• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Emmeliina

    Har ni någon erfarenhet av assisterande sjuksköterskor? Mitt jobb (gamla jobb snart) har börjat prata lite om att dem vill anställa mig som ass. ssk till nästa sommar och evt denna julen.

  • avocadoo
    Emmeliina skrev 2013-04-10 21:08:16 följande:
    Har ni någon erfarenhet av assisterande sjuksköterskor? Mitt jobb (gamla jobb snart) har börjat prata lite om att dem vill anställa mig som ass. ssk till nästa sommar och evt denna julen.
    Måste man inte vara klar med termin 5 för att få jobba som ass. ssk?

    Jag kan tycka lite att man får ju inte kalla sig ssk förrän man har legitimationen och att genom att ta jobb som ass. ssk förlorar professionen en del av sin legitimitet... om någon förstår hur jag menar ;)
  • Emmeliina

    Jo om det är inom landstinget eller kommunala arbetsgivare, men det här är en privat vårdgivare :)

    Nja, jag ser det mer som en hjälpande hand. Man får ju vara själv utan det måste ju vara en leg. Ssk där och det får bara vara över dagen. Sen tror jag det är något med att man inte får ge iv. antibiotika eller nåt sånt men det är ju inte aktuellt på ett boende ändå.

  • Emmeliina

    Brukar det kallas för T5 syrra? Aldrig hört :) så kul iaf!
    Läste på socialstyrelsen nu att man ska ha läst färdigt termin 4 och ha godkänt i alla kurser.

    Får jag fråga vad du får i lön? Det tycker jag är lite svårt. Vet att syrrorna hos oss har vääääldigt bra betalt, men när jag jobbade som usk där var det sjukt dåligt betalt så var ska man begära?

  • Vackert

    Här måste man ha läst klart T5 med godkända resultat och T4 för att kunna jobba som uska. Nä, lönen vill jag inte gå in på men den är bra tycker jag.

  • Emmeliina

    Ok ja det är kanske upp till varje arbetsgivare lite att bestämma själv då när man får börja beroende på var man är också kanske :)

    Skönt att du är nöjd iaf!

    Är det på sjukhus du ska vara?

  • mystery88

    Jag har fått extra- och sommarjobb som undersköterska på ett äldreboende. Är T2:a och har ingen erfarenhet från vården tidigare förutom fem veckors VFU på en geriatrisk avdelning på ett sjukhus. Jag hade hört att man skulle ha gått klart T3 eller T4 för att få jobba som undersköterska, men tydligen inte här. Det är många fler i min klass som också får börja jobba som det nu efter VFU:n.

    Tror att det kommer att gå bra och vara roligt, men tänkte ändå fråga er som har lite mer erfarenhet om det är något speciellt som ni tycker att jag ska tänka på?

    Jag undrar också ungefär hur mycket ni brukar hinna med att jobba under terminerna och samtidigt hinna/orka med skolan?

  • Sykepleie

    Emmeliina: Fem terminer är det man ska vara helt klar med innan man kan få jobba som ass.sjuksköterska (gäller även privata vårdgivare!)! Jobbade själv som det efter t5.

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!