• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Angla

    Tack, Katt12 det är första gången jag får en blasto men det var lögn att få in den pga min krokighet Men tillslut så ...

    Inget som vet när Dr D vill ha hcg test?  


    Angla - mamma till slut
  • Angel00
    Angla skrev 2013-10-10 15:34:15 följande:
    Tack, Katt12 det är första gången jag får en blasto men det var lögn att få in den pga min krokighet Men tillslut så ...

    Inget som vet när Dr D vill ha hcg test?  
    Jag testade hCG första gången 11 dagar efter återföring. Hade blygsamma 21, men det var mätbart Glad

    Det stog inget i min behandlingsplan, men Dr.D bad mig sedan att upprepa hCG när jag tog FBC bara för att se att fostret växte som det skulle. Som jag läst mig till är det bra att följa hCG värdet till v8-9. Därefter kan man inte utläsa något mer ur själva värdet utan då är det vul som ger en bättre bild över fostrets utveckling.
  • Blingbling

    Har för mig att någon här i tråden fick IL utskrivet via telkonsultation av Londonläkare (dr G?)...minns inte vem av er det var, men skulle bli jätteglad om du som fick det inboxade mig - har lite frågor. Tack

  • MijnC
    mumwannaB skrev 2013-10-10 15:29:08 följande:
    Det finns flera i tråden som har tagit Humira. Hur högt värde hade du? Hur såg dina NK ut?
    Jag hade 49,1 på TNF-a. Har inte tagit Humira o inte tagit om TNF-provet . Läste på flera utländska forum om personer som lyckats bli gravida trots högt TNF så länge de hållit NK-cellerna i schack med mediciner. Därför bestämde vi oss tillslut för att testa en återföring utan att bry oss om TNF och än så länge verkar det gå bra.

    Så här såg provsvaret ut i somras


    50:1                                                  20,0


    25:1                                                  16,4


    12.5:                                                12,0


    IVIG 50:1                                        17,6


    IVIG 25:1                                        20,4


    Intralipid 50:1                               16,3


    Intralipid 50:1                               12,6


    %CD3                                              70,0


    %CD19                                            5,0


    %CD56                                            21,5(H)


    %CD19+cells,CD5+                     3,6(L)


    TNF-a:IL-10                                   47,2(H)


    IFN-g:IL                                          37,7(H)


     


    Detta togs för två veckor sedan


    TNF-a:IL-10                                   38,8(H)


    IFN-g:IL                                          21,8(H)


    Dr D tyckte bestämt att jag skulle ta Humira. Jag har inga direkta symptom på något. Kan vara stel i fingrarna eller ryggen på morgonen någon gång, men detta har varit bättre den sista tiden. Min farmor är reumatiker, vet ej om detta kan spela någon roll. Jag stukade min tumme i maj och hade ont i den hela sommaren, kan detta påverka? Är ofta väldigt trött men jag har känt mig piggare de sista månaderna. Jag har bara tagit ett IL och det 3 dagar innan det andra provet. Jag är tacksam om det är någon som vill hjälpa mig tolka proven.


     

  • Angla
    Angel00 skrev 2013-10-10 16:10:13 följande:
    Jag testade hCG första gången 11 dagar efter återföring. Hade blygsamma 21, men det var mätbart Glad

    Det stog inget i min behandlingsplan, men Dr.D bad mig sedan att upprepa hCG när jag tog FBC bara för att se att fostret växte som det skulle. Som jag läst mig till är det bra att följa hCG värdet till v8-9. Därefter kan man inte utläsa något mer ur själva värdet utan då är det vul som ger en bättre bild över fostrets utveckling.

    Tack, återföring av dag 2 eller 5 embryo?
    Angla - mamma till slut
  • Angel00
    Angla skrev 2013-10-10 16:29:29 följande:

    Tack, återföring av dag 2 eller 5 embryo?
    Jag fick två söta dag 2 embryos. Vid återföring av dag 5 embryos skulle jag testat på dag 8 efter återföring. Glad
  • Cathy

    Tuva; varför trappa ner kortisonet redan nu..? Du vet att flera av dem som har immunproblem har lågt progesteron långt in i graviditeten, vissa hela graviditeten. Jag tog progesteron till v.16.

    Jenso; NK cellerna förändras säkert över tid av sig själv eftersom de kan höjas endast av stress men om du är nu igång med behandling så skulle jag inte gå och vänta på att det händer nåt med dem utan börja med immunmedicineringen. Och särskilt om dina värden inte är gränsvärden, alltså 50:1 strax över 15%...

      

  • aylak

    Pratade med dr D idag, kändes mycket bra, och fick senare min behandlingsplan, men då blev jag så osäker på ett par grejer. Hjälp, please! Jag får kanske kontakta honom, men vill inte gärna bombardera med dumma frågor - så om ni vet svaret på något av nedanstående får ni jättejättegärna hjälpa.

    1)
    När vi pratades vid och han frågade om äl sa jag att den varierar lite, från cykeldag 13-16. Sen skrev han i behandlingsplanen att jag ska ta IL dag 14-17 - Vill han att jag ska ta IL-droppet direkt EFTER äl, eller är det helt irrelevant och bara viktigt att jag tar det ungefär vid äl?
    Likadant med prednisolon.
    Kan medicinerna påverka äl om man tar dem för tidigt?

    2)
    Vidare vill han att jag ska ta fiskolja "Fish oil supplement capsules 1500 mg - start from now, twice a day." För alla övriga preparat har han skrivit på ett annat sätt så jag blev lite osäker. Menar han 1500 mg x 2 = tot  3000 mg per dag eller ska det totalt vara 1500 mg och uppdelat på två tillfällen? Vad har ni fått för rekommendation?

    3)
    Också står det att jag några dagar efter droppet ska ta "FBC with the LYMFOCYTER count". Vad är det? Jag är så osäker på vad som är rätt. Han verkade nöjd med det förra jag tog, men då saknas ändå mycket av det som finns med i excelfilen jag nu fått att fylla i.

    4)
    Också det där med excelfilen. Jag har kolumner för cykeldag 1-14, sen börjar det om. Det står PROGERSTERONE day 0 och sen dag1-dag21. Jag får inte progesteron i min behandling? Min första tanke var att bara göra om filen och skriva in cykeldag 1-30 och sen fylla i efter bästa förmåga.

    Oj, förlåt nu blev det väldigt många frågor. Är kanske lite trött efter två nätter med lite sömn och långa resor... Flört  Tack för att ni orkade läsa hela harrangen!

  • Maxad

    Mijnc - mina TNF alfa värden låg på 56 i våras och Dr D tyckte också att jag skulle ta Humira.
    Jag var tveksam till det initialt men fick stöd och hjälp av min fertilitetsdoktor som även kollade om en "frisk" person kunde ta Humira. Vi fick svaret att Humiran hade börjat leta sig in i fertilitetssammanhang och det var en svensk reumatolog som sade det.
    Du måste kolla upp ev tuberkulos eftersom sprutorna kan dra igång en underliggande infektion. Jag tog ett blodprov. Eftersom de flesta har blivit vaccinerade så visade provet på lite positivt men det ska det alltså göra.
    Sprutorna är dyra, typ 5500kr styck, och Dr D trodde jag skulle behöva ta det 2 x 2 gånger. Man tar alltså två sprutor under fyra veckor. Jag gjorde om mitt TNF alfa prov och på dessa två injektioner så fick jag sänkt till 29,6. Jag blev mycket nöjd och behövde inte ta de resterande två enligt dr D.
    Nackdelen med Humira är att biverkningslistan är lång. Jag läste den inte utan det fick min man göra och jag funderade länge. Vet dock att om jag inte hade provat Humiran inför vår FEt hade jag skyllt på det när det inte gick vägen. Jag googlade också runt på Fertility friends och läste om andra som tagit Humiran för att få en känsla av biverkningar och vad andra sa. 
    Till dags dato har jag inga biverkningar och jag har mått bra under hela tiden.  Om du skulle behöva två Humira sprutor så har jag, bara att inboxa mig. 
    Tyvärr kan jag inget mer om de övriga provsvaren.
     

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!