• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • OneLife

    Hej tjejer!

    Läste för ett tag sen att Dr.D rekommenderar snitt innan v 40..stämmer det? Och varför isåfall?

  • che71
    OneLife skrev 2014-02-11 08:14:49 följande:
    Hej tjejer!

    Läste för ett tag sen att Dr.D rekommenderar snitt innan v 40..stämmer det? Och varför isåfall?



    Intressant. ..men vet du att du ska få KS ? Dr D har inte skrivit något om KS.

    Jag är så rädd att de inte ska lyssna på min rädsla o bara prata bort det. Det borde ju vara nog med indikation att vara 42 år o ha haft 6 missfall. ..immunproblem o APC resistens?
  • Angel00
    OneLife skrev 2014-02-11 08:14:49 följande:
    Hej tjejer!

    Läste för ett tag sen att Dr.D rekommenderar snitt innan v 40..stämmer det? Och varför isåfall?



    Jag har inte läst det, men kanske någon annan av de andra har fått den ordinationen. Vad jag vet är att den spec- MVC som jag går på inte vill att jag går över tiden pga att moderkakan börjar att fungera sämre efter V40, och ibland tidigare. Har man komplikationer som jag är det extra viktigt att inte gå länge efter BF. Jag kommer bli igångsatt under V40.
  • Angel00
    che71 skrev 2014-02-11 09:02:52 följande:
    Intressant. ..men vet du att du ska få KS ? Dr D har inte skrivit något om KS.

    Jag är så rädd att de inte ska lyssna på min rädsla o bara prata bort det. Det borde ju vara nog med indikation att vara 42 år o ha haft 6 missfall. ..immunproblem o APC resistens?



    Jag förstår att du är orolig.

    Tyvärr sa de att APC resistens, min ålder och andra problem inte räckte för ett automatiskt snitt för mig. Men ge inte upp, och ge dig inte med bara ett snittkontrakt heller. Det betyder bara att du kan få ett snitt, men de kommer att försöka få dig att föda vaginalt när du väl står där. Bästa är ett bestämt datum då du ska få ett ks! Ge dig inte, gråt, böna, skrik om du måste. Ta med dig en klippa som kan spänna ögonen i läkaren och säga saker som, vi går inte här ifrån innan ett ks med datum är bestämt!

    Det är det enda som biter. Tyvärr
  • che71
    Angel00 skrev 2014-02-11 09:16:07 följande:
    Jag förstår att du är orolig.

    Tyvärr sa de att APC resistens, min ålder och andra problem inte räckte för ett automatiskt snitt för mig. Men ge inte upp, och ge dig inte med bara ett snittkontrakt heller. Det betyder bara att du kan få ett snitt, men de kommer att försöka få dig att föda vaginalt när du väl står där. Bästa är ett bestämt datum då du ska få ett ks! Ge dig inte, gråt, böna, skrik om du måste. Ta med dig en klippa som kan spänna ögonen i läkaren och säga saker som, vi går inte här ifrån innan ett ks med datum är bestämt!

    Det är det enda som biter. Tyvärr



    Min BM bara säger att man "bara" behöver gå 1 vecka över tiden när man är över 40..men jag vill inte alls riskera något o inte gå över tiden överhuvudtaget.
  • Cathy

    TWH: trodde jag hade sparat sajten där jag läste om rupturer men hade tydligen inte Hittade dock samma info i en artikel av Carolyn Coulam inciid.org/printpage.php&id=374 (du vet hon som använt immunmediciner länge) men hon säger inget om hur mycket pred som är för mycket. Sajten jag läste skrev att 10mg är max men heller inget om hur lång tid man kan ta det. Hur menar du att ditt blodtryck stack iväg när du slutade med pred? Höjdes? Jag har normalt lågt men hade superlågt under senare hälften, tänkte inte på att det kanske hade att göra med pred?

  • Angel00
    che71 skrev 2014-02-11 10:25:04 följande:
    Min BM bara säger att man "bara" behöver gå 1 vecka över tiden när man är över 40..men jag vill inte alls riskera något o inte gå över tiden överhuvudtaget.



    Jag förstår dig. De har samma rutiner där jag går. Stå på dig. Får du ks brukar de boka in dig innan V40. Bara för att värkarbetet inte ska sätta igång. Dubbelt bra för dig :)
  • Zwillinge86

    Är det folsyra på 5mg hag ska passa på att köpa när jag är i Aten? Är tanken att jag tar dessa varje dag för att maxa fertiliteten, precis som jag gör idag med den svagare folsyran?

    Vet ni förresten om alla de andra immun-medicinerna är dyra i Sverige? Jag tänker om D skriver ett EU-recept så slipper man ju jaga dem i Aten, om de vill säga ändå inte är så dyra här i Sverige.

  • Solkattan

    Ser att ni skriver en del om nackdelarna med predisolon. Sambon och jag hade äntligen en ostörd stund idag o kunde diskutera Aten resan o mediciner. Han tycker att det verkar farligt att ta kortison preparat. Att det är ett slags stress hormon som kanske stressar kroppen till att stöta bort embryot? Min sambo är absolut ingen läkare men brukar i mångt o mycket ha rätt. Blir nyfiken om det finns forskning kring kortison och negativa effekter kring implantationen.. ? Nån som vet .. ? Har ännu inte hört nåt från Aten om provsvar. Visserligen inte kollat jobbmailen. Varit på ivf uppstarts möte hela dagen. I april ska vi köra igång igen. Innan dess lär väl svaren och ordinationen kommit. Tar man il dropp innan sprutstart (korta metoden) eller är det först när man fått tillbaks ägg.. ? Nämnde nada om mitt Aten besök. Men gissa vad.. ? Läkaren hittade ett myom ..! Och tänka sig... Det var 2,9 cm stort och satt precis där dr d hittat det förra veckan ! Fick en genomsköljning av livmodern med koksalt och det såg ok ut. Hoppas det ska räcka.

  • isadora81

    Jag har ett litet tips som jag precis harhittat. eMLA-plåster. Det är verkligen suveräntnär man ska ta massa blodprover och dropp. Jagär helt blå ibåda armvecken och var inte alls sugen på dropp i söndags och blodprov idag och det var då jag kom att tänka på emla. Ett emlaplåster som får sitta på en timme i förväg för verkligen susen. Man blir helt bedövad och känner inte av nålsticket ett endaste dugg. Går att köpareceptfrittpå apotek.


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!