• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • april12

    Hej tjejer, hur vet man egentligen om man haft ägglossning? Jag får alla symptom, ont i äggstock, bröst och sekret och även utslag på stickan. Men är det verkligen helt säkert att man har ägglossning för det?? Haft 4 missfall på 2 år och nu sedan 6 månader tillbaka och sedan start av Intralipid så blir jag inte gravid längre.. Får mens var 24e dag ( vilket e väl lite kort)? Och denna månad alla symptom vid ägglossning men inte fullt utslag med glad gubbe. Kan det vara så nu att ägglossningen ska börja strula, kanske till och med så att jag inte haft det på 6 månader.. Tog ett progesteron prov på dag 13 ca 2 dagar efter alla symptom och det var 6,2 vilket jag inte riktigt vet vad det betyder? Tar tacksamt emot tips på vad jag kan göra? Dr D är så himla dålig på att svara på mina mail, skickar ett mail per månad men ändå får jag knappt svar på mina FBC och doser. Så känner mig lite vilsen ..

  • TWH

    April, Jag kan inget om progesteronnivåer. Intralipider kan inte påverka hormoncykeln. Har du haft 24 dagars cykel förut?

  • Sunlight

    TWA och ni andra som bor i Stockholm. Var fick ni hjälp med Intralipid dropp?
    Jag har fått min handlingsplan från Dr D.

  • Hjärtefröjd

    Apri12: Min läkare sa att progesteronnivån skulle ligga över 28 (på en viss dag i cykeln, minns ej vilken), så 6,2 låter inte som ägglossning tyvärr.

  • Angel00
    April12: Tidigare i tråden gav någon tipset om att kolla morgontemperaturen varje morgon under cykeln. Vissa sajter hjälper dig även med att charta temp och i princip allt annat som kan spela roll. 

    Enl. fertilityfriend kan ägglossningen ske lite senare än själva utslaget på stickan, i själva verket när temperaturen stiger. Med hjälp av deras verktyg kan man beräkna eg ägglossning.

    Du kan hitta den här : www.fertilityfriend.com/

    Jag har inte läst några medicinska artiklar och kan inte säga att fertilityfriend har helt rätt. Flera mer inlästa i tråden kan nog ge ett bättre svar Solig, men jag har nog tyckt att kartläggningen har gjort det lite lättare att få en bra översikt. Skrattande
  • Snart lycklig

    Jag tror det är på dag 21 man ska testa progesteron. (Ingen ursäkt, bara en förklaring, Dr D har sjuuukt mkt att göra just nu, superstressad. men som sagt, det är inte vårt problem.)

  • cff

    April - som snart lycklig skrev är det dag 21 som gäller (se karolinska labs beskrivning - enligt deras referensintervall skall det ligga över 17 i lutealfasen.

    Wikipedia har en bra bild som visar hur progesteronet ökar efter ägglossningen (tror det bildas av corpus luteum som ju bildas efter ÄL) - det går inte upp i max direkt utan ökar allteftersom. det är nog därför man skall vänta till ett antal dagar efter ÄL för att mäta.  

    Så ge inte upp, men försök att få en ny remiss för att testa på dag 21. 

  • lillebob

    April12 - jag har varit med om samma korta cyklar!

    Blev spontant gravid i jan 2012, vilket tyvärr slutade i mf v12, sen trodde vi att det skulle ta sig igen...vilket det inte gjorde, så i september gjorde vi vårt 3:e ivf, hade gjort akupunktur mm trodde jag gjort  allt rätt, men det tog sig inte ändåGråter 

    Då började jag bli irriterad, vad är det för fel på mig...  kontaktade en kinesisk dam(+ athen ngt senare), jag är van att tempa på morgonen. Enl kinesisk medicin så hade min kropp tagit väldigt mycket stryk av sista IVF:en, den var helt i obalans och med hjälp av örtteer, så har jag fått rätt på bla min cykel, som var allt från 21 d till 40 d efter mf/IVF, så enl min kinestant, så var et inte konstigt att IVF inte tog sig när kroppen inte var redo. Jag har kunnat se på mina morgon temp, att det har verkligen varit kaos, nu är jag mycket mer stabil och får utslag på ägglossningsmonitor(fick jag inte innan)....men det har tagit tid!!!

    inboxa mig gärna om du har fler frågor!  

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!