• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Mila
    Ariellan skrev 2017-05-31 10:03:54 följande:

    Hej igen,

    Jag kom och tänka på det nu när jag varit hos Marie på Fertilitetplus och tagit immunprover, ingår NK-celler i dessa prover?

    Och om det visar sig att jag har förhöjda prover så skulle jag få Trombyl, Fragmin, Intralipiddropp & Prednisolon. Vad är det de gör i Aten som inte kan göras här i Sverige, förlåt för dum fråga men har inte förstått det än? Jag gör ju ingen IVF utan vi försöker på egen hand än så länge...


    Jag undrar samma. Jag har också kontaktat henne, men avvaktar lite. Vi måste spara ihop pengar först. Vad jag förstått så kostar tex il dropp 1400 per gång hos henne. Och vi har en bit att åka.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Ariellan
    Mila skrev 2017-05-31 10:43:09 följande:

    Jag undrar samma. Jag har också kontaktat henne, men avvaktar lite. Vi måste spara ihop pengar först. Vad jag förstått så kostar tex il dropp 1400 per gång hos henne. Och vi har en bit att åka.


    Ja det är ingen billig historia, jag var hos henne i måndags och betala 2300. 700 för besöket hos henne och 1600 för själva blodprovet som jag tog på Sophiahemmet samma dag. Hon skulle återkomma om resultatet i slutet av denna vecka. Vi har också en bit att åka, runt 35-40 mil, så hon sa att det bästa är ju om man kan hitta någon i ens bekantskap som kan och vill sätta droppet nu när vi bor så långt bort...men vad gör man inte för en liten...
  • UndrandeSökare

    Ariellan och Mila- Den utredning som man får i Aten är mycket mer omfattande, de tar blodprover och skickar till speciallabb i Usa (det gör inte Fertilitetplus).

    Många här inne har höga tnf-alfa (ett av proven som analyseras i Usa, finns inte i Sverige). Har man höga tnfalfa så behövs mycket mer medciner som tex Neupogen, Humira etc.

    Plus att som flera här inne har skrivit förut så behandlar Marie endast enligt standardmodell (samma för alla) hon har inte den enorma kunskapen som Penny eller Dr D har.

    Men jag vet några som först gick hos Fertilitetplus och sen när de inte funkade så reste de till Aten för bättre hjälp där.

  • melina77
    jasmin79 skrev 2017-05-31 08:42:35 följande:

    Hej,
    jag vänder mig till er i denna tråd då jag vet att ni har superkoll.
    Jag har tagit kontakt med dr D efter flera misslyckade ivf:er hemma i Sverige. Vi funderar på att åka ner i sommar och han föreslog att vi ska göra en hysteroskopi. Är det någon annan av er som gjort det och har det isåfall hjälpt er på er ivf-resa? Är så tacksam för svar.


    Hej jasmin78, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga men jag ville bara nämna att jag åker ner till Aten om två veckor för utredning samt för hysteroskopi. Jag funderade även ett tag innan jag bestämde mig för att genomföra hystereskopin eftersom det är ytterligare en kostnad under en annars kostsam utredning. Jag skulle också vara intresserad av att höra om andras erfarenheter. Lycka till med beslutet.
  • Ariellan
    UndrandeSökare skrev 2017-05-31 11:28:36 följande:

    Ariellan och Mila- Den utredning som man får i Aten är mycket mer omfattande, de tar blodprover och skickar till speciallabb i Usa (det gör inte Fertilitetplus).

    Många här inne har höga tnf-alfa (ett av proven som analyseras i Usa, finns inte i Sverige). Har man höga tnfalfa så behövs mycket mer medciner som tex Neupogen, Humira etc.

    Plus att som flera här inne har skrivit förut så behandlar Marie endast enligt standardmodell (samma för alla) hon har inte den enorma kunskapen som Penny eller Dr D har.

    Men jag vet några som först gick hos Fertilitetplus och sen när de inte funkade så reste de till Aten för bättre hjälp där.


    Tack för svar! Men om man inte har möjlighet att åka till Aten just nu, är det någon idé att prova med Marie först eller är det bara onödigt egentligen....? Har ju redan betalat för proverna men vet inte hur jag ska gå vidare om de är förhöjda. Finns det någon som blivit hjälpt av endast den hjälpen man får hos Marie? Alltså med Prednisolon, Trombyl, Fragmin och droppet?
  • Mila
    UndrandeSökare skrev 2017-05-31 11:28:36 följande:

    Ariellan och Mila- Den utredning som man får i Aten är mycket mer omfattande, de tar blodprover och skickar till speciallabb i Usa (det gör inte Fertilitetplus).

    Många här inne har höga tnf-alfa (ett av proven som analyseras i Usa, finns inte i Sverige). Har man höga tnfalfa så behövs mycket mer medciner som tex Neupogen, Humira etc.

    Plus att som flera här inne har skrivit förut så behandlar Marie endast enligt standardmodell (samma för alla) hon har inte den enorma kunskapen som Penny eller Dr D har.

    Men jag vet några som först gick hos Fertilitetplus och sen när de inte funkade så reste de till Aten för bättre hjälp där.


    Jag är inne på dr D,s hemsida nu. Kollar priser. De flesta av blodproverna har jag redan tagit. Men om vi får mf igen så är jag villig att åka till honom. Men kan man endast ta tex provet för immunologi som skickas till usa? Står att de kostar 850 euro. Sen antar jag att man får betala för ett besök? Är det fler kostnader utöver det? Förutom resa boende såklart.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • melina77

    Hej,

    Jag är precis i startgroparna av min utredning hos Dr D och har letat runt lite efter information i denna tråd. Jag tänker att det börjar vara så länge sedan denna tråd startades så jag är osäker på om inledningsinformationen fortfarande stämmer. Jag väljer därför att fråga er här och hoppas att någon orkar/kan svara. 

    Jag åker ner till Aten om två veckor för mitt fösta besök. Jag kommer att genomgå en hystereskopi och antar att hela besöket inkl provtagning och konsultation kommer att skötas på sjukhuset (Mitera SA) och inte på Life Clinic. Det jag har funderat mycket kring är alla läkemedel och huruvida jag ska köpa med mig dem från Aten. Poussin har ju inledningsvis skrivit att man ska köpa med sig massa läkemedel hem till Sverige eftersom de delvis är billigare i Grekland men även kan vara svåra att få tag på/utskrivna i Sverige. Jag funderar bara då att ska man verkligen handla med sig massa mediciner hem innan man ens fått provsvaren. Hur har ni andra gjort? Är det fortfarande de läkemedel som Poussin har nämnt som gäller (Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL) eller har detta ändrats sedan 2012? Ni som köpt med er infusionsläkemedel (t.ex. IL) från Grekland, har ni haft problem med att få vårdpersonal att sätta dropp med dessa eller kan man utan problem komma med en påse infusionsvätska som man köpt utomlands och få svensk personal att administrera dessa?


    Tacksam för svar/Melina.

  • melina77
    Mila skrev 2017-05-31 11:48:26 följande:
    Jag är inne på dr D,s hemsida nu. Kollar priser. De flesta av blodproverna har jag redan tagit. Men om vi får mf igen så är jag villig att åka till honom. Men kan man endast ta tex provet för immunologi som skickas till usa? Står att de kostar 850 euro. Sen antar jag att man får betala för ett besök? Är det fler kostnader utöver det? Förutom resa boende såklart.
    Hej Mila,
    Dessa prisuppgifter fick jag av Dr D för några veckor sedan:
    The American immune tests (Chicago) will cost 950 euros + 50 the courier.
    Also there are some additional blood tests that can be done in Athens. If you will need them, and according to what you will need, there is an extra cost of 170-250 euros.
    The consultation, the immune review of the tests, the treatment plan and the follow up till the end of the pregnancy will cost 1200 euros. (150 consultation, 650 for the follow up till a successful pregnancy, 400 euros for the follow up, up to the delivery) or 800 euros up to the successful pregnancy if you don?t require or want the pregnancy follow up. In this case if you will request for it separate, it will be a cost of 450 euros.

    Förhoppningsvis slipper ni kontakta honom Glad
  • Mila
    melina77 skrev 2017-05-31 11:54:45 följande:

    Hej Mila,

    Dessa prisuppgifter fick jag av Dr D för några veckor sedan:

    The American immune tests (Chicago) will cost 950 euros + 50 the courier.

    Also there are some additional blood tests that can be done in Athens. If you will need them, and according to what you will need, there is an extra cost of 170-250 euros.

    The consultation, the immune review of the tests, the treatment plan and the follow up till the end of the pregnancy will cost 1200 euros. (150 consultation, 650 for the follow up till a successful pregnancy, 400 euros for the follow up, up to the delivery) or 800 euros up to the successful pregnancy if you don?t require or want the pregnancy follow up. In this case if you will request for it separate, it will be a cost of 450 euros.

    Förhoppningsvis slipper ni kontakta honom 


    Oj så alltså 1000+eventuellt fler tester+1200?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • melina77
    Mila skrev 2017-05-31 12:18:02 följande:

    Oj så alltså 1000+eventuellt fler tester+1200?


    Precis, 1000? för blodproverna till Chicago, eventuellt 170-250? för tilläggsprover (dessa vet jag inget om) och så satsar jag i första hand på 800? för konsultation och uppföljning fram till eventuell graviditet. Skulle jag ha turen att bli gravid så väljer jag att då först lägga till 450? för uppföljning fram till förlossning.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!