• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • NinaCamilla

    Kuben: Jag kör alla mediciner ovan inför vår ÄD-försök hos Peny. Klexane baby-aspirin och prednisolon. Jag har oxå anti-inflammatoriska mediciner mot endo dubbla dos. Jag känner igen ordination

  • Sunlight

    Det här hittade jag på Apotekets hemsida angående kortison. Vi kanske ska vara lite försiktiga. Jag har ont i lederna och armen fortfarande. Har jag fått SLE eller inbillar jag mig bara. Jag är orolig. Är det alla il som jag har tagit? Vi vet ju inte riktigt vilka konsekvenser il dropp kan få. Jag har ont lite överallt i ledarna. Jag har varit inne och manipulerat immunförsvaret något som jag inte kan själv någonting om. Hjälp.

    Kortison


    Kortison har en kraftigt inflammationsdämpande verkan och kan dämpa inflammationer i nästan alla organ i kroppen. Många personer som har SLE får därför en låg underhållsdos av kortison i form av tabletter. Angrips inre organ krävs däremot större doser kortison. Eftersom kortison ger biverkningar, framför allt i höga doser, ska man alltid sträva efter så låg kortisondos som möjligt.


    De vanligaste biverkningarna av kortison är:


    viktuppgång, på grund av att vatten samlas i vävnaderna och att aptiten ökar benskörhet tunn, skör hud sköra kärl i huden som kan brista och ge upphov till blåmärken högt blodtryck grå starr diabetes magsår hyperaktivitet sömnsvårigheter.

    Man kan få kortison som salva mot hudutslag eller som sprutor i inflammerade leder och senfästen. Behöver man större doser kan man få kortison i form av tabletter eller dropp.

  • Katt12

    NinaCamilla, jag är så intresserad av din Celebrex behandling.

    Under vilken period (innan/efter ET) tar du detta? I vilken dos? Jag har ju oxå Endo och har funderat mkt på just detta m Cox hämmare som minskar mängden prostaglandin i livmodern. Har på känn att detta är ett av mina problem då jag ofta får ledvärk och dyl efter ET och även runt/efter ÄL vid hemmaförsök.

    Eftersom alla direktiv i fass är att man absolut inte ska ta annat än paracetamol när man försöker bli gravid har jag legat lågt med ASA o andra Cox hämmare.

    Men när jag fick mina två större barn hade jag oxå mkt besvär m Endo men inte på det här sättet med ledvärk o dyl. Då hade man å andra sidan inte börjat säga att man ska undvika dessa preparat när man försöker bli gravid... Och pga migrän har jag alltid tidigare varit storkonsument av Treo. Kanske hade jag då lägre nivåer av prostaglandin i livmodern som en bieffekt tänker jag.

    Kan du berätta lite om hur Peny motiverat celebrex och vilken funktion det ska fylla? Vore mkt intressant.

  • Zwillinge86

    Har hittat en svensk sida som säljer sjukvårdsmaterial även till privatpersoner och i sortimentet verkar det finnas pvk och venflon, vilket om jag fattat rätt är nålen/ingången vid dropp. De verkar också sälja hela droppkitt med slang och allt. Har inte kollat priserna eller hur stora förpackningarna är, men beställer man för under 2500kr tillkommer frakt på 150kr, vilket känns överkommligt. Är det större förpackningar kan man ju administrera så att flera delar på samma beställning.

    Ett tips till alla som har problem med att få droppet satt, men känner någon som har kunskapen.

    Kan inte någon av er med sjukvårdsutbildning/kunskap kolla om de erbjuder rätt grejer?

  • Solkattan

    Zwillinge: intressant site ! Kollade nu bara som snabbast... Ska kolla mot de produkter jag har om de överensstämmer.. om nu mina är rätt då.. :s. Hoppas nån kan peka ut de rätta produkterna på siten som är sjukvårds kunnig !

  • lill111
    Sofia M skrev 2014-02-05 18:06:46 följande:
    Lill111: när jag gjorde min hysto fick jag inget utslag på ägglossningsstickan och mensen kom en vecka tidigare än den brukar. Har aldrig hänt tidigare och jag hade kört med stickor i över 2 år. Vet inte om det har med hyston att göra, men tror det.

    Tack Sofia för svar! Men visst blev du gravid månaden efter Hyston? Jag får bara svagt utsag på mina äl-stickor nu - suck:( Är på dag 15 i cykeln - men hoppas att det stegrar sig - kanske bara är lite sen pga hyston, jag blödde ju ganska många dgar efter ingreppet...??
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2014-02-06 07:37:59 följande:
    Har hittat en svensk sida som säljer sjukvårdsmaterial även till privatpersoner och i sortimentet verkar det finnas pvk och venflon, vilket om jag fattat rätt är nålen/ingången vid dropp. De verkar också sälja hela droppkitt med slang och allt. Har inte kollat priserna eller hur stora förpackningarna är, men beställer man för under 2500kr tillkommer frakt på 150kr, vilket känns överkommligt. Är det större förpackningar kan man ju administrera så att flera delar på samma beställning.
    Ett tips till alla som har problem med att få droppet satt, men känner någon som har kunskapen.
    Kan inte någon av er med sjukvårdsutbildning/kunskap kolla om de erbjuder rätt grejer?

    Jag betalade endast 300 kr totalt när jag beställde via dr d, 4 uppsättningar med allt inkl koksalt....alltså nå, pvc, plåster, spolspruta sterila och koksalt att späda IL med... samt spola igenom nålen när den väl är satt....:)
  • lill111

    Som sagt jag bad Mina från Aten skicka allt man behöver för att sätta IL-dropp och fyra uppsättningar som fungerade utmärkt -  betalade endast 300 kr för....Fick IL igår av min vän...gick utmärkt!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!