar sonen här hemma bli lite större och därför känns det lagom att börja läsa igen. Hur funkar det för er andra att plugga med barn (ni som har barn)? Har ni inne barnen på förskola någonting? Min tanke var att försöka undvika förskola ett tag till faktiskt och försöka hjälpas åt med maken. Pussla med scheman osv. Hur får ni ihop det?

    Jag har många frågor egentligen men hur trivs ni på era utbildningar? Har ni fått komma ut i verksamheten någonting än och fått "känna på" yrket? Hur är det!?
    Läser termin 3 på Högskolan i Borås. Har 3 ganska små barn (9,7,4 år). De är på dagis/skola mellan 8-16 varje dag, annars skulle det inte funka... 
    man måste ha bra disciplin på sig om det ska funka att plugga med barn och familj.
    Räkna med en stenhård utbildning med MYCKET plugg, men samtidigt fantastiskt kul! =)
     
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Sweet life

    Läser på Sophiahemmet och är föräldraledig 100% med sonen på 8 månader. Funkar super. Han börjar förskolan till hösten men än så länge har jag inte missat ett grupparbete, eller sminarium. Allt beror på hur lärare och kursare är och vad dom har för inställning.

  • Chetti
    AngelandDevil skrev 2013-03-03 09:07:28 följande:
    Vad roligt! Jag tror att jag läst att du funderat på sjuksköterska i någon annan tråd också. Flört Jag tror jag kommer in till hösten så har inte lagt jätte mycket tanke på den delen faktiskt. Tungan ute Men jag har kollat intagningspoängen och det är högskoleprovet jag skulle komma in på i så fall så det rekommenderas starkt att du gör det! Det är inte lika svårt att komma in på högskoleprovet på de flesta skolor. Vi får sitta och hålla tummarna för varandra nu till våren då. Hur känns det att det är dags att söka in nu snart?

    Det är spännande att det snart är dags att söka in. Jag sökte in till KI förra hösten bara för att se och jag var inte i närheten av att komma in =(

    Jag har ändå ok betyg men just KI har höga antagningspoäng. Så jag ska söka till Ersta också eftersom de har lite lägre antagningspoäng.

    Men högskoleprovet ska göras och hoppas det blir ett bra resultat =)

     
    blääääääääääää
  • Chetti

    Jag har sett att vissa jobbar extra som undersköterskor under sin utbildning. Kan man göra det efter en viss studietid på sjuksköterskeprogrammet?


    blääääääääääää
  • Chetti
    Hanna36 skrev 2013-03-03 21:35:34 följande:
    Läser termin 3 på Högskolan i Borås. Har 3 ganska små barn (9,7,4 år). De är på dagis/skola mellan 8-16 varje dag, annars skulle det inte funka... 
    man måste ha bra disciplin på sig om det ska funka att plugga med barn och familj.
    Räkna med en stenhård utbildning med MYCKET plugg, men samtidigt fantastiskt kul! =)
     

    Hur har det funkat för dig med VAB och sådant?

    Jag undrar också om man får veta exakt vad man ska plugga på? Alltså vilka böcker, kompendium m.m. man ska plugga på inför en tenta? Eller om det är mer luddigt?!   Hoppas du förstår vad jag menar =)
    blääääääääääää
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!