• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • lill111
    che71 skrev 2013-10-17 11:51:17 följande:
    Lill111
    39 är ingen ålder..jag är gravid för 7 e gången sen jag fyllde 39 år o är nu 42..har fått 6 missfall. ..har inga barn...så gravid kan man bli men svårare att behålla. .

    Tack Che, så skönt att höra - då får jag hålla modet uppe - nu stundar Aten för oss på söndag och det ska bli spännande att träffa Dr d...är det något som jag inte får glömma?? Tänkte kan man be honom testa hidden klamydia och ureplasma som någon nämner här eller är det främst för dem som inte lyckas bli gravida??

    Jag har ju precis som du Che lätt för att bli gravid men många Mf/ma Tacksam för all input och stöd här!!

    Så roligt att det går bra för dig nu Che, du ger mig hopp:))))
  • che71

    [quote=71407743][quote-nick]lill111 skrev 2013-10-17 12:07:57 följande:[/quote-nick]Tack Che, så skönt att höra - då får jag hålla modet uppe - nu stundar Aten för oss på söndag och det ska bli spännande att träffa Dr d...är det något som jag inte får glömma?? Tänkte kan man be honom testa hidden klamydia och ureplasma som någon nämner här eller är det främst för dem som inte lyckas bli gravida??

    Jag har ju precis som du Che lätt för att bli gravid men många Mf/ma Tacksam för all input och stöd här!!

    Så roligt att det går bra för dig nu Che, du ger mig hopp:))))[/quote

    Köp prezolon många askar o clexane om du inte har recept här hemma.

    babyaspirine 100 mg om du vill också

    ha tid att gå runt till flera apotek. .man får inte så många askar från varje.

    ha det så trevligt!

  • Blingbling
    Angla skrev 2013-10-16 21:34:06 följande:

    När kom lagen?

    Det är lite lurigt gjort av FK för de har bytt namn på lagen i sin värld. FK kallar lagen för Ersättningslagen, medan man i riksdag/regering i juni-13 fattade beslut om lagen som egentligen heter Patientrörlighet i EU.
    Googlar man på Patientrörlighet i EU kommer beslutet och hela lagtexten från riksdagen upp, annars får man nöja sig med att läsa en liten del och sammanfattning av lagtexten som FK har på sin hemsida.

    Lagen är jätteny och började gälla den 1 oktober 2013. 
  • Blingbling
    Zinfandel skrev 2013-10-17 07:52:46 följande:
    Haha, kategorin "alla som erbjuder (lyckade) behandlingar utomlands gör det bara för att tjäna pengar " - sa läkaren och klappade sig själv på axeln..... Guld i mun

    Hehe... {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Blingbling

    Nu är jag också väldigt intresserad av att veta vilka prover som man behöver ha tagit i en missfallsutredning innan man åker ner till Grekland. Har förstått att spermaprov på killen och kromosomtest på båda parter är något som dr D vill att man ska ha gjort, men är det något mer som behövs?

    Vad ska man be sin läkare om? 

    Puffar alltså samtidigt lite för Solkattans och Lavinens tidigare inlägg. 

  • Solkattan

    Lill111: Va spännande att Ni åker nu på söndag...! Jättenyfiken på vad Ni kommer få reda på....
    Våra historier är helt klart rätt lika. Vi har dock fått köra med IVF från "start" då sambon är steril... 100 000 kr har vi drygt hittills lagt ut. Känns helt j'vla sanlöst. Och så läkarna som säger att det ser såååå bra ut. Ägget nu senast var en tio poängare. Ändå skiter det sig.
    Om man i framtiden kommer få IL-dropp... kan man sköta det själv om man har nån bekant som jobbar som sjuksyrra o kan sätta dropp..? (typ fixa det hemma... eller måste man göra det på VC/sjukhus?)
    Nu har jag googlat runt och kommit fram till några prover jag ska försöka "tjata" mig till:
    * LAC
    * ACA
    * LH, FSH, Prolaktion
    * Antikroppar (IgM & IgG) eller Antifosfolidantikroppar (samma som ACA?)
    Är det något annat prov jag borde tjata mig till som jag missat...som alltså går att göra i Sverige...? (är redan APC testad och TSH + trak)
    Kör ju redan med Fragmin o Trombyl. Vad mer kan läkare i Sverige skriva ut... kortison..?
    Kan Fragmin/Trombyl göra att det försvårar för ett ägg att fästa..? Eller är dessa mediciner bara av "godo"? Nån som vet...?

  • Zinfandel

    Listan över vilka prov som ska tas innan Dr D-besök finns på hemsidan Solig

    För dem som "bara" vill kolla läget lite här hemma så är följande en bra idé på så tidigt stadium som möjligt:

    TSH/T4/T3
    D-vit
    Kortisol
    Prolaktin
    B-vit
    TPO-ak
    IgG/IgM
    Protein S & C
    ANA
     

  • Angla
    Blingbling skrev 2013-10-17 13:03:47 följande:

    Det är lite lurigt gjort av FK för de har bytt namn på lagen i sin värld. FK kallar lagen för Ersättningslagen, medan man i riksdag/regering i juni-13 fattade beslut om lagen som egentligen heter Patientrörlighet i EU.
    Googlar man på Patientrörlighet i EU kommer beslutet och hela lagtexten från riksdagen upp, annars får man nöja sig med att läsa en liten del och sammanfattning av lagtexten som FK har på sin hemsida.

    Lagen är jätteny och började gälla den 1 oktober 2013. 

    Och man måste ha fått behandling efter det för att den ska gälla?
    Angla - mamma till slut
  • Blingbling
    Angla skrev 2013-10-17 13:43:11 följande:

    Och man måste ha fått behandling efter det för att den ska gälla?

    Det stämmer, man får inte ersättning i den nya lagen för någon behandling som gjorts före den 1 oktober.

    Det går att söka ersättning i efterhand, men då ska behandlingen vara gjord 1 oktober eller senare. 
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!