• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • NinaCamilla

    Fidelia: jag har fått samma ordination och ser det ett sätt att bli gravid. Jag försöker få motsvarande medicin via min gyn om det går.

  • Zinfandel
    Fidelia skrev 2013-10-16 22:59:12 följande:
    Har fått en annan frågeställning som jag behöver hjälp med:
    Jag skickade ett prov till Serum och fick svaret att jag har Ureaplasma, rekommendationen var att behandla med Erythromycin tablets 500mg (one tablet in the morning and one tablet in the evening for 25 days)

    När jag kollar upp medicinen i FASS hittar jag detta:

    Graviditet

    Kvinnor som planerar graviditet eller är gravida ska inte använda Abboticin Novum. Behandling med Abboticin ska ske endast om den är absolut nödvändig och endast efter läkares ordination.


    Känns inte helt ok att ta ett sånt läkemedel eftersom vi såklart försöker bli gravida så fort som möjligt.
    Hur skulle du resonera? Har du fått någon rekommendation på behandling efter prov hos Serum? Vilket läkemedel och mot vilka bakterier?
    Tror det finns varningstext på Alvedon också... Vad är värst, ureaplasma som förmodligen orsakar infertiiltet eller en medicin som kan bota den? Du ska tveklöst lita på Penny, hon vet exakt vad hon gör. Det är en ovanligt smärtfri ordination det där!
  • Solkattan

    Tack för alla fina svar jag fått av er alla ! Ni är såna kämpar... Läser tråden dagligen sen i somras o blir så Glad när nån lyckas... O lika ledsen när det misslyckas. Funderar på det där med mf utredning. Vi gjorde ju en fertilitetsutredning 2008. Vad skiljer en sådan mot en mf utredning? Jag är ju tråkigt nog portar ifrån Centralsjukhuset här i stan o har bara en privat klinik att gå till. Tror inte de gör mf utredningar. Men jag tänkte ändå försöka övertala dem att ta prover. Vilka är de "viktigaste" proverna att ta.. ? Är det nån som har nån lista? Ska försöka få ut av Centralsjukhuset dr prover som togs 2008. Om kromosomprover då såg ok så behöver man väl inte ta om dessa... ? Sen tillbaks till en fråga om läkare. Han i Aten verkar ju nååågot överlastad. Funderar på tex England. Är inte hjälpen "lika bra" där.. ? Kommer bli svårt att få ihop en resa med en 4 årig son. Är så ofantligt lycklig över denna gosse och vill inte lämna bort honom till någon. Så resan måste inkludera honom. Tänkte ått London kanske hade nåt kul som kan locka en fyraåring... Sambons lite negativa inställning beror också på att han värnar om sonen. Tycker att sonen blivit lidande de senaste 1,5 åren då vi försökt o livet liksom leva som i en bubbla. Pengar ska sparas endast till syskon... Tårar o psykutbrott som sonen inte förstår. Usch vad det känns motigt.. :(

  • Zinfandel
    Blingbling skrev 2013-10-14 17:08:31 följande:
    Ja...det är inte bara vi här inne som tvingas söka vård utomlands med läkare som bara säger att inget finns att göra... Gillar speciellt svaret som läkaren ger i artikeln när journalisten frågar honom om det är meningslöst att söka vård utomlands: www.expressen.se/halsa/marie-38-vadjar-om-hja.../
    Haha, kategorin "alla som erbjuder (lyckade) behandlingar utomlands gör det bara för att tjäna pengar " - sa läkaren och klappade sig själv på axeln..... Guld i mun
  • Lavinen

    Halloj alla kämpar och IVF-medsystrar! Puffar lite för vad "Solkattan" undrar... Om någon här vet vilka som är de viktigaste proverna att ta vid eventuell MF-utredning. Har nämligen nämnt det till min klinik men fick tråk-svar tillbaka liknande "MF-utredningar ger oftast ingen information som är till hjälp för behandlingen" så de lät minst sagt motvilliga att starta en...

  • Bars
    Solkattan skrev 2013-10-17 07:51:56 följande:
    Tack för alla fina svar jag fått av er alla ! Ni är såna kämpar... Läser tråden dagligen sen i somras o blir så Glad när nån lyckas... O lika ledsen när det misslyckas. Funderar på det där med mf utredning. Vi gjorde ju en fertilitetsutredning 2008. Vad skiljer en sådan mot en mf utredning? Jag är ju tråkigt nog portar ifrån Centralsjukhuset här i stan o har bara en privat klinik att gå till. Tror inte de gör mf utredningar. Men jag tänkte ändå försöka övertala dem att ta prover. Vilka är de "viktigaste" proverna att ta.. ? Är det nån som har nån lista? Ska försöka få ut av Centralsjukhuset dr prover som togs 2008. Om kromosomprover då såg ok så behöver man väl inte ta om dessa... ? Sen tillbaks till en fråga om läkare. Han i Aten verkar ju nååågot överlastad. Funderar på tex England. Är inte hjälpen "lika bra" där.. ? Kommer bli svårt att få ihop en resa med en 4 årig son. Är så ofantligt lycklig över denna gosse och vill inte lämna bort honom till någon. Så resan måste inkludera honom. Tänkte ått London kanske hade nåt kul som kan locka en fyraåring... Sambons lite negativa inställning beror också på att han värnar om sonen. Tycker att sonen blivit lidande de senaste 1,5 åren då vi försökt o livet liksom leva som i en bubbla. Pengar ska sparas endast till syskon... Tårar o psykutbrott som sonen inte förstår. Usch vad det känns motigt.. :(
    Ta med sonen till Aten! Det gjorde jag. Vi tog in på hotell med liten pool på taket i Plaka området. Billig mat och behagligt väder. Dr D kommer ge dig den tid du behöver. Jag har också varit hos Dr G i London. Otrevlig, otillgänglig och mycket svår att förstå. 
  • Vilaa
    Fidelia skrev 2013-10-16 22:59:12 följande:
    Har fått en annan frågeställning som jag behöver hjälp med:
    Jag skickade ett prov till Serum och fick svaret att jag har Ureaplasma, rekommendationen var att behandla med Erythromycin tablets 500mg (one tablet in the morning and one tablet in the evening for 25 days)

    När jag kollar upp medicinen i FASS hittar jag detta:

    Graviditet

    Kvinnor som planerar graviditet eller är gravida ska inte använda Abboticin Novum. Behandling med Abboticin ska ske endast om den är absolut nödvändig och endast efter läkares ordination.


    Känns inte helt ok att ta ett sånt läkemedel eftersom vi såklart försöker bli gravida så fort som möjligt.
    Hur skulle du resonera? Har du fått någon rekommendation på behandling efter prov hos Serum? Vilket läkemedel och mot vilka bakterier?
    Jag fick samma av Peny, hade också ureaplasma. Jag blev också orolig så ringde min svenska gyn och frågade och hon sa att det inte var någon fara med medicinen och försöka bli gravid och sa att hon kunde skriva ut den till mig om jag ville, (väldigt generöst! hon börjar nog tänka mycket kring greklandshistorierna) men jag valde att be Peny skicka så jag fick exakt det hon rekommenderade. Min svenska gyn tyckte dessutom att det var lite väl hög dos, så skötte det där själv. 

    På tal om Grekland kanske vi ska ta en sista minuten till kreta eller Rhodos, ska man passa på att testa att köpa med sig någon il då kanske? Det är ju öar men ändå.. Har inte råd med Dr D och Aten besök men om man ändå ska ta någon charter till intillliggande ö  så kanske jag ska passa på att köpa något? Vad i sånna fall?
    Jag hoppas sen kunna ta mina prover i Köpenhamn, och Dr D har ju även rekomenderat Il innan han fått svar på proverna har jag förstått...  Dock får jag ju ingen behandlingsplan då förståss, men vem vet, kanske händer saker på gynfronten i Sverige med tiden.. Min kropp  verkar inte vilja vara med nu längre, har äl-testat i två månader i rad utan utslag och nu har jag haft mens i 2 veckor! Vet inte om det kan ha varit något slags ultratidigt missfall. Less blir jag i alla fall så snart blir det väll att ta tag i gynbiten igen..
  • lill111
    Solkattan skrev 2013-10-17 07:51:56 följande:
    Tack för alla fina svar jag fått av er alla ! Ni är såna kämpar... Läser tråden dagligen sen i somras o blir så Glad när nån lyckas... O lika ledsen när det misslyckas. Funderar på det där med mf utredning. Vi gjorde ju en fertilitetsutredning 2008. Vad skiljer en sådan mot en mf utredning? Jag är ju tråkigt nog portar ifrån Centralsjukhuset här i stan o har bara en privat klinik att gå till. Tror inte de gör mf utredningar. Men jag tänkte ändå försöka övertala dem att ta prover. Vilka är de "viktigaste" proverna att ta.. ? Är det nån som har nån lista? Ska försöka få ut av Centralsjukhuset dr prover som togs 2008. Om kromosomprover då såg ok så behöver man väl inte ta om dessa... ? Sen tillbaks till en fråga om läkare. Han i Aten verkar ju nååågot överlastad. Funderar på tex England. Är inte hjälpen "lika bra" där.. ? Kommer bli svårt att få ihop en resa med en 4 årig son. Är så ofantligt lycklig över denna gosse och vill inte lämna bort honom till någon. Så resan måste inkludera honom. Tänkte ått London kanske hade nåt kul som kan locka en fyraåring... Sambons lite negativa inställning beror också på att han värnar om sonen. Tycker att sonen blivit lidande de senaste 1,5 åren då vi försökt o livet liksom leva som i en bubbla. Pengar ska sparas endast till syskon... Tårar o psykutbrott som sonen inte förstår. Usch vad det känns motigt.. :(
    Guuud vad jag känner som du - vår son är ju tre år och han har fått ta mkt också när jag tappat greppet om tillvaron i sorg och psykutbrott precis som du nämner vid varje mf/ma....usch, min man resonerar precis som din och säger att nu gör vi inte mer än Aten sedan får det bero - ska ju dock köra ivf just för att jag snart fyller 39 - åren går och jag kanske inte är så fertil länge till...men visst är det jobbigt när man redan har ett barn, får såå dåligt samvete mellan varven samtidigt som längtan och viljan att ge honom ett syskon är såååå starkt...

    London är mkt dyrare jag fick tid till Dr D inom 10 dagar så vansinningt överbelastad är han nog inte....
    Vår son har reagerat oerhört starkt denna gång - vilket värker i mig - försöker härbergera mina psykutbrott men det är inte lätt - jag diskuterar gärna mer med dig eftersom våra situationer är ganska lika - skönt i allt elände att man inte är själv, jag har känt mig så ofantligt dum och vilsen idetta om vi gör rätt, just utifrån att vi måste värna och skydda vår son - inte nog med tankar och bekymmer....usch....hoppas våra barn inte tar skada....
  • che71

    Lill111

    39 är ingen ålder..jag är gravid för 7 e gången sen jag fyllde 39 år o är nu 42..har fått 6 missfall. ..har inga barn...så gravid kan man bli men svårare att behålla. .

  • che71

    Vilaa

    du kan nog inte köpa IL dropp utan recept men däremot prednisolon o clexane i Aten i alla fall.

    dessutom är det redan svårt att få hjälp med droppet här hemma med behandlingsplan från Dr D ..så utan utredning är det nog tyvärr omöjligt om du inte kan fixa droppsättning själv.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!