• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • TWH

    Angående pred så har ju alla olika problem o därmed olika ordinationer. Jag skulle följa dr Gs ordinering, han kanske vill "chocka" kroppen m en hög dos från dag 5. En svensk läkare ordinerade mig 10 mg om dagen i 100 dgr i förebyggande syfte, något som D absolut inte gillade utan han ville inte att kroppen skulle vänja sig utan få en liten chock vid predstart. Chock låter ju lite överdrivet men ni förstår vad jag menar😜 jag fick ordinerat 10 mg från äl och höjning till 15 vid plus. Jag stod på 15 fram till ca v20 i graviditeten.

  • aylak
    TWH, jag har mailat dig.

    Jättetråkigt med alla upplevda missfall!
    Det jag undrade var nog mer om det är någon som inte plussat tidigare som fått immunbehandling och efter det (med immunbehandlingen) blivit "spontant" gravid. Dr D trodde att det var en möjlighet för mig/oss utifrån det jag berättade, men jag har mest känt mig lite smådum som gått och varit typ "skendräktig" en del månader. Någon som lyckats eller fått samma hopp från sin läkare? 
  • Blingbling

    Jag vet inte om ni har koll på det som jag nu tänkt berätta - men jag hoppas det är glädjande nyheter för många här i tråden Har ju läst här inne i tråden att det inne på CFC:s hemsida stått ett blogginlägg om att de i Köpenhamn funderat på att dra igång tester för NKC och APA. På Copenhgen Fertitity Centers hemsida står också att om man är intresserad av att ta dessa prov får man gärna höra av sig till dem, så att de vet att ett intresse finns. Nu vet jag inte hur många som hört av sig till dem gällande detta, men jag skickade ett mejl dit igår och nu har jag fått svar från någon som heter Svend Lindenberg. Han svarar mig att jag ska återkomma om en månad för att då drar de igång tester för NKC och APA på kliniken i Köpenhamn!! Känns som en bra början på helgen, eller hur?

  • Påskliljan

    Aylak, Dr D trodde också att vi skulle kunna lyckas bli gravida utan ivf. Vi var där för ett år sen och då hade vi försökt i nästan fem år, gjort sex ivf-er, aldrig plussat på ivf, men haft ett svagt plus som slutade med misstänk utomkveds. Vi beslutade att försöka med immunsupport under ett år, men tyvärr har det inte lyckats, så nu är vi igång med första ivf-en med immunsupport. Jag har dock inte haft några direkta "immunsymptom" men jag hade förhöjda värden på tnf-alfa, ifn-g och CD56. Jag vill inte ta bort dina förhoppningar, men ge en nyanserad bild. Jag tycker dessutom att det kan vara värt att försöka på egen hand ett tag (såvida man inte känner sig stressad av sin ålder). Det är både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt skönt att inte göra ivf på ett tag.

  • Cathy
    aylak skrev 2013-08-30 07:45:58 följande:
    Det jag undrade var nog mer om det är någon som inte plussat tidigare som fått immunbehandling och efter det (med immunbehandlingen) blivit "spontant" gravid. Dr D trodde att det var en möjlighet för mig/oss utifrån det jag berättade, men jag har mest känt mig lite smådum som gått och varit typ "skendräktig" en del månader. Någon som lyckats eller fått samma hopp från sin läkare? 
    Dr D sa aldrig till mig att han trodde vi kunde lyckas själva (efter alla ivfer) men med immunbehandling så gjorde vi det! I mitt fall tror jag fortsatt på att mitt prolaktinvärde även spelade roll, inom ref värden men för högt för mig för att jag skulle ägglossa. Har fått ta IL i graviditeten med några veckors mellanrum, så starkt har mitt immunförsvar varit.   

    Toppen om CFC börjar med NK testning! Skulle vara intressant att höra vart de skickar proven för analys. USA?  
  • cff

    I väntan på att höra från Dr Bravermans lab-personal (pratade med honom för tre veckor sedan och utlovades instruktioner för hans provtagning inom någon dag...) så funderar jag vidare över hur man skall tolka Chicago-proverna. Eftersom mina värden stack upp så rejält i samband med förra IVF:en så tog jag om den i samband med de IVF jag gjorde nu (då jag dock fick usel kvalitet på äggen, mycket sämre än vanligt, även om folliklarna växte fint och i jämn fart).
    Mitt tnf alfa har gått ned (har gjort en IL sedan förra provtagningen), men jag undrar om det kanske är det faktum att jag ätit LCHF några veckor som har hjälpt, eller om det är för att jag hade stimulerat färre dagar innan provet togs jämfört med förra gången. Är det någon annan som tagit dessa prover fler gånger och som har någon erfarenhet av hur de fluktuerar? (jag har inte tagit humira, har ätit lite prednisolon och injicerat neupogen)


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!