• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Tuvalina

    Förstår att du menar väl, men just nu kan inte den frasen hjälpa mig. Efter det jag har varit med om  så finns ingen garanti för något.

    Slemhinnan växte till sig i allafall så ibland är det bra att ta mer progynon, men det ser de ju på ultraljud eller med hjälpa av blodprovstagning.


  • Skogsbruden

    Tuvalina, Jag förstår så väl att du mår dåligt. Ingen ska behöva gå igenom det vi här får genomleva. Kan man ge någon tröst är man jätteglad. Själv har jag haft flera dalar när jag har blivit upplockad av er här. Jag trodde det var helt kört flera gånger och mina stackars bröst har varit helt sönderklämda i perioder när jag desperat har letat tecken på att allt står rätt till och jag har legat vaken för att jag har haft för ont i magen, eller inte känt något alls. Man analyserar sönder kroppen. Sedan gör ju alla mediciner med sina biverkningar inte saken bättre. Men det enda som fungerar för mig fullt ut är visshet. Antingen att det är bra eller dåligt, därför är ul fantastiskt bra. Då kan man hantera det som händer och slipper vara i skugglandet mellan hopp och förtvivlan som är så förtärande.

  • Cathy

    Tuva; å vännen jag hoppas jag kunde säga nåt för att lugna dig...jag vet att för vissa kan symptomen komma och gå och hade själv någon dag lite mindre ömma bröst men så kom ömheten tillbaka. Kan du försöka komma hemifrån så du kan tänka på nåt annat...? Oron hjälper tyvärr inte kroppen...du, sen tänker jag att symptomen kan också ändras iom att det blir mer balans mellan östrogen och progesteron. Ditt progesteron stiger ju hela tiden och då är inte klyftan lika stor till östrogenet (du tar ganska mycket progynon som kanske gjort att ditt progesteron inte stigit i takt med östrogenet?). Håller tummarna hårt för tisdagen! Stor kram

  • Tuvalina

    Den här tråden är verkligen fantastisk! Ni har sån enorm empati och precis som du skriver Skogsbruden, så blir man upp-plockad när man ligger där nere i dyn. Den här dagen har varit hemsk. En dag till och sen är det Ultraljud på tisdag. Jag vet inte hur jag kommer må efter det. Kanske är det för tidigt att se något hjärta och då blir vi ju inte något lugnare för det. Jag har försökt få de till att ordinera ett hcg så att de kan se hela bilden på tisdag om UL skulle vara för tidigt men det har inte funnits läkare där när jag ringt.

    Jag kommer få täta Ultraljud om den här graviditeten fortskrider. Jag är inskriven på fertilitesmottagningen första trimestern och sen på spec MVC och där kommer jag få träffa vår förlossningsläkare som vi hade när jag födde vår döda son.

    Cathy, jag hoppas så du har rätt, jag har också tänkt att det kan ha blivit något glapp i hormonerna. Eller det kan ju vara så att det var två som fäste först eller till och med tre (tror jag hade egen ägglossning också och de satte in två embryon) och sen avstannde alla utom en. Vi får hoppas det är så. Tack än en gång, kära ni för era lugnande kommentarer!


  • stumpan81

    Tänkte skriva några rader till min svenska läkare imorgon om att jag vill ha lite mer hjälp ang mina upprepade MF. Jag känner mig så övergiven av sjukvården och vet inte vad jag ska göra snart. Har ni några tips på vad dom skulle kunna göra, vilka prover jag skulle få kunna ta osv? Måste be att få mina mellanblödningar utredda en gång för alla också...

  • TWH

    Tuvalina, med din historik så kommer du väl att få full support hoppas jag? Ul när du vill, flödesul, hcg när du ber om det etc? Det är vården skyldiga att ställa upp med. Stumpan, det är svårt att råda dig när vi inte vet vad vården har kollat i dina mf utredningar. Kan du skriva lite kort så kanske jag kan hjälpa till?

  • stumpan81

    Det var länge sen de kollade alla de klassiska sakerna som svensk sjukvård kollar. Minns att mitt TSH låg på 2,0 då. Och att det enl dem var bra, och alla andra värden var också bra. Men något måste vara fel då jag har småblödningar precis hela tiden! Trodde det skulle ge sig efter hyston, men icket!

  • cff
    stumpan81 skrev 2013-09-02 07:17:26 följande:
    Det var länge sen de kollade alla de klassiska sakerna som svensk sjukvård kollar. Minns att mitt TSH låg på 2,0 då. Och att det enl dem var bra, och alla andra värden var också bra. Men något måste vara fel då jag har småblödningar precis hela tiden! Trodde det skulle ge sig efter hyston, men icket!

    Jag har hört att det är bättre om TSH ligger på 1,0 när man försöker skaffa barn.

    Om jag var du skulle jag kolla prolaktin, DHEA-s, Testosteron (fritt och totalt). 
    Järn, D-vitamin, B12 och Folat  kan man också testa att man har tillräckligt av (annars får man öka sina tillkott).
    TSH, T3, T4, Kortisol, SHBG, Kalcium (om du äter D-vitamintillskott, för att se att balansen inte rubbats),
  • aylak
    stumpan81 skrev 2013-09-02 07:17:26 följande:
    Det var länge sen de kollade alla de klassiska sakerna som svensk sjukvård kollar. Minns att mitt TSH låg på 2,0 då. Och att det enl dem var bra, och alla andra värden var också bra. Men något måste vara fel då jag har småblödningar precis hela tiden! Trodde det skulle ge sig efter hyston, men icket!
    Hej stumpan81!
    Tråkigt att höra om strulet med småblödningarna och att du också känner dig övergiven av sjukvården. Angående TSH så sa min läkare att i infertilitetssammanhang så är ju lägre värde desto bättre - gärna ner mot 1-0.5. 

    Jag har haft symptom på på hypotyreos under många år, men "normala" blodprover. Till sist sökte jag privat och fick hela mig och alla mina symptom undersökta. Sen åt jag naturligt sköldkörtelhormon och blev delvis bättre innan jag övergick till enbart t3 (Liothyroning) och blev ordentligt bättre. Det påverkade även mina spottings positivt även om det inte var därför jag sökte och medicinerade. Jag upplevde det som om hormonnivåerna generellt blev mer balanserade av sköldkörtelmedicinen och jag blev av med kraftiga pms-symtom och smärta vid mens. Om du vill gå vidare med sköldkörtelspåret är en bra sida hypo2.info 
     
  • Tuvalina

    TWH. Jag kommer få täta kontroller. Men något HCg har de inte ordinerat. Får väl ta det imorgon och fortsätta flera dagar till i denna vånda.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!