• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • che71
    quintana7 skrev 2016-06-15 12:26:50 följande:

    Hej alla,

    Är lite deppig nu för fick precis mina Chicago-resultat med TNF-a på 46. Det måste ju vara som så att detta hade behövt åtgärdas innan jag blev gravid? 

    Jag har tagit två IL-dropp på två veckor samt Framin, Prednisolon varje dag men kan det verkligen hjälpa en så hög siffra?


    Hej! Jag hade Tnf a 43 o lyckades få barn för 2 år sen (blev gravid på min 42 årsdag) Så det finns hopp.

    IL dropp, Fragmin, trombyl, prednisolon, progesteron fiskolja o tomatjuice.
  • quintana7
    che71 skrev 2016-06-15 12:51:03 följande:
    Hej! Jag hade Tnf a 43 o lyckades få barn för 2 år sen (blev gravid på min 42 årsdag) Så det finns hopp.

    IL dropp, Fragmin, trombyl, prednisolon, progesteron fiskolja o tomatjuice.
    tack fina du, har faktiskt följt din resa och jag tycker den verkligen är underbar, har tom gått tillbaka och läst den flera gånger :)  vad härligt att höra att det gick bra för dig med samma TNF-a, det inger ju onekligen hopp!

    jag tar allt det du skriver minus tomatjuice (kanske borde börja) samt inget progesteron för det har dr d sagt att jag inte behöver än så får väl se om det behövs snart.

    tack igen!
  • mom2012

    Vi har fått avbryta vårt sista iVF försök idag pga bara 2 äggblåsor. Vi går nu 100% på Äggdonation. Jag har pga det en del fräsha nyligen uthämtade mediciner over:

    - Humira 2 sprutor (pennan, så de kan skickas per post då de klarar sig utanför kylen I 14 dgr)
    - Gonal-F 5 paket
    - Orgalutran 3 sprutor
    - Ovitrelle 1 spruta
    - Synarela 2 nässprej
    - DHEA 25 mg
    - Prasteron APL 25 mg

    Skicka PM till mig vid intresse.

  • Walda

    Jag har också lite mediciner över. Intralipider, fragmin, clexane, asprin och prednisolon. Skicka till min inbox om ni är intresserade.

  • pipperoni
    mom2012 skrev 2016-06-13 21:44:37 följande:
    En del kanske bara inte funkar med dhea. Tog du både dhea och testosteron? Kanske kan det vara så att om man har högt testosteron men lågt dhea så blir det kass? Min ivf klinik sa att min ena äggstock, den friska utan endometrios, såg vilande ut. Inga folliklar där inte. Slemhinnan va bara 5 mm och borde varit iaf 9 mm. Nej totalt haveri. Ångrar mig att jag tog dhea.... men men. Gjort är gjort.
    Tråkigt att ni fick avbryta sista försöket. Jag har inte så stort hopp om bättre resultat för egen del heller, men vi har sagt att vi ska ge det den här cykeln och nästa och om jag inte svarar bättre på stimuleringen då så går vi också över till ÄD efter sommaren. Jag hade väldigt lågt DHEA, 0,6 (ref 0,8-7,3) och ganska normalt Testosteron tror jag, 1,0 (ref 0,5-2,6). Har dock förstått att det inte är helt tillförlitligt att mäta i blod vid ett tillfälle, utan att man helst ska ta prover vid flera tillfällen på dygnet. Hur låg dina prover? Jag har inte ändrat något annat, så min teori är att det antingen är DHEA som har ställt till det, eller att mina gamla äggstockar inte svarar på Dr D:s låga stimuleringsdoser (har fått börja på 225 IE Menopur, sedan sänka till 150 el 75, medan jag på Carlanderska har legat mellan 300-450 rakt igenom).
  • Redan47
    Lilly2013 skrev 2016-06-13 16:32:21 följande:

    Hej!
    Är det någon som har överblivna il påsar som jag kan få köpa. Tar gärna både det och fragmin. Tack på förhand


    Fragmin. PM
  • Maraki73

    Hej jag undrar om ni vet hur högt hcg man ska ha för att kunna se ett foster på vul? Jag hade hcg på 3574 i tisdags och i torsdags var jag på vul och han såg en uppklarning och en förtjockad slemhinna men inget foster. Han sa att jag var en vecka mindre är vad jag trodde. Han trodde embryot fäst sent. Gjorde vul på 6+3 men som blev 5+3 istället.

  • aylak

    Jag väntar en liten pojke! :) Allt såg bra ut med bebben idag på rutinultraljudet, vecka 20. Efter tio års längtan känns detta helt overkligt och förstås alldeles fantastiskt!

    Dock sa BM att jag har sk. föreliggande moderkaka, vilket ger ökad risk för blödningar och jag skulle ringa direkt till gynakuten om jag fick en lite kraftigare blödning. Dock kunde hon inte alls svara på huruvida hon borde ge mig ev. restriktioner för att undvika blödningar... Är det någon här som har kunskap och/eller erfarenhet av detta och kan råda?

  • che71
    aylak skrev 2016-06-17 23:35:10 följande:

    Jag väntar en liten pojke! :) Allt såg bra ut med bebben idag på rutinultraljudet, vecka 20. Efter tio års längtan känns detta helt overkligt och förstås alldeles fantastiskt!

    Dock sa BM att jag har sk. föreliggande moderkaka, vilket ger ökad risk för blödningar och jag skulle ringa direkt till gynakuten om jag fick en lite kraftigare blödning. Dock kunde hon inte alls svara på huruvida hon borde ge mig ev. restriktioner för att undvika blödningar... Är det någon här som har kunskap och/eller erfarenhet av detta och kan råda?


    Åh grattis va roligt!

    Jag hade delvis föreliggande moderkaka men på ultraljud i v 32 hade det dragit sig uppåt så normalt ...inga blödningar. ..vet inte om du egentligen kan göra så mycket själv för att undvika det..ta det lite lugnt o sök för minsta blod. Men de ska väl kolla dig igen?

    Kram
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!