• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • HRE
    che71 skrev 2013-02-18 21:17:19 följande:
    Dr D ska ringa på onsdag kväll redan (Aten tid kl 6 så det är väl kl 5?)
    Lite nervös!!
    Vi fick tid kl 14 på månd 11 Mars

    Hur tar man sig smidigast in till stan från flygplatsen (om man inte tar taxi) ?
    Ska man ta med bankdosa o betala via sin bank på plats eller kan man betala hemma i Sverige sen?
    Jag tog buss direkt från flygplatsen till Zyntagma torg, tog ca 1 timme, kostade 5 Euro. När jag åker hem tar jag nog Metro, går lite snabbare, kostar några Euro till. Superenkelt var det!
  • Lully Hill
    che71 skrev 2013-02-18 21:17:19 följande:
    Dr D ska ringa på onsdag kväll redan (Aten tid kl 6 så det är väl kl 5?)
    Lite nervös!!
    Vi fick tid kl 14 på månd 11 Mars

    Hur tar man sig smidigast in till stan från flygplatsen (om man inte tar taxi) ?
    Ska man ta med bankdosa o betala via sin bank på plats eller kan man betala hemma i Sverige sen?
    Vissa grejer kan du betala i kassan på sjukhuset med vanligt visa och mastercard. Bla betalade jag något blodprov och infrysning av mannens simmare i kassan. Det som går till Dr D skickar han en faktura på som du betalar hemma.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Strumpan81

    Måste återigen säga - vilken fantastisk tråd det här är! Det finns så många kloka och trevliga personer här : )

    Nu har jag också bokat tid hos dr D i Aten. Jag åker dit 3/3 och träffar dr D 4/3.
    Om det är nån mer som ska dit samtidigt så säg gärna till : )

    Tack Zin för förslag på prover som kam tas hemma.

  • Snart lycklig

    Jag/vi har bott på Dorian Inn. Hotellet helt okej. Det finns jättefina rum och lite mindre fina rum. Har bott på båda. När vi båda åkte i somras bodde vi i en minisvit. Jättefin.

    Området är sisådär. Går man bara stora gatan upp till Omonia Metro (jättenära), och inga smågator är det inga problem. Jag har gått ensam åtnminstone vid 20-21.00-tiden.

    Jag har precis varit för ett par timmar sedan varit och gått runt Omina Metro station. Det är som en stor rondell, där en massa större gator utgår ifrån.

    Jag bor just nu mycket läskigare och jag är här ensam. Jag irrade lite och tilol slut gick jag in på en restaurang, för jag började tycka det var alltför mörkt och läskigt där jag var. Han tog av sig förklädet och följde mig hela långa gatan ända till hotellet.

    Jag bor till lördag för endast 1023:- totalt, men då är en frinatt medräknad. Jag kom hit idag. Hoteller inget vidare dock, men det funkar. Jag fryser nästan ihjäl, får inte igång AC och värmen. Inga täcken, utan bara filtar, tagit dubbla av de mindre läckra filtarna på mig. Vill inte tänka vad det är för skit det är på dem, för rena är de inte.

    Orkar inte klaga mera ikväll, för jag har tjafsat om det utlovade Wi-Fi, som inte funkar speciellt bra alls, särskilt inte på telefonen. Denna gång har jag dator med mig, och den verkar det funka bättre på. Till och med bytt rum, för det verkar funka sämre ju högre upp man kommer.

    Från Omonia kan ni gå en gata rakt in till Plaka och alla restauranger, men ni kan också välja att åka en station. Det kostar 1, 40 EUR för en biljett och den räcker i en och halv timme. Ni köper biljetter först och sedan stämplar ni dem i små apparater. Det går säkert att fuska, men det är kontroller ibland. Endast råkat ut för det en gång och det var på en buss.

  • Snart lycklig

    Jag tog idag tåget/Metron från flygplatsen till Halandri. Biljetten kostade 8 EUR. Skulle jag hunnit tillbaka och fortsatt in till Atens city inom 1 1/2 h, hade jag kunnat åka på samma, men det hann jag inte.

    Om jag inte haft en massa packning/väskor skulle jag tagit bussen från Halandri som sedan går relativt nära kliniken och gå en kort prommis den sista biten. Med packning valde jag att ta taxi från Halandri. Den kostade 6 EUR. Kanske inte så mycket billigare än taxi, men lite i alla fall. När jag skulle tillbaka till Halandri Metrostation, fick jag lift med Dr D . Sedan 1,40 EUR med Metron in till stan.

  • Snart lycklig

    Frågade Dr D om Suprefacten, om det var någon fara att checkade in den i somras (som han sa då). Förklarade att den sedan stått i kylen och att jag haft den kyld i liten väska med kylklamp. Frågade sedan om den som det står i FASS kan vara i i rumstemperatur. Och inget skulle vara några problem.

    Hade under dagen idag fått svar från tillverkaren som jag mejlade igår att den ska förvaras i rumstemperatur, men har man av misstag förvarat den i kyl mellan 2-8 grader, var det heller inga problem. Den fungerar alldeles utmärkt ändå, MEN den får inte frysas.

    Jag vet inte om den frös när den checkades in, och inte heller vet jag om den kyldes för mycket av kylklampen (som f ö gick igenom två säkerhetskontroller, till och med öppnades). Frågade på Apoteket på flygplatsen om de hade någon, men icke.Hon sa också att den ska stå i kylen, men läste grekiskan på kartongen och där framgick det liksom i FASS att den kan förvaras i rumstemperatur upp till 25 grader.

    Hur jag vänder och vrider, så är allt rätt och allt fel. Gissa om jag blir rädd att den har varit frusen eller för kall och inte funkar till fullo. Imorgon måste jag ta från den flaskan, för jag hinner inte till Apoteket innan kl 08:00 Athens tid. Tror det är beställningsvara också.

    Är det någon som vet när Apoteken öppnar på morgonen här i Athen?

    Snacka om att hitta stressmoment!!!!!!

    Nu till VUL; det gick bra!! Efter det jag varit med om på senaste tiden, säger jag dock att det hittills gått bra, men jag vet ju inte om det fortsätter bra.

    Höger sida tre fina folliklar på 16, 16, 14 mm, samt en liten på 10 mm.
    Vänster sida två fina folliklar på 15, 13 mm, samt en lite mindre på 11 mm, samt någon pytte som ahn inte mätte. Det blir totalt 7 st mellan 10 och 16 plus en eller två pytte pytte små.  

    Oavsett vad som händer, så är det ett mycket bra resultat, särskilt med tanke på min ålder. Äggsockarna är inte helt "döa" ännu. Däremot tror Dr D att det är dåliga cykler som spökat de senaste månaderna, och det ganska säkert pga åldern. Han tror nu att det kanske var dåliga ägg i förra cykeln som gjorde att de ägglossade i förväg, kanske inte Orgalutranen ändå, men det var en bra cykel om man tittade på FSH, LH och Östradiol, så jag vet inte.

    Jag är hur som helst jätteglad för resultatet idag, men oron för Suprefacten tar bort lugnet för mig, tyvärr!!! 

    Dr D räknar med två befruktade ägg per insamling för oss gamlingar. mer kan vi inte förvänta oss. Då tycker han det är bra.

    Han sa att tjejen före mig, en grekisk tjej på 37 år (hade inte skrivit om det inte handlade om en okänd kvinna), skulle ha varit avundsjuk på mig, nästan 10 år äldre. Hon hade nämligen inte svarat alls på medicinerna. 

    Rörigt inlägg, men det är lite rörigt i min hjärna just nu.

    Lully, har ni varit hos Dr D nyligen för att frysa din mans simmare, eller gjorde ni det innan Erik blev till? I så fall varför gjorde ni det då, hur tänkte ni då, ni skulle ju inte göra någon IVF hos Dr D då? Bara  lite nyfiken.

  • Snart lycklig

    Bara en liten kul, eller inte kul, kommentar som jag fick av taxichaffisen idag. En ganska ung och snygg för övrigt .


    Jag meddelade att jag ville till Gensis Hosital, han visste direkt (i motsats till många andra jag åkt med). Han var tyst, men sa efter stund; aah, you want a baby? jag kom först av mig lite, men svarade yes, I want a baby. Han babblade på om alla kvinnor från alla tänkbara länder som åker till kliniken för att göra barn. Även kvinnor från alla delar av Grekland kommer.

    Till slut frågade han: -är det inte tillåtet i Sverige att göra barn? Ha ha, nog är det tillåtet att göra barn allt, men inte på konstgjord väg för gamlingar och även yngre med immunproblematik. Då får vi åka ända till Grekland.........

  • che71
    Snart lycklig skrev 2013-02-19 00:04:40 följande:

    Bara en liten kul, eller inte kul, kommentar som jag fick av taxichaffisen idag. En ganska ung och snygg för övrigt .


    Jag meddelade att jag ville till Gensis Hosital, han visste direkt (i motsats till många andra jag åkt med). Han var tyst, men sa efter stund; aah, you want a baby? jag kom först av mig lite, men svarade yes, I want a baby. Han babblade på om alla kvinnor från alla tänkbara länder som åker till kliniken för att göra barn. Även kvinnor från alla delar av Grekland kommer.

    Till slut frågade han: -är det inte tillåtet i Sverige att göra barn? Ha ha, nog är det tillåtet att göra barn allt, men inte på konstgjord väg för gamlingar och även yngre med immunproblematik. Då får vi åka ända till Grekland.........


    Glad Härligt!!!

    Snart lycklig - du är stark du som orkar gå igenom allt i Aten helt själv.
    Dr D verkar vara en underbar positiv person.

    Va  snälla alla verkar, tänker på han på restaurangen som följde dig ändå hem...fantastiskt.
    Kul att du på det hotellet vi funderar på.

    Hur är vädret i Aten? Är det vinterkläder som gäller?
    Kram
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!