• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Cathy

    xxx4: be Marie om remiss (du får dock betala själv) hon vet vad som ska tas och får resultaten in på rätt sätt. Åh roligt att du ska dit, hon är så härlig!

  • SaraBara
    HRE skrev 2015-05-03 15:34:17 följande:
    Det du ska ta är blodstatus med diff.
    Har du med dig remiss från Aten funkar det och så får du betala för proverna - så funkar det på min vårdcentral i alla fall.
    Blodstatus med diff. Vad är det för prover? Någon pratade om TSH (sköldkörteln). Har detta med saken att göra? 
  • Missne
    aylak skrev 2015-05-02 10:48:49 följande:

    Missne, hur har det gått? Hoppas du har fått bra råd från dr D!

    För min del trodde dr D att det skulle räcka med två dropp denna veckan, men bad mig hålla noga utkik efter immunattackssymptom, särskilt nattliga svettningar. "Min sjuksyster" är bortrest lör-sön. Naturligtvis kom ett tydligt immunpåslag natten mellan fredag och lördag... Tungan ute så uppdraget fick gå till min lätt förskrämde man istället, som inte har någon som helst sådan erfarenhet. På 8e försöket gick det, så nu har jag fått dropp - vilket känns betryggande, även om det känns lite som jag gått en brottningsmatch med ett piggsvin! Flört 
    Nu har vi iaf gjort det vi kan! Solig


    Nej, Dimitri har inte hört av sig alls Jag mailade ju i torsdagskväll vid 18-tiden och nu ar et gått tre dygn utan svar.... Jag skev ändå i ämnesraden "urgent" och "possible immune attack" så han borde ha sett mailet. Har du alltså fått respons från honom efter torsdag eller var det före dess du fick dina ordinationer? Jag tog i alla fall ett extra dropp på fredag kväll, men man skulle ju vilja veta om han tycker att jag ska ta ännu fler dropp eller ej.

    Spännande att bli stucken av din man. Nu kan du ju använda honom i fortsättningen . Min man har erbjudit sig och vill lära sig, men jag har varit lite skeptisk hittills. Men blir det kris så kommer nog vi också att göra det, eller försöka .
  • Missne
    JZ79 skrev 2015-05-03 15:02:41 följande:

    Ruvardag 8...spänningen är olidlig!! FörvånadSkrattande


    Ja spännande. Här är det ruvardag 9. Har du några känningar??? Själv är jag skeptisk till att det gått vägen. Har tyvärr stressat på jobbet en del precis dagarna efter ET oh hade höga Leukocyter dag 6 och har inte kännt något nyp (_vilket jag kännt båda gångerna jag tidigare plussat)
  • Missne
    HRE skrev 2015-05-03 15:34:17 följande:
    Det du ska ta är blodstatus med diff.
    Har du med dig remiss från Aten funkar det och så får du betala för proverna - så funkar det på min vårdcentral i alla fall.
    Låter ju enkelt om det går? Tog du bara med din remiss till vårdcentralen och de tog proverna utan att knorra eller? Min erfarenhet av vårdcentraler är att de är ifrågasättande. Bryr de sig om datumet på remissen? Kan du använda samma remiss varje gång eller måste du ha en ny varje gång? Jag fick ju remisser på olika blodprover för ca ett år sedan. Är det för gammalt tror du?
  • xxx4

    Tack för svar Cathy o HRE. Då hör jag med Marie. Ska bli spännande med dropp o känns bra att vi nu gör allt vi kan med immunmediciner också : )

  • Missne
    Cathy skrev 2015-05-03 16:34:34 följande:

    xxx4: be Marie om remiss (du får dock betala själv) hon vet vad som ska tas och får resultaten in på rätt sätt. Åh roligt att du ska dit, hon är så härlig!


    Tar Marie alltså även blodprov eller skriver hon remisser? Är hon läkare?
  • Snart lycklig

    Marie skriver remisser, antingen till labb tillhörande KS och ett annat labb (kommer inte ihåg vilket). Marie är inte läkare. Hon har tidigare bl a arbetat som BM. Hon är underbar!

  • SaraBara

    Hej på er, 
    Spännande att läsa om erfarenheterna med dropp och grejer. 

    Jag har inte riktigt förstått hur familjär gruppen här är och jag dök bara in (är med i några grupper på FB med 20000 medlemmar och då blir det inte så familjärt). Ursäkta om jag bryter några artighetskoder vill jag mest säga. 

    Jag har "plussat" nu på morgonen : ) Jag har gjort en embryotransfer, är 45 år och var säker på att det "sket" sig (vilket det ju fortfarande kan göra förstås) i måndags när jag fick feber och började då på eget bevåg ta Prednisolon som jag hade hemma. Jag har inte bollat det med min läkare vare sig i Barcelona eller i Sverige o jag tror de kommer tycka att det var fel. hur som. Nu vet jag dock inte hur jag ska göra och hur länge jag ska fortsätta. Jag har bara tagit 10 mg /dag, började t o m på 2,5 bara och märkte av det. jag blir sååååå pigg av det och har vaknat mellan 4-5 varje morgon. 

    Någon som törs ge mig ett råd? Fortsätta på 20? Minska till 10 eller rent av höja? En skillnad mot i Riga är att jag nu äter Levaxin och blev också lite nojig att jag borde kollat upp det bättre.. 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!