• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • singhatjejen

    April: jag ber en sköterska här i Sverige dra blodet åt mig och sen skickar jag det med fedex till rosalind franklin university i USA med dr D som mottagande läkare. Det är superenkelt. På Zins hemsida hittar du exakt hur du gör vad du behöver adresser och så. Skriver från mobilen nu så jag kan inte länka...
    Håller dock med Zin om att undvika hämmare så långt man kan. Dr D rekommenderade mig det troligen på grund av ålder det vill säga det är bråttom och att det var så högt.

  • Solkattan

    Behöver råd, tips och en lite tröst just nu.... och här inne är ju proffsen!
    Hållit på med IVF drygt 1,5 år för att få ett syskon till vår 4 åriga son. Resultatet... ett MF på första FET, sen minus, sen MA på ET, sen minus (möjligen biokem. grav runt dag 10), sen dött ägg och nu ET igen med svaaagt plus på RD 11 men idag blankt. Alltså är allt detta bara en ren j*vla otur??? Är 38 år och "fullt" frisk. Sonen kom till på första IVF:en. Vi använder oss av spermiedonator så den biten borde ju vara "perfekt"?
    Har skrivit anteckningar vid varje FET/ET. Och jag har blivit genomsvettig nattetid vid ruvning. Är det vanligt eller kan det vara ett tecken på immunolgi problem?
    Iom. min egen envishet har jag tjatat mig till TSH och APC resistens. Lågt TSH (0,3) men inga antikroppar (TRAK). APC visade på ensidig ärftlighet så jag har på eget begär fått trombyl och 2500 ei fragmin vid sista försöken.
    Nu har vi två ägg kvar i frysen. Men det känns menlöst att sätta tbx om de ändå kommer fara ut lika fort igen.... :(
    Hur skulle ni gå vidare om Ni vore mig...??? Jag har god lust att meddela akademiska nästa vecka att jag fått ett tredje mf/Ma och att de nu måste göra en mf-utredning. Kommer jag få igenom det iom. att vi fått ett barn 2008? Dessutom är vi självbetalande och det kanske inte görs nåt då? (alltså jag är bered att betala.. sktisamma om det inte blir några julklappar iår... hemsytt och hembakat är ju också julklappar typ).
    Sambon är inte lika "på" som mig. Tror aldrig jag får med honom på att åka till Aten eller nåt sånt.... hur reagerar era män. Är de gladligen med på allt..?
    Som sagt .. alla tips o råd mottages tacksamt!!

  • NinaCamilla

    April12: Jag hade inga sympton alls. Jag läste frän nätet att man kunde få livmoderinflamation och det har jag haft utan att någon orsak hittades. Serum, Aten tog mina prover från blodet efter min operation. Det var på samma sätt med tops än cellprov. De kan tas också med mensblod, och som singhatjejen säger är det lätt att fixa själv. De tog också hidden clamydia och andra mykoplasma tester. Jag väntar på min recept från Aten och har inte påbörjat äta antibiotika än men viktig är att båda ska behandlas med det och att det är en rätt sorts antibiotika.

  • lill111
    Cathy skrev 2013-10-15 21:53:24 följande:
    The new girl; jag fortsätter att förespråka att kolla prolaktinvärden om man har/får plötsligt kort cykel! Vissa har konstant kort cykel och blir ändå gravida men för många är problemet med kort cykel att även om äl skulle ske och ägget befruktas så hinner de inte fästa innan mensen är redan på g. Min cykel blev kortare och kortare, längre med prog vaggisar tills jag kom på att mäta prolaktinnivån som var INOM ref värden men ändå för högt. Högt prolaktin = lägre progesteron och östrogen (=högre FSH). Med hjälp av bromokriptin fick jag ner prolaktinvärdet och plussade.

    Angla; förmodligen har Dr D rätt att IL kunde sänka dina TPO antikroppar (autoimmunreaktion=immunproblem).
    Här är min favorit studie som rekommenderar att man tar prednisolon för att sänka diverse antikroppar man kan ha bl a TPO (se under punkt 3. tabellerna och i slutet av studien). www.hindawi.com/journals/cdi/2012/762541/  
    IL gör ju förstås samma sak eller IL+pred förmodligen bästa resultat.  

    Behövde du aldig ta IL Cathy eller fick du det här i sverige??

    Om man får ett recept på IL Av Dr D så kan man väl hämta ut detta i sverige?
  • lill111
    Angla skrev 2013-10-15 21:15:42 följande:
    Om du frågar mig New girl - så ska du OM du kan adoptera. Du blir mamma till ett ljuvligt barn!!! Jag tror inte på immunologi fast jag tror att det är orsaken men jag tror inte man idag vet hur det skall behandlas. Kan det vara så att det forskas på oss? Och testas nya teorier? Nä, nu ska jag vara snäll och inte kritisk och inte sätta tvivel i någon. Men vad vet man egentligen? det allra viktigaste är att vi alla gör det som känns rätt för det är vi som ska leva med valet resten av livet! Bara du och din man vet svaret!
    Intressant reflektion det där med om behandlingsalternatvien fungerar eller ej - jag resonerar så här: Dr D och fler läkare med honom är ju ialla fall benägna att pröva och Ja, om det är vi som är forskningsobjekt kan jag gärna ställa upp på det för att ev lyckas....det jag INTE vill vara med om är att om det nu skulle visa sig att IL, pred, fragmin, humira mm, är en lösning om ca 10-20 år när förhoppningsvis forskning kommit en bit påväg med osss kring upprepade missfall och jag aldrig testat det då skulle jag ångra mig - men visst jag förstår ditt resonemang, jag är ju med osäker, men vill ju såklart veta om jag har höga TNF-Alpha och NK-celler som vi albsolut vet ställer till det vid graviditet....sedan är det ju behandlingsformerna som är osäkra...men bättre och testa anser jag eftersom dessa preparat är relativt ofarliga för kroppen.....
  • Blingbling
    Angla skrev 2013-10-16 07:10:55 följande:
    Ah, jag funderar också på att försöka få ersättning. Men du ansökte alltså om ersättning för immunologiskbehandling?
    Angla - mamma till slut

    Ja, det är just det som jag gjort. Den nya lagen innebär ju att man kan få behandling inom EU på vård som INTE finns i Sverige och någon immunbehandling existerar ju inte här...vilket vi här inne i tråden är mer än medvetna om...
  • stumpan81

    angla och new girl: Tycker det låter väldigt konstigt att Dr D helt plötsligt ringer upp er för att pusha på er mer behandling. Varningsklockor ringer i mina öron, tror att folk bör börja vara lite mer kritiska till denna Dr D. Behöver han mer inkomster nu, eller?  

  • Blingbling

    Solkattan: Jag kan inte råda dig i vad du ska göra, men själv har jag en karl som är MYCKET tveksam till att ta hjälp utomlands. Han tror mest att det är skojare som vill lura av en pengarna och sedan är han orolig för hur vansinnigt besviken jag kommer bli om det visar sig att det ändå inte funkar. Men då tänker jag som lill111 här ovan gör; varsågod och pröva på mig, jag är gärna försökskanin...bara jag slipper sitta och grämas när jag är gammal och barnlös över att jag ändå inte försökte iaf. Den sitsen är tusen gånger värre än att ha provat och det visar sig att immunspåret inte funkade. Min kille kommer nog jag aldrig lyckas få med på ett plan till Grekland, men jag åker själv - inga problem i så fall...BARA jag slipper vara ångerfull när jag blir gammal!

  • CurlyRed

    Solkatten - min man var oxå väldigt skeptisk till läkare utomlands, immun utredning osv. Men jag sålde in det som en mysig weekend och sen även "ett litet läkarbesök" och att vi sen skulle ta gemensamt beslut om hur vi skulle gå vidare. Bokade lite extra mysigt hotell, gjorde sightseeing osv. Sen när vi väl träffade dr D på första resan och även sen Peny på Serum på andra resan så är min man väldigt positivt inställd. Han fick stort förtroende för dom båda, deras kunskap men även engagemang och vilja att individanpassa varje utredning och IVF. Istället är det nu han som muttrar förgrymmat när vi inte får hjälp/eller konstiga svar i Sverige... "maila peny och fråga vad hon tycker" är det sen han som säger ! Dessutom är det inte förrän vi gjort dessa resor, utredning och Behandlingar (hysto, LIT och IVF) utomlands som jag helt känner att vi gör detta 100% tillsammans. Så det har fört oss närmare. Vid standard besöken i Sverige blir det ofta på kvinnans ansvar/lott att boka tider, besöka,ta prover, följa upp resultat osv. Så summa summerum försök boka in en långhelg och gör besöket tillsammans, och att ni beslutar gemensamt hur ni sen går vidare. Lycka till!!

  • Cathy
    lill111 skrev 2013-10-16 12:51:36 följande:
    Behövde du aldig ta IL Cathy eller fick du det här i sverige??
    Om man får ett recept på IL Av Dr D så kan man väl hämta ut detta i sverige?
    När jag besökte Dr D så trodde han väl inte riktigt att jag hade immunproblem, därför fick jag ingen IL i Aten. Jag köpte dock en påse av honom att ta med. Men proven visade att jag hade höga nk celler och med IL+pred+fragmin+trombyl har jag kört nu hela graviditeten hittills. Nån här i tråden har väl hämtat ut IL på Dr D:s recept, jag har inte gjort det.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!