• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • JA77
    lilia4ever skrev 2013-12-27 20:32:47 följande:
    En fråga till, när man får placering på viss plats och blir tilldelad handledare, är det med denna handledare man tar upp att man har svårt att gå kvällar osv så löser det sig på plats med ev en till handläggare, eller är det VFU ansvarig på Universitetet som löser det från början? Jag antar att platsfördelning så att man inte hamnar som ensamstående i en annan kommun beslutar ansvarig för VFU, men vilka tider man följer på plats, vem bestämmer det? 
    Vänd dig till din handledare på plats. De på universitetet struntar ju i hur du är på din VFU. 
  • Catlady2013
    JA77 skrev 2013-12-27 21:28:46 följande:
    Det jag menade var att man som narkos-ssk inte kan jämföras med en grundutbildad eftersom man har andra erfarenheter än vad en grundutbildad har. Inget annat. Men varför tror du själv att man prehospitalt vill ha en narkos-ssk? Varför vill oljeplattformarna ha dem? Kryssningsbåtarna i Karibien?

    Prehospitalt söker man mer och mer folk med ambulansvubben. Just för att man där har precis de egenskaper som krävs för att jobba prehosp. Som narskossyrra utbildar du dig i allra första rummet till att stå på sal och kontrollera patintens luftväg och se till att den har en mkt god sömn/bedövning. Tack och lov för det! Utanför den salen handlar det om att komma som resurs för att ta hand som patientens luftväg, nog så viktigt, då A och B funkar inte resten. Och du gör det på avancerad nivå. Vad av den kunskapen tillgodogör du dig egentligen på en VC? Om nu inte VC chefen gör en specialtjänst för att man beräknar att det kommer att komma i snitt 10 pers i månaden med ofri luftväg? Eller att läkarna har otillräckliga kunskaper i EKG tolkning (önskar nog hellre en HIA syrra då, iof).
    Oljeplattformarna har inte krav på narkos. Fick jag precis veta för bara nån vecka sen, då jag pratat med sköterskor som jobbar båda i norsk och dansk regi.

    Men nu pratar du om en VC och försöker få fram varför du önskar träffa en narkossyrra istället för en distriktssköterska.

  • JA77
    Catlady2013 skrev 2013-12-27 22:26:50 följande:

    Prehospitalt söker man mer och mer folk med ambulansvubben. Just för att man där har precis de egenskaper som krävs för att jobba prehosp. Som narskossyrra utbildar du dig i allra första rummet till att stå på sal och kontrollera patintens luftväg och se till att den har en mkt god sömn/bedövning. Tack och lov för det! Utanför den salen handlar det om att komma som resurs för att ta hand som patientens luftväg, nog så viktigt, då A och B funkar inte resten. Och du gör det på avancerad nivå. Vad av den kunskapen tillgodogör du dig egentligen på en VC? Om nu inte VC chefen gör en specialtjänst för att man beräknar att det kommer att komma i snitt 10 pers i månaden med ofri luftväg? Eller att läkarna har otillräckliga kunskaper i EKG tolkning (önskar nog hellre en HIA syrra då, iof).
    Oljeplattformarna har inte krav på narkos. Fick jag precis veta för bara nån vecka sen, då jag pratat med sköterskor som jobbar båda i norsk och dansk regi.

    Men nu pratar du om en VC och försöker få fram varför du önskar träffa en narkossyrra istället för en distriktssköterska.


    Nu ska vi inte sabba en tråd som inte är vår. Men jag kan bara tala för att det allmänt ses som en bra merit att vara narkossköterska, och vilka egenskaper som uppskattas får varje chef stå för. Vidareutbildningen ses som bred, då du kan jobba i ambulans, på op och på IVA.  Jag har en kollega som nu jobbar på VC (bättre arbetstider), och det var inga som helst problem för henne att få jobbet. Hon sågs som meriterande och har lång erfarenhet som narkos-ssk. Och vad gör det om en ssk kan tolka ett EKG? Det är väl bara bra om sjuksköterskan på VC kan berätta vad EKG:t står för? 

    Slutdiskuteraat. 
  • fucktard
    GrimbartStrike skrev 2013-12-28 11:08:29 följande:

    Ingen som vet om det finns möjlighet att se föreläsningar på plats trots att man läser distans?


    Det var i Falun du kom in va? Jag gick där, och de flesta föreläsningar gick att se på plats. I vissa kurser var det dock en del förinspelade.
  • Catlady2013
    JA77 skrev 2013-12-28 09:29:32 följande:
    Nu ska vi inte sabba en tråd som inte är vår. Men jag kan bara tala för att det allmänt ses som en bra merit att vara narkossköterska, och vilka egenskaper som uppskattas får varje chef stå för. Vidareutbildningen ses som bred, då du kan jobba i ambulans, på op och på IVA.  Jag har en kollega som nu jobbar på VC (bättre arbetstider), och det var inga som helst problem för henne att få jobbet. Hon sågs som meriterande och har lång erfarenhet som narkos-ssk. Och vad gör det om en ssk kan tolka ett EKG? Det är väl bara bra om sjuksköterskan på VC kan berätta vad EKG:t står för? 

    Slutdiskuteraat. 



    Tycker jag inte det är, men har startat en ny tråd där diskussionen passar in.
  • Imovane

    snälla catlady2013 och ja77, starta en egen tråd och ta erat tjabbel där!!!!!

  • Flashbulb

    Det känns nervöst att jag skall ut och arbeta om 3v. Allt ansvar, ingen handledare i ryggen längre utan nu ska man stå där och ta egna beslut, signera lm själv utan att handledaren ska dubbelkolla. Känns läskigt. Kontakten med anhöriga är jobbigast tycker jag, speciellt om man inte tidigare har haft pat och man får en massa frågor.

  • aronnax
    Flashbulb skrev 2013-12-28 18:40:47 följande:
    Det känns nervöst att jag skall ut och arbeta om 3v. Allt ansvar, ingen handledare i ryggen längre utan nu ska man stå där och ta egna beslut, signera lm själv utan att handledaren ska dubbelkolla. Känns läskigt. Kontakten med anhöriga är jobbigast tycker jag, speciellt om man inte tidigare har haft pat och man får en massa frågor.
    Känner av nervositeten jag med! hjälp och jippie liksom!
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!