• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Blingbling

    Japp, ni som undrar om man nu kan åka över till Köpenhamn för att göra tester (nkc och apa) för att kolla om det är immunförsvaret som ställer till upprepade missfall och/eller att man alls har svårt för att bli gravid - om en månad kommer vi att kunna göra det! Själv hade jag mitt 6:e missfall i veckan som gick och nu kommer jag att kunna åka till Köpenhamn istf att dra iväg till London, Aten eller på egen hand styra upp hela den här provproceduren och på Arlanda få iväg proverna med flyg till Chicago. Det är inga problem att skriva på svenska, det gjorde jag igår och då får man svar på danska - smidigt och enkelt. Mejla gjorde jag på CFC:s infoadress: info@copenhagenfertilitycenter.com

  • april12

    Bling bling. Så ledsen för din skull beklagar verkligen. Denna sista gång var det utan eller med immunologisk behandling? Vilken vecka brukar du få dina missfall I? Verkligen så ledsen

  • cff

    Zinfandel - jag skall nu skicka prover till Reprosource. Jag tyckte det var dyrt att själva provtagningskittet och transporten kostar 2500 - tycker att jag kanske lika väl själv kan fixa materialet och skicka över - borde bli mycket billigare. Hur gjorde du?

  • Blingbling

    Tack för omtanken södertjej och april12! Fast det är ingen fara egentligen, allt kom ut själv utan någon smärta (fattade inte ens att det var MF jag hade) och när man tidigare haft 5 st MF tidigare så börjar man bli van...nu ser jag denna bebisverkstad mer som ett projekt som ska i hamn och i alla projekt finns det motgångar och hinder som måste forseras och komma över. Ser allt på detta sätt för att orka kämpa vidare, även om vissa av er kanske upplever min taktik som aningen "känslokall". Missfallen har alltid kommit i vecka 5-7 och denna gången var den första som jag inte hade frossa (extrem sådan), feber- och bakfyllekänsla samt influensa vid implantation - jag mådde konstigt nog bara väldigt bra. Men denna gång hade jag i princip gjort allt - förutom IL och Fragmin - som man vanligtvis rekommenderar på en immunbehandling för att pressa ner immunförsvaret...men det räckte inte hela vägen. Fast NÄSTA gång SKA det bara funka!! Ska bara ta en tur till Köpenhamn om en månad och kolla upp ifall det verkligen är mitt immunförsvar som krånglar och vad det i så fall är i det som är galet.

  • april12

    Ohh Bling bling beundrar din stryka och mod. Känner att jag själv också hade behövt lite av din attityd. Själv känns det som att ifall jag får missfall denna gång så kommer det helt slå ut mig, känner mig så skör o vilsen. känns värre än någonsin, men det e nog för jag lagt så ofantligt mkt pengar och tid varje vecka på diverse behandlingar o läkarbesök. Stryke kramar till dig!

  • aylak

    Påskliljan: Tack för din nyansering, mkt uppskattat! Det lutar nog åt att vi kommer försöka utan ivf först, iaf några månader, men är inställda på att förmodligen behöva gå på ivf igen. Tråkigt att höra att det inte fungerade för er trots att ni försökte så länge. Stort varmt lycka till nu på nästa ivf! När är det dags?

    Cathy: Vad gott att höra att ni lyckades spontant! Tänk att immunförsvaret kan vara så förhöjt och att den vanliga vården helt och hållet missar detta - otroligt! Din historia ger hopp!!!

    I förrgår, för andra månaden på raken så fick jag kraftig flunsa-känsla en vecka efter äl, som bedarrar på ett drygt dygn. Vi har bokat flygbiljetterna nu och det känns jätteskönt att tagit steget!

  • aylak

    Blingbling: Jag beklagar så missfallet!! Jag tycker inte alls din strategi eller inställning verkar kall! Barnlösheten och motgångarna kan ju vara hemskt hemskt tuffa så om du hittat en hållning som hjälper tycker jag att det bara låter bra och sunt! Kram till dig!

    april12: Styrkekramar till dig!!! 

  • Sunlight

    Bling bling. Det är bra att du är krass. Riktigt bra att man kan åka till Köpenhamn och få hjälp.
    Stå på dig, så ordnar det sig.Glad

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!