• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Sammet

    Fler som har problem med att "The CSRF token is invalid. Please try to resubmit the form. "


    dyker upp hela tiden när man försöker pm-a`?

  • Ariellan

    Hej på er!

    Har en fråga till er som gått/går på Prednisolon, har ni fått några biverkningar och isåfall vilka?

  • melina77

    Angående blodstatus vid Werlabs så kan jag tillägga att det även kan tas i Uppsala (på aleris) även om det står på hemsidan att det endast kan tas i Stockholm, Göteborg, Eskilstuna, Falköping och Nyköping. Jag har ringt och frågat upp detta nu två gånger, senast idag. De kräver remiss men proverna kan tas. Så det kan löna sig att ringa provtagningsställen och fråga.

    Sammet! Ja, jag får också ofta upp meddelandet men det har alltid åkt iväg till slut.

  • melina77

    Hur har ni andra förresten gjort med blodprovsremisser? Har ni fått dem av D? Funderade främst eftersom Aleris kräver remiss, jag trodde att man bara kunde gå som privatpatient och be om blodprov.

  • Mila

    En fråga. Jag hade ägglossning för 4 dagar sedan. Ska jag köra igång med Albyl? Eller finns det något som säger att de kan försvåra för ägget? Ni som får Trombyl och liknande, när kör nu igång med det?


    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • UndrandeSökare
    melina77 skrev 2017-07-03 09:56:20 följande:

    Hur har ni andra förresten gjort med blodprovsremisser? Har ni fått dem av D? Funderade främst eftersom Aleris kräver remiss, jag trodde att man bara kunde gå som privatpatient och be om blodprov.


    Tyvärr, Dr D skriver inte ut blodprovsremisser.
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-07-02 21:48:24 följande:

    Hej på er!

    Har en fråga till er som gått/går på Prednisolon, har ni fått några biverkningar och isåfall vilka?


    Man kan få en mängd olika biverkningar av Prednisolon (kortison)
    Kopierat från Fass:
    4. Eventuella biverkningar (Prednisolon)                                       

    Liksom alla läkemedel kan detta läkemedel orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.


    Biverkningar uppträder främst vid långtidsbehandling men beror också på dosstorlek och individuell känslighet. Kontakta läkare om besvärande reaktioner uppträder.


    Kontakta omdelbart läkare om följande allvarliga biverkningar inträffar:


    Attackvis huvudvärk, hjärtklappning, svettningar, blekhet (feokromocytomrelaterad kris) (förekommer hos ett okänt antal användare)



    Övriga biverkningar som kan förekomma:


    Vanliga biverkningar(förekommer hos fler än 1 av 100 användare):


    Vätskeansamling



    Högt blodtryck



    Påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring



    Hudförtunning



    Försämrad sårläkning



    Rubbning i saltbalansen såsom för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt



    För hög sockerhalt i blod och urin



    Benskörhet



    Muskelförtvining



    Prednisolonets förmåga att hämma kroppsvävnadernas reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsade infektioner sprids



    Tillväxthämning hos barn



    Mindre vanliga biverkningar(förekommer hos färre än 1 av 100 användare):


    Grön starr



    Grå starr



    Ökad benägenhet för blodpropp



    Vid höga doser aktivering av psykisk rubbning



    Sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare):


    Godartad tryckökning i skallen



    Benröta



    Senbristning



    Depression



    Mani



    Har rapporterats (förekommer hos ett okänd antal användare):


    Ökat antal vita blodkroppar (leukocytos).



    Ökad fettmängd runt ryggmärgen



    Synnedsättning (central serös korioretinopati)



    Rapportering av biverkningar


    Om du får biverkningar, tala med läkare, apotekspersonal eller sjuksköterska. Detta gäller även biverkningar som inte nämns i denna information. Du kan också rapportera biverkningar direkt (se detaljer nedan). Genom att rapportera biverkningar kan du bidra till att öka informationen om läkemedels säkerhet.


    Läkemedelsverket


    Box 26


    751 03 Uppsala


    www.lakemedelsverket.se

    www.fass.se/LIF/product&nplId=20110111000043


  • UndrandeSökare
    jasmin79 skrev 2017-07-02 19:43:59 följande:

    Hej! Jag har varit i kontakt med dr D och planen var att träffa honom i juli. Vi har bokat flyg och allt. Men då vi inte fått svar på vårt senaste mail och efter allt jag läst här funderar jag på att byta till serum istället? Vad tycker ni? Hur funkar det med mensblodtestet? Hur skickar man det och i vad? Gör dom även hysto?

    Tacksam för svar då jag känner mig förbryllad.


    Om du vill göra Mensblodtestet så köp en vadderad påse
    (tex på Clas Ohlsson eller dyl).
    Sen på Apoteket köper du ett Urinprovrör (gul skruvkork) samt koksalt.
    Här hittar du mer info om mensblodtestet:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Dr D sysslar inte med mensblodtest endast Serum (utan dessa två kliniker).
    Ja, Serum är omvittnad mycket skickliga på hysto.

    Ang. vilken klinik du ska välja så får du bestämma det själv.
    Många här har genom åren klagat på att Dr D är tidvis mycket dålig på att svara på mail (speciellt när han inte tycker det är så viktigt att svara).
    Han jobbar ensam (inga anställda). Men hans immunutredning är bra.

    Serum svarar snabbt på mail, har en stor stab.
    Vill du få kontakt med Serum så fyll i deras questionaire på hemsidan så kommer
    Katie på Serum att svara dig. Sen kommer hon erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med någon av deras läkare eller klinikchefen Penny.

    www.ivfserum.com/questionaire/

    Det finns flera här som har tex gjort utredningen hos Dr D och även gjort Mensblodtestet hos Serum. Finns även flera som bytt mellan de olika klinikerna.
    Finns även en klinik i London (drivs av en Dr Gorgy) som gör immunutredningar men enligt vad jag hört av andra ska han vara dyrare.
    Googla på hans namn om du vill ha mer info.


  • UndrandeSökare
    Sammet skrev 2017-07-02 20:01:06 följande:

    Fler som har problem med att "The CSRF token is invalid. Please try to resubmit the form. "


    dyker upp hela tiden när man försöker pm-a`?


    Ja, det dyker ofta upp, men om man försöker skicka om meddelandet flera gånger så brukar det gå fram till slut. Markera gärna texten och spara innan du skickar ifall det skulle krångla så mycket att den försvinner. Så slipper man skriva om all texten .....
  • jasmin79
    UndrandeSökare skrev 2017-07-03 11:01:31 följande:
    Om du vill göra Mensblodtestet så köp en vadderad påse
    (tex på Clas Ohlsson eller dyl).
    Sen på Apoteket köper du ett Urinprovrör (gul skruvkork) samt koksalt.
    Här hittar du mer info om mensblodtestet:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Dr D sysslar inte med mensblodtest endast Serum (utan dessa två kliniker).
    Ja, Serum är omvittnad mycket skickliga på hysto.

    Ang. vilken klinik du ska välja så får du bestämma det själv.
    Många här har genom åren klagat på att Dr D är tidvis mycket dålig på att svara på mail (speciellt när han inte tycker det är så viktigt att svara).
    Han jobbar ensam (inga anställda). Men hans immunutredning är bra.

    Serum svarar snabbt på mail, har en stor stab.
    Vill du få kontakt med Serum så fyll i deras questionaire på hemsidan så kommer
    Katie på Serum att svara dig. Sen kommer hon erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med någon av deras läkare eller klinikchefen Penny.

    www.ivfserum.com/questionaire/

    Det finns flera här som har tex gjort utredningen hos Dr D och även gjort Mensblodtestet hos Serum. Finns även flera som bytt mellan de olika klinikerna.
    Finns även en klinik i London (drivs av en Dr Gorgy) som gör immunutredningar men enligt vad jag hört av andra ska han vara dyrare.
    Googla på hans namn om du vill ha mer info.
    Tusen tack för ditt svar! Vi ska fundera och se vad vi väljer. Vi har ju gjort en standard immunnedsättning med Marie på Fertilitet plus utan några positiva resultat så jag tror att jag skulle vilja göra en större utredning än bara immunutredning. Därför tror jag Serum passar oss bättre än dr D.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!