• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • PeeWee44
    lill111 skrev 2016-10-23 07:19:37 följande:

    [quote=77071898][quote-nick]dreamz skrev 2016-10-22 16:13:18 följande:[/quote-nick]åh PeeWee44 håller all

    vad jag har åt er nu!!! [/

    Spännande!! Vi åker till dr D im;))


    Vi ska vara på kliniken kl 13 så vi är säkert kvar när ni kommer. Kramar Petra
  • lill111

    [quote=77073279][quote-nick]PeeWee44 skrev 2016-10-23 07:55:14 följande:[/quote-nick]Vi ska vara på kliniken kl 13 så vi är säkert kvar när ni kommer. Kramar Petra[/

    Tjohoo, kul - hoppas vi ses!!

    Vi ska träffa dr D kl 15:15 ca...

    Vi bir på president hotell:)!

    Lycka till nu!!!!!

  • MoM11

    Jag behöver råd.


    Jag ska göra FET hos D.


    Som förberedelse gjorde jag hysteroskopi med priming/scratching, här i Sverige. En polyp togs bort och slemhinnan såg oregelbunden ut, vilket tyder på hormonell obalans (slemhinnan har dock alltid sett ?tjock och fin? ut på vul inför alla ET/FET). Jag fick dubbla antibiotika. Läkaren tyckte det skulle vara gynnsamt att göra FET i efterföljande cykel pga effekten av hysto samt antibiotikan, men föreslog en stimulerad cykel med nedreglering med Procren på dag 2 samt östrogentillskott.


    Problemet var att blödningen efter hysto övergick i mens, och mensen var tidig, så jag visste inte vilket som var dag 2 och kunde alltså inte ta någon spruta. Jag har inte gjort några vul eller tagit blodprover, jag tog IL runt dag 13-14. Igår fick jag positivt äl test. Detta skulle alltså innebära att jag ska göra FET på fredag om det ska bli i denna cykel.


    Jag frågade D och han sa dels att det är helgdag i Aten på fredag så han måste först kolla om embyologen är tillgänglig. Sen sa han också att han är lite orolig för att göra i omonitorerad cykel (jag har inte fått svar från honom angående om han tycker det är viktigt med nedreglering eller inte). Han trodde inte jag skulle behöva oroa mig för att effekten av hyston var borta till nästa cykel. Jag har frågat den svenska läkaren men inte fått svar. Jag skulle ju kunna gå och göra vul nu i veckan och även ta blodprover. Men jag vet inte vad det är man hade behövt kolla tidigare under cykeln.


    Någon som har något råd att ge? Skulle ni satsat på denna cykel (förutsatt att det går trots helgdagen), eller väntat till nästa? Vad tror ni om effekten av hysto/scratching, samt antibiotikan?


    Jag är även orolig för att något annat ska komma emellan nästa cykel, så att det drar ut ytterligare och att det krockar med julstängning osv.

  • angels8

    dreamz Grattis så roligt !!!

    Det ska gå bra ska du se.. tänk positivt ... Jag hade blödningar dom 3 första månaderna och det va inget med bebisen. Nu är magen stor och bebisen bara växer

  • dreamz

    hej!

    Jag tror att någon har gjort fel vid min provatging.. fått första resultatet och det står HEMOLYS!?

    så här stod det:


    Att tänka på för att undvika hemolys

    Hemolys innebär att röda blodkroppar går sönder så att blodkroppsinnehållet läcker ut i serum/plasma. Detta stör åtskilliga analyser bl a Kalium och LD.
    För att minska risken för hemolys vid venprovtagning: 


    Låt huden lufttorka innan provtagningen påbörjas.
    Kanyl anpassas efter kärlstorlek. Tunn kanyl i kärl med stort flöde kan orsaka hemolys.
    Undvik provtagning via venflon. Röda blodkroppar går sönder i venflonkammaren.
    Om röret fylls fort (skummar i röret) - ändra rörets lutning så att strålen träffar rörväggen.
    Om röret fylls långsamt - försök öka flödet genom att försiktigt ändra nålens läge.
    Låt prov svalna några minuter före transport i rörpost (undantag blodgaser).
    Låt prover svalna före förvaring i kyla. Kondens rinner ner i blodet och medför hemolys.
  • PeeWee44

    Nu ruvar jag på två fina blastos! Spännande väntan till den 2/11 då det är testdag. Kommer testa både hemma och med blodprov. Sist jag testade blev det negativt och det var inte kul att få på jobbet.

    Lycka till med hysto imorgon och kul att se dig. Ses på flygplatsen på onsdag. Kramar

  • dreamz

    Men åhhhh! Insåg att jag fått för lite prednisolon av kliniken. Får ett recept via mejlen, skriver ut å går till apoteket...Tvärstopp!! Det var tydligen inget original recept. Visade mejlet.. men neeeej de gick inte.. hur jävla dumma e dom i sverige egentligen de e fan inget som går rätt just nu!! Blir tokig

  • UndrandeSökare

    Dreamz- Ett tips kan vara att se till att skriva ut i färg.

    Lloyds Apotek brukar funkar bra vid EU-recept, försök med dem. Var de finns står på deras hemsida.

  • PeeWee44
    dreamz skrev 2016-10-24 17:15:23 följande:

    Men åhhhh! Insåg att jag fått för lite prednisolon av kliniken. Får ett recept via mejlen, skriver ut å går till apoteket...Tvärstopp!! Det var tydligen inget original recept. Visade mejlet.. men neeeej de gick inte.. hur jävla dumma e dom i sverige egentligen de e fan inget som går rätt just nu!! Blir tokig


    Jag har aldrig haft problem på riktiga apoteket. Men jag har också skrivit ut i färg.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!