• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • barcelona 78

    Lil, jag skulle absolut åtgärda endon om jag var du! Det kan mycket väl vara förklaringen till förhöjda NKceller och TNF alfa. Jag opererade bort min endo för 2 år sen. Har nu en 1 åring mha op och immunsupport. Innan dess 3 mf. Efter op var mina Nk celler och TNF alfa tillbaka till normalvärden från att ha varit jättehöga.

  • barcelona 78

    Var bara noga med att bli opererad av nån skicklig kirurg. Det är väldigt olika resultat beroende på vem som opererar och man har faktiskt rätt att fråga om en kirurgs erfarenhet även i Sverige.

  • Ananda Balaganapati
    Zwillinge86 skrev 2014-11-14 09:21:51 följande:
    Tack för input :) Alltså D ordinerar 1500 fishoil men det är lite oklart om han menar per dag eller totalt 3000 (morgon+kväll). Hur har ni andra med immunsupport tolkat hans instruktioner? Har också utifrån diskussioner i denna tråd valt att tolka att det är omega3-innehållet han menar när han ordinerar 1500, alltså inte mängden fiskolja (fastän att han skriver fishoil). Jag tänker att mängden fiskolja i sammanhanget är ointressant då varje märke kan innehålla olika mycket omega3. Tänker jag fel?
    Zwillinge86. Jag har fått följande ordination: 1500 fish oil capsules twice a day... Sen skriver han att man ska sluta några dagar innan ET/FET. Frågade om anledningen: "to protect any possible pregnancy from the high level of Vitamin A they have". Jag tar vegetabiliska, hoppas de funkar istället för fiskolja. De innehåller inte så mycket A-vitamin, så det borde funka att fortsätta (hoppas jag).
  • Ananda Balaganapati
    Zinfandel skrev 2014-11-13 21:43:23 följande:
    Ja, visst är det en bra bok! Jag tror att det viktigaste är att välja antingen det ena eller det andra. Antingen kör man fullt ut på österländsk medicin eller fullt ut på A Beer. Jag tror inte man ska försöka korsa dem, då motarbetar medicinerna och tillskotten (då menar jag alltså inte D-vit, B12, Omega 3 osv utan de du nämner ovan) varandra och ge taskiga biverkningar men så länge man håller sig till det ena så kör på!

    Kan också tillägga att det det inte är farligt att ta sådant som stärker immunförsvaret även om det låter motsägelsefullt. Våra aggressiva immunsystem benämns ofta felaktigt som för starka men egentligen är de felaktigt inställda eller obalanserade och sådant som "stärker" kan istället balansera det.
    Tack Zinfandel för ditt svar ! Har slutat med alla tillskott som innehåller örter, alger, vetegräs eller liknande. Kör bara rena tillskott - B, C, D, fettsyror och liknande. Började inte för så länge sedan med dem, så förhoppningsvis har de inte gjort någon skada under den tiden jag tog dem. FET om en v. 
  • Ananda Balaganapati

    En fråga till... Förhoppningsvis tajmar min FET så att det blir en veckodag, men det kan lika gärna bli nästa helg. Hur gör ni med blodprover en helg? Finns det något ställe som gör det i Sthlm som ni känner till? Jag ska göra min FET i Danmark och de tar inte IL, men däremot blodprov (som tar en vecka att få svar på). Inte heller hittat något ställe i Skåne som gör IL och blodprov. Vet ni om det brukar vara ok att ta blodprov någon annan dag än den planerade (i Dr D:s immunplan)? Jag är ordinerad att ta blodprov + IL dagen innan FET samt blodprov FET-dag. Hur brukar ni göra om det blir över en helg?

  • Cathy

    MoM; du kan alltid försöka be ivf kliniken att ta hormonprover men kan vara svårt att få dem att ta dhea. LH är lättare att motivera. Men du kan ta dem hos en gyn. Ditt prolaktin är inte högt (skalan 3-27?) men alla är så olika och vissa får symptom (och en hormonobalans om prolaktinet är bara lite förhöjt) och dina symptom som spottings och riklig mens kan bero på förhöjt prolaktin. De hade jag (med 16 i prolaktin) innan jag fick medicin för att sänka prolaktinet och lyckades direkt därefter bli gravid. Och samma symptom har jag nu när jag bara delammat/slutat amma. Så nu vet jag med säkerhet att de symptomen beror på förhöjt prolaktin. Men det som låter lite skumt är blödningen du hade efter fet? Att du inte har nåt därinne som läkaren råkade snudda vid som började blöda? Då kanske hysto vore en bra idé? Här är länken till Agate's sidor om misslyckad ivf: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php Du kan få mer info där? Kram

  • MoM11

    Tack Cathy!

    Vilken medicin fick du för prolaktinet?

    Brukar klinikerna gå med på att ureaplasma/mykoplasma testa, kvinnan o mannen?

    Två saker jag tänkte på i rapporten: det antyddes att hög viskositet i sperman kunde ställa till det - under vår utredning fock vi reda på att mannen hade det men ingen har sagt att det skulle vara ett problem.

    Såg även att man kunde äta ppiller i 3 månader och sedan något på L i 5 dagar. Intressant för vi har tänkt på det. Jag åt ppiller i 15 år, slutade med dem och blev gravid direkt. Vi har funderat på om det vore värdefullt att jag tar det några månader men det känns så fel när man försöker bli gravid.

    Nån som har tankar kring detta?

    Vi ska ha uppföljning om någon vecka med läkaren. Det gäller att ladda upp med frågor.

  • Cathy

    MoM; för högt prolaktin brukar man få Pravidel (bromokriptin). Man kan börja med 1/2 av 2,5mg tabletten och öka så småningom, många blir nämligen illamående i början. Någon annan vet säkert bättre än jag men jag är tveksam om kliniken vill ta urea/mykoplasmaprov. Men fråga kan man alltid, det visar att man är påläst Jag vet att t ex Sophiahemnet ivf har tidigare ordinerat p-piller för sina patienter, i nedregleringssyfte. Ofta för att äggen mognar i olika takt och med p-piller ska man få dem att växa i jämnare takt. Kom att tänka på att om du varit jättestressad på senare tid så kan ditt kortisol ha förhöjts och det i sin tur kan ge lägre LH som i sin tur då kan påverka äggen (att de inte mognar som de ska). Av egen erfarenhet har jag märkt att jag får bäst ägg när FSH och LH ligger på ungefär samma nivå. Vad gäller spermierna så är väl (i ert fall) det viktigaste att de inte klumpar ihop sig (och är tillräckligt många i antal) för dina ägg har ju blivit befruktade. Så jag tror nästan att problemet inte ligger där? Du kan boosta din man med C-vitamin så får han rörligare spermier kram

  • MoM11

    Jag har varit väldigt stressad, men jag tror att äggen har varit mogna. Däremot har vi fått dålig befruktnigsgrad de senaste två gångerna (bra första gången). 1a gången 6 av 7, 2a gången 2 av 11, 3e gången 3 av 10 (då gjordes 50-50 icsi och 2 av de befruktade var icsi och en standard). Förr trodde jag endast vi hade problem att få det att fästa, men nu verkar vi även ha fått problem med befruktning...

  • Cathy

    MoM; det som är bra är att ni haft en bra ivf och då kan man gå tillbaka och se vad ni gjorde då. Har det varit samma protokoll och preparat även ivf 2 och 3? Det jag ser som skillnad är antal ägg de plockat och det kan hända att du haft så många blåsor (bättre att stimulera till mindre antal) att de velat göra ÄP någon dag för tidigare=för tidigt, dvs blåsorna har inte varit tillräckligt stora (eller tidigare ÄP pga helgstängt/att de inte kunnat ta in fler patienter den dagen de borde ha gjort ÄP). Jag säger det där för jag har själv varit med om det och är så besviken på svenska kliniker för att de inte ens vet hur lägga upp ett protokoll och göra ÄP rätt dag! Förutom det där så kan din stress ha påverkat ditt LH nu senaste gångerna och då blir inte äggen bra. Fråga kliniken hur äggen sett ut? Har de varit grumliga? Labbet ser exakt vilka ägg som ser fina ut och som kommer att befruktas fint. Kram

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!