• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Katt12

    Hej ni som gjort hysto, har ni haft blödningar efteråt? Jag gjorde min i måndags och hade knappt några blödningar alls varken mån el tis, men igår och idag kommer det rött blod till och från. Känns lite deppigt eftersom det dessutom gör lite ont runt om i buken, misstänker att det sipprar även invärtes... Suck:(

  • blåvingen

    Hade mitt fjärde eller femte missfall i fredags, ringde till Grekland i måndags men då var inte Dr D inne på mottagningen, ringde till London och fick en tid igår. Var i London och betalade en liten förmögenhet i samband med alla blodprov och konsultation hos Dr Gorgy, för mig och min pojkvän fick mitt första IL-dropp. De har sänkt priset på Intralipid numera kostar det 275 pund och en konsultation kostar 1900 pund  Fick även recept på IL, Prednisolon 25 mg och Clexane, men inga apotek hade det i lager, har en liten burk kvar från Sverige, så ännu så länge klarar jag mig, men nu undrar jag, efterso doktorn var så svår att förstå:
    Om man använder IL , men inte för IVF, hur ofta skall man ta droppen? 
    Hur omvandlar fettemulsionen antikropparna i blodet, vill veta mer?
    Vet ni något apotek som kan ta emot recept från Dr Gorgy på IL?
    Vad säger ni till era vanliga gyn ang missfallsutredning i Sverige och utomlands?
    Teoretiskt hur skulle en penicillinkur (bredspektra) fungera på immunförsvaret
     
      
      

  • Solkattan

    Zin: om det inte finns svenska vetenskapliga studier... Så borde det inte finnas nån läkare som skulle bedriva det då... ? Jag ställer gärna upp som fötsökskanin... :). Fick hem boken "is your Jody babyfriendly" idag. Oj va mycket spännande läsning... Skulle kanske vara något för läkarna att läsa.. ?! :)

  • che71
    Varg77 skrev 2013-10-17 20:09:58 följande:
    Lycka till i morgon Che!! Om jag inte minns fel nu, att det var i morgon.. :)
    Tack så mycket!Drömmer
    Du kan tro att vi är nervösa...trots illamående o trötthet o hunger..man vet aldrig..kroppen har svikit mig så många gånger...men vi hoppas så.
    Imorgon är det också rekord...det längsta vi någonsin kommit i en graviditet.
    Tog mitt 3:e IL dropp för denna graviditet i onsdags.( sammanlagt är det nog 10 IL dropp sen i Mars)
    Nu var det mest "on the safe side" eftersom vi ska på semester nästa vecka, annars tycker ju Dr D att mitt immunförsvar är lugnt.
  • che71
    blåvingen skrev 2013-10-17 19:24:30 följande:
    Hade mitt fjärde eller femte missfall i fredags, ringde till Grekland i måndags men då var inte Dr D inne på mottagningen, ringde till London och fick en tid igår. Var i London och betalade en liten förmögenhet i samband med alla blodprov och konsultation hos Dr Gorgy, för mig och min pojkvän fick mitt första IL-dropp. De har sänkt priset på Intralipid numera kostar det 275 pund och en konsultation kostar 1900 pund  Fick även recept på IL, Prednisolon 25 mg och Clexane, men inga apotek hade det i lager, har en liten burk kvar från Sverige, så ännu så länge klarar jag mig, men nu undrar jag, efterso doktorn var så svår att förstå:
    Om man använder IL , men inte för IVF, hur ofta skall man ta droppen? 
    Hur omvandlar fettemulsionen antikropparna i blodet, vill veta mer?
    Vet ni något apotek som kan ta emot recept från Dr Gorgy på IL?
    Vad säger ni till era vanliga gyn ang missfallsutredning i Sverige och utomlands?
    Teoretiskt hur skulle en penicillinkur (bredspektra) fungera på immunförsvaret
     
      
      
    190 pund var ju billigt, vad ingår då? VUL o blodprover som skickas till USA (eller analyseras de i London)?
    Var 275 pund priset bara för 1 påse IL eller för själva droppet satt på plats?

    IL i naturlig cykel brukar vara 1 dropp precis i samband med eller någon dag efter ÄL o sen varje månad likadant tills du får plus o sen ett dropp vid plus o sen är det olika beroende på hur ens immunförsvar reagerar, men räkna i alla fall med 1 dropp varannan vecka eller om du har tur var 3:e till 4:e vecka sen.

  • Skogsbruden

    Tänkte bara säga att i dag var vi på köns-UL i Linköping (vi ska få en flicka) och då berättade jag att vi tom åkt till Grekland för att få hjälp med att få barn. Då frågade han lite om mediciner etc även om han verkade tycka att det mesta som inte föll inom det svenska traditionella är humbug. När jag nämnde IL så hajade han till och sa att det var ju någon som hade varit där i huset och frågat om hjälp med det (utan att få det förstås) och då plötsligt blev han mer intresserad och ville veta namnet på kliniken och läkaren. Det nya kanske börjar dyka upp på så många ställen och från så många olika håll att de svenska läkarna inte kan värja sig längre.

    Min nya BM som verkar mycket öppen sa dessutom häromdagen när jag berättade att min svenska och grekiska läkare har kommit överens, att snart måste de svenska läkarna bli mer öppna. De har inget val. Det verkade som om hon tyckte att de sitter på lite för höga hästar för tillfället. Kändes bra när hon sa så. 

  • CurlyRed

    Skogsbruden: vad bra och intressant att de börjar få upp ögonen för IL!! Ju fler vi är som frågar och berättar ju snabbare borde det ju gå att få fler som vågar ordinera det även här! Grattis till besked om lilla flickan med !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!