• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zwillinge86
    Redan47 skrev 2014-06-25 22:53:43 följande:
    Jag menar, det ska väl finnas fler.... Men har du inte provat m karolina så gör det... Jag är 47 och ej välkommen där.



    Bor du också i krokarna kring Linköping?
  • Redan47
    Zwillinge86 skrev 2014-06-26 06:21:17 följande:



    Bor du också i krokarna kring Linköping?
    Japp
  • Solkattan

    Igår petade jag ihop pappren till FK angående vård utomlands. Känns som om möjligheterna till ersättning är minimala... :(. Igår kom även detta första bruna som brukar förekomma mensen. Så den är väl här vilken dag som helst. Tog även tag i att berätta för mamma/syrran att det skitit sig igen. Gick riktigt bra denna gång. Även om syrran inte kunde låta bli att säga att vi nog bara skulle göra två frysförsök till. Men sen tillade hon snabbt .. " ja det är ju din kropp o dina pengar.. Så du gör ju som du vill". Svarade ett hårt " precis". Sen var det slutdiskuterat. Jag skulle så gärna vilja höra vad dr d anser om våra chanser framöver. Tycker han att det är någon ide att fortsätta med egna ägg ? Av 8 återsättningar så har 3 blivit såndär tidiga missfall. Ett MA. Om mitt immunförsvar är lugnt. Då finns det väl bara faktorn dåliga ägg kvar ? ( ska de svenska läkarna få rätt .. Grr ??!). Slemhinna o hormonvärden är höga o fina.

    Är det någon härinne som har koll på nicket sötisa ? Hon har en liknande story som mig .. Och åkte till Tjeckien för embryodonation. Fick trillingar. Gjorde massa ivf: er o återsättningar här hemma innan. ...

    SL: hur mås det idag ..? Sett till nån blödning ..? Hört av dr d ? ( jag mailade honom igen nyss .. Vill höra hans slutord ).

  • Redan47

    Våran äggkvalite över 40+ är ett biologiskt faktum. Även om ägg går att få fram.... Så sållar naturen ut vad som är överlevnads dugligt....väl är väl det. Sedan får vi nästa chans vid KUB ich det är ju ändå långt fram i en grav ...

    Kram!

  • Solkattan

    Dr d har äntligen svarat. Han tycker mitt immunförsvar förbättrats. Och kanske har han rätt . Denna gång mådde jag ju toppen under ruvningen. Ingen sjukdomskänsla i kroppen. Sen så tycker han helt klart att jag ska använda mig av mina två frysisar. Sen ta beslut om äggdonation eller ej. Tycker ändå att jag ska köra med egna ägg eftersom det hittills sett så bra ut. Möjligen med pdg ( haha va i Sverige gör dom det ..?).

    Till sist frågade han vilket datum jag gjorde min hysto. Hmm .. Jag gjorde aldrig nån sån. "Orkade" inte bråka med min klinik för att få igenom det. Har inte 10 000 kr ( plus reskostnader ) för att göra det utomlands.

    Ärligt talat tror jag inte en hysto skulle ge nåt. Inte den svenska varianten i allafall.

    Nä, min egna övertygelse är nu dåliga ägg. Sen så skulle det inte skada att gå ner 10 kg. Har gått upp det typ på de två år vi ivf:at. Säkert ingen bra faktor. PCO ig som man är...

    Jaja... Nu ska jag lägga detta bakom mig. Ladda med nya krafter inför hösten...

    Kram på er alla !

  • Redan47

    Solkatta: Du kan ju åka över till Riga, med båten över dagen...AvaRiga där kan du ju göra din insättning och ändå gå å DrD behandling, tänker jag. Osäker om det framgår hemsidan , men på prislista kanske det står. Var i SE det går att göra PGD har jag ingen aning om, jag håller mig ju helt utanför...min ålder you know.
    avariga.se/pgd-preimplantatorisk-genetisk-diagnostik.html

  • Snart lycklig
    Solkattan skrev 2014-06-26 13:50:10 följande:

    Dr d har äntligen svarat. Han tycker mitt immunförsvar förbättrats. Och kanske har han rätt . Denna gång mådde jag ju toppen under ruvningen. Ingen sjukdomskänsla i kroppen. Sen så tycker han helt klart att jag ska använda mig av mina två frysisar. Sen ta beslut om äggdonation eller ej. Tycker ändå att jag ska köra med egna ägg eftersom det hittills sett så bra ut. Möjligen med pdg ( haha va i Sverige gör dom det ..?).

    Till sist frågade han vilket datum jag gjorde min hysto. Hmm .. Jag gjorde aldrig nån sån. "Orkade" inte bråka med min klinik för att få igenom det. Har inte 10 000 kr ( plus reskostnader ) för att göra det utomlands.

    Ärligt talat tror jag inte en hysto skulle ge nåt. Inte den svenska varianten i allafall.

    Nä, min egna övertygelse är nu dåliga ägg. Sen så skulle det inte skada att gå ner 10 kg. Har gått upp det typ på de två år vi ivf:at. Säkert ingen bra faktor. PCO ig som man är...

    Jaja... Nu ska jag lägga detta bakom mig. Ladda med nya krafter inför hösten...

    Kram på er alla !


    Fick du svar via mail eller ett muntligt telefonsamtal? Jag vill inte stressa dig, men jag tror en hysto ändå skulle vara bra. Jag gjorde ju en i början av maj och fick ju för första gången (vad jag vet) en påbörjad graviditet, efter 25 st perfekta återförda embryon.
  • Kattflickan

    Solkattan: Varför PGD? I Sverige kommer du inte att få göra det om du inte har ett genetiskt fel. Jag vet eftersom jag har det och har gjort PGD. Dottern blev till på det viset.

  • Snart lycklig
    Solkattan skrev 2014-06-26 13:50:10 följande:

    Dr d har äntligen svarat. Han tycker mitt immunförsvar förbättrats. Och kanske har han rätt . Denna gång mådde jag ju toppen under ruvningen. Ingen sjukdomskänsla i kroppen. Sen så tycker han helt klart att jag ska använda mig av mina två frysisar. Sen ta beslut om äggdonation eller ej. Tycker ändå att jag ska köra med egna ägg eftersom det hittills sett så bra ut. Möjligen med pdg ( haha va i Sverige gör dom det ..?).

    Till sist frågade han vilket datum jag gjorde min hysto. Hmm .. Jag gjorde aldrig nån sån. "Orkade" inte bråka med min klinik för att få igenom det. Har inte 10 000 kr ( plus reskostnader ) för att göra det utomlands.

    Ärligt talat tror jag inte en hysto skulle ge nåt. Inte den svenska varianten i allafall.

    Nä, min egna övertygelse är nu dåliga ägg. Sen så skulle det inte skada att gå ner 10 kg. Har gått upp det typ på de två år vi ivf:at. Säkert ingen bra faktor. PCO ig som man är...

    Jaja... Nu ska jag lägga detta bakom mig. Ladda med nya krafter inför hösten...

    Kram på er alla !


    Säg till om du vill ha tips från mig angående viktnedgång, jag lyckades efter flera års försök gå ner runt 13 kg på kort tid i vintras.
  • AaFT
    Snart lycklig skrev 2014-06-26 15:59:29 följande:
    Säg till om du vill ha tips från mig angående viktnedgång, jag lyckades efter flera års försök gå ner runt 13 kg på kort tid i vintras.
    Ja, tack tips... Glad
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!