• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • minaimaginärabarn
    mumskastrull skrev 2017-05-28 17:15:57 följande:

    Hej!

    Jag har nu precis gjort mitt 4:e ägguttag (7:e insättning) och ruvar nu på 2 stycken 3 dagars embryo. Detta blir min andra behandling med immunsupport från Dr D. Tyvärr fungerade det inte förra försöket som var ett frysåterförande. 

    Den här gången gjordes en färsk IVF. Nu till min fråga. Innan jag började med sprutor den här gången låg mina värden bra. Lymfocyter på 2,0. Sen efter 1 v med kortison gick värdet upp till 2,5. Nu efter mitt ägguttag sköt värdet yttligare till 3,5, även mina leukocyter och neutrofila steg och ligger på 15,7 respektive 10,8.

    Känner att jag börjar bli orolig, speciellt för lymfocyternas ökning. Hur ska man tänka? Dundra på mer dropp eller blir det så här efter ett ägguttag? Har tagit 3 IL dropp än så länge...


    Hej!

    Leukocyterna och neutrofilerna stiger av kortisonet och det behöver du inte bry dig så mycket om. Mina leukocyter sköt i höjden i början av kortisonmedicineringen, låg på 18. Båda värdena har sedan gått ner och ligger stabilt men över referensvärdet. Lymfocyterna och monocyterna skall man ha lite koll på och vissa får ta många dropp, speciellt i början för att lugna kroppen. Vissas kroppar reagerar redan vid ägguttag medan andras reagerar först då embryot sätts tillbaka. Mina ökade dagen efter blastocyståterföringen och Dr D gav som svar att han trodde det varit en lyckad implantation, vilket det hade varit. Han har verkligen stenkoll!

    Lycka till!
  • minaimaginärabarn
    UndrandeSökare skrev 2017-05-22 08:47:39 följande:

    Inaimaginärabarn - Du sa att de gör IL-studier med fel kontrollgrupp, vilken är fel kontrollgrupp?


    Hej!

    Nu har jag försökt svara på denna fråga några gånger men blivit avbruten och fått börja om på nytt. Nu gör jag ett nytt försök. Jag är inte helt insatt i studiernas uppbyggnad men jag antar hyr kontrollgruppen har sett ut. Får väl kolla upp det sen om ingen här inne har bättre koll. Men har snabbläst någon forskningsartikel på pubmed som gett ganska blyga resultat för IL:s fördel. Men det är hör som kontrollstudien kommer in.

    Jag tänker att om IL behandling skall få en rimlig chans måste kontrollgruppen och försöksgruppen vara homogena. Att alla t ex har tagit immunologiska prover ala Dr D där hälften får behandling och hälften inte eller så behöver gruppen ha X antal missfall eller X antal uteblivna positiva resultat av IVF-behandling där hälften får behandling och hälften inte. Det är först då IL eller om vi tänker oss Dr D:s behandling kommer få en rimlig chans. Nu vet ju inte jag om studierna har gjort på detta sätt men jag har i allafall läst en där försöksgruppen varit äpplen och kontrollgruppen päron. Dock är det ju svårt att få till en sådan forskning för vem vill vara i kontrollgruppen när man resan kämpat i flera PR och det ända man vill är att få ett barn.

    Jag hoppas jag gjorde mig förståelig!
  • UndrandeSökare

    Minaimaginärabarn - ok, jo hade gissat att du menade typ äpplen och påron. Hade dock varit intressant att veta mer exakt hur de två grupperna såg ut.

    Har du nån länk till artikeln du läst på pubmed?

  • mumskastrull
    minaimaginärabarn skrev 2017-05-29 08:20:59 följande:
    Hej!

    Leukocyterna och neutrofilerna stiger av kortisonet och det behöver du inte bry dig så mycket om. Mina leukocyter sköt i höjden i början av kortisonmedicineringen, låg på 18. Båda värdena har sedan gått ner och ligger stabilt men över referensvärdet. Lymfocyterna och monocyterna skall man ha lite koll på och vissa får ta många dropp, speciellt i början för att lugna kroppen. Vissas kroppar reagerar redan vid ägguttag medan andras reagerar först då embryot sätts tillbaka. Mina ökade dagen efter blastocyståterföringen och Dr D gav som svar att han trodde det varit en lyckad implantation, vilket det hade varit. Han har verkligen stenkoll!

    Lycka till!
    Tack för ditt svar! 
    Tog ett dropp dagen efter provsvaren. Har nu fått svar från Dr D. Ska ta ett nytt FBC imorgon och troligen då också ett dropp. Nu är det bara att hålla tummarna. Hoppas verkligen att det fungerar den här gången. 

    Ni andra som har gjort färsk försök, vad låg ert progesteron på för värde efter ägguttag?
  • Ariellan

    En fråga om dropp. Jag har varit hos Marie och tagit immunprover och om de visar på överaktivt immunförsvar så skulle jag få medicin och det här droppet. Mitt problem är att jag inte bor i närheten av Stockholm så jag undrar om någon av er har varit på vårdcentralen och dom har satt ditt droppet?

  • minaimaginärabarn
    UndrandeSökare skrev 2017-05-29 09:18:30 följande:

    Minaimaginärabarn - ok, jo hade gissat att du menade typ äpplen och påron. Hade dock varit intressant att veta mer exakt hur de två grupperna såg ut.

    Har du nån länk till artikeln du läst på pubmed?


    Tyvärr, har du tillgång till pubmed? Finns inte så många studier där så man kan läsa de som finns.
  • Jessy01

    Ni otroligt kunnande tjejer snälla hjälp! Har äggplock på måndag

    och ska ta prednisolon....när börja? Försökt googla men hittar inget.

    Är det på dag för återföring? Vet att d flesta börjar tidigare men inte gjort.

    Dos?

    Kram o tacksam för svar!!

  • UndrandeSökare

    Ariellan- De flesta reser till Fertilitetplus och får droppet satt helt enkelt för att detta är inget som svensk sjukvård sysslar med normalt( il i fertilitetssyfte alltså).

    Några få som har gjort utredning hos Life Clinic eller Serum i Aten har genom ordination från dem fått hjälp i Sverige. Men majoriteten har enera fått resa för att få sina dropp satta eller annars haft någon släkting eller nära vän som är sjuksköterska och satt droppet åt dem. Tyvärr är det så här det funkar i Sverige.

  • Ariellan

    Man blir faktiskt förvånad över att det kan fungera såhär i Sverige 2017....ska kolla runt lite bland vänner och bekanta om det finns någon som kan sätta...annars får det bli Stockholm 4 timmar bort.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!