• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • stumpan81

    che, jag har 15 MF bakom mig. Vi blir gravida på naturlig väg, och för oss har alla mediciner och behandlingar varken gjort till eller från.

  • che71
    Poussin skrev 2012-01-17 20:32:53 följande:
    Hej!

    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50

    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:

    Dr Dimitri Papanikolaou

    lifeclinic@googlemail.com

    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:

    Genesis Hospital

    Papanikolai St 14-16

    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:

    www.athens-hotels-guide.com/

    www.athensdiamondhotel.com/

    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?

    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:

    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27

    Boktips:

    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55

    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45

    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

    stumpan81 skrev 2013-09-24 17:19:48 följande:
    che, jag har 15 MF bakom mig. Vi blir gravida på naturlig väg, och för oss har alla mediciner och behandlingar varken gjort till eller från.



    Usch vad många MF...men hur länge har du haft immunbehandling?

    Vad säger Dr D?

    hur tidiga missfall o hur långt kom du som längst?

    Kram
  • Cathy
    stumpan81 skrev 2013-09-24 17:19:48 följande:
    che, jag har 15 MF bakom mig. Vi blir gravida på naturlig väg, och för oss har alla mediciner och behandlingar varken gjort till eller från.
    Jag visste att du haft många MF men inte att det varit så där många. Jättetråkigt att höra Gråter. Vilka alla immunmediciner har du provat hittills? Du vet det finns några fler förutom de vi flesta kör med, pred, trombyl, fragmin och IL.
  • stumpan81

    Jag har gått hos Dr G i london. Har tagit IL, pred, innohep, trombyl, progesteron, pregnyl, humira....vet inte om jag glömt något. Fått jättemånga il-dropp. Alla dessa mediciner har jag tagit ett flertal gånger och varje gång fått MF. De flesta i v 6-7-8. Fick ett barn som föddes för tidigt och dog, det var efter det som alla MF/MA började.
    Har gjort hysto hos peny i maj och försökt bli gravid sedan dess, men tokigt nog så verkar det ha svårt att ta sig denna gång. Lite stressad eftersom effekten av hysto sägs sitta  max 6 mån.
    Hade lite förhöjt TNF-a vid besöket hos Dr G. Men Penny tror inte att det kan vara orsaken till alla MF. Hon säger att hon sett många lyckas med högre värden än jag. Nu tvivlar jag lite på immunspåret, försöker tänka lite bredare för att hitta orsaken. Men detta övergår mitt förstånd, jag har kämpat med detta i 5 år nu och krafterna börjar ta slut. Förhållandet mår inte speciellt bra, och jag känner en press att lyckas för att allt ska bli som vi hde tänkt oss våra liv. Livrädd för vad som kan hända om det inte går.

  • Vilaa
    che71 skrev 2013-09-24 08:07:54 följande:
    Jag undrar vilka i tråden, förutom TWH, som har lyckats få barn eller kommit en bra bit i graviditeten o som har upprepade missfall som problematik? För de jag läst tillbaka i tråden om, de hade svårt att bli gravida o vissa hade försökt i många år o gjort massa IVF o sen lyckats på naturlig väg efter immunbehandling. Men vilka hade upprepade missfall som grundproblematik?

    Vet att Ninnin finns här i tråden och har problem med upprepade missfall men har tyvärr inte hitills lyckats med aten behandlingen.
  • mumwannaB

    Ni som tar clexane/fragmin. Tar ni även ute på sidan av magen? Jag börjar få ont om plats pga blåmärken o vet snart inte var jag ska sätta. Får inte blåmärken varje gång men problemet är att de jag får aldrig vill försvinna.

  • Vilaa
    stumpan81 skrev 2013-09-24 19:34:33 följande:
    Jag har gått hos Dr G i london. Har tagit IL, pred, innohep, trombyl, progesteron, pregnyl, humira....vet inte om jag glömt något. Fått jättemånga il-dropp. Alla dessa mediciner har jag tagit ett flertal gånger och varje gång fått MF. De flesta i v 6-7-8. Fick ett barn som föddes för tidigt och dog, det var efter det som alla MF/MA började. Har gjort hysto hos peny i maj och försökt bli gravid sedan dess, men tokigt nog så verkar det ha svårt att ta sig denna gång. Lite stressad eftersom effekten av hysto sägs sitta  max 6 mån. Hade lite förhöjt TNF-a vid besöket hos Dr G. Men Penny tror inte att det kan vara orsaken till alla MF. Hon säger att hon sett många lyckas med högre värden än jag. Nu tvivlar jag lite på immunspåret, försöker tänka lite bredare för att hitta orsaken. Men detta övergår mitt förstånd, jag har kämpat med detta i 5 år nu och krafterna börjar ta slut. Förhållandet mår inte speciellt bra, och jag känner en press att lyckas för att allt ska bli som vi hde tänkt oss våra liv. Livrädd för vad som kan hända om det inte går.

    Herregud vilken sits :( beklagar verkligen, visste inte att du hade så många bakom dig. Har ju själv haft 7 stycken men inte kommit så långt i immunspåret, dock är det samma farhågor jag har att det bara ska fortsätta och fortsätta och livet inte alls blev som man tänkt.
  • Ninninn

    Japp jag har än så länge fått 9 mf. De är ju ingenting om man jämför med stumpan. De är väl några i denna tråden med upprepade mf som lyckats med immunbehandling. TWH är en av dom. Vet inte om de va någon mer??

  • aylak

    Oj, vad många missfall några av er har upplevt. Jättetråkigt att höra! Jag tycker ni är så ofantligt starka som orkar fortsätta försöka - Respekt! 
    stumpan: Vilka spår när du söker bredare är det du tycker verkar mest intressanta? 

    siingoalla: Förstår din frustration! Otroligt vårdslöst att först rekommendera ivf utomlands och sedan vända och inte vilja skriva ut recepten! 

    Vi flyger ner på lördag och har besök hos dr D på måndag. Ni som har varit där, hur brukar besöket gå till? Jag är hemskt trött (som om jag hade influensa, har varit så snart en hel månad, sen förra äl) och vill gärna förbereda mig så mycket som möjligt så att jag får ut så mycket som möjligt av besöket. Har skickat ner en kort sammanfattning över problematiken genom åren och en sammanfattning över tidigare tagna blodprov. Är det något särskilt jag ska tänka på eller fråga efter?

    Någon annan som ska dit samtidigt?

     

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!